Nastavení brzd v Open Rails - podrobný návod

#41
Dodatek k mému příspěvku #37:

Napsal jsem v něm:
"Tak, jak jsi to napsal, jsem to pochopil tak, že v rámci celé soupravy jsi zkoušel jen rozdíl mezi TVR=2.5 a TVR=2.53."

Takže, pro méně chápající (ASP, Lukyn-CZ) dodávám, že jsem to takto pochopil naprosto správně, a chyba tak byla opět na straně Josefa.
 

ASP

Cestující
#42
Takže, pro méně chápající (ASP, Lukyn-CZ) dodávám, že jsem to takto pochopil naprosto správně, a chyba tak byla opět na straně Josefa.
Nemusíš ma hneď označovať za menej chápajúceho. Ja som lajkol príspevok za poslednú vetu, že sa chlapci zo SNV majú na čo tešiť.
 

Josef Vogeltanz

Provozní technik
#43
Prosím administrátora o uzamčení vlákna. Nesplňuje bohužel původní záměr a naopak vyvolává flame. Došlo k zcela nečekanému jevu, kdy slovní spojení "nastavení brzd" funguje jako červený hadr.
Uznávám, že uvést zde toto téma nebyl moc dobrý nápad. Výsledkem je stav,který připomíná obstrukce při projednávání zákonů v PS ČR.
 
#45
Právě v této části uvítám věcné připomínkování s návrhy lepšího řešení, protože ani já se nepovažuji za neomylného.
Prosím administrátora o uzamčení vlákna. Nesplňuje bohužel původní záměr a naopak vyvolává flame.
Takže co bylo původním záměrem? Nežádej příště o věcné připomínkování, když jediný postoj, který ke konstruktivním připomínkám zaujímáš. je ten, že si zarputile odmítáš uvědomit svou chybu. A otáčíš diskuzi kamsi do mlhy. Hlavně, abys před laiky neztratil tvář ladičského poloboha. A to navíc ještě poloboha skromného, připouštějícího, že ani on sám není neomylný...
 
#47
Velmi rád věci, které jsem zde uváděl, proberu v rámci nějaké ladičsky orientované minisleziny s kýmkoliv, kdo bude mít zájem. Nicméně, to evidentně není Josefův případ, takže je zbytečné zabývat se tím v tomto vláknu. A upřímně řečeno, edukace lidí, kteří mají problém i s elementární matematikou či logikou, si užiju dost v profesním životě.

Toto vlákno rovněž považuji za uzavřené. Je to rovněž poslední "Josefovo" vlákno, do kterého jsem kdy napsal. Tedy, za předpokladu (o což ho snažně žádám), že i on se jakkoliv vyhne komentování mojí a Igorovy práce a že se rovněž nadále nebude vyskytovat v "mých" vláknech, kam s oblibou chodí hodnotit a poučovat.

Josefe, neexistuješ - Josefe, neexistuju.

Jsme dospělí lidé, tak nač si vzájemně komplikovat život.
 

Josef Vogeltanz

Provozní technik
#48
.... Tedy, za předpokladu (o což ho snažně žádám), že i on se jakkoliv vyhne komentování mojí a Igorovy práce a že se rovněž nadále nebude vyskytovat v "mých" vláknech, kam s oblibou chodí hodnotit a poučovat ...
Poněkud pokrytecké přání, vzhledem k množství invektiv, kterými jste na facebooku s Igorem nijak nešetřili na mojí adresu. Je naivní si myslet, že se tam do uzavřené skupiny nemůže nikdo dostat anonymně. A číst tam, jak na něj jiní kydají špínu.
Ale zaplať pánbůh za konec hysterických výlevů, kdy se bál člověk něco napsat aby nebyl vzápětí matematicky rozcupován.
Slezina s vámi dvěma ani omylem. Slezinu si představuji jak setkání lidí stejných zájmů. Do Prahy se chci podívat, velkou slezinu plánuji už dlouho a Bratislava mě nevyšla.
 
#49
Ahojte,

v prvom rade, nie som veľmi železničiar, takže sa predom ospravedlňujem za prípadnú nevedomosť niečoho, čo možno vy viete. Každopádne, skúšam už dlhšie nastaviť podľa uvedeného návodu vozeň ZSSK Bdteer, konkrétne mám problém s parametrom MaxBrakeForce. Asi tomu úplne nechápem... Ako sa to nastavuje, podľa ktorého režimu ? Podľa hmotností ma plný vozeň 47t, brzdiaca hmotnosť pre režim R je 60t, po prevedení výpočtu podľa návodu dostanem hodnotu MaxBrakeForce 247,12 kN (Pre režim P 181,22 kN). Nakoľko jazdievam len voľné jazdy tak hmotnosť vozňa v hre som si nastavil na tých 47t... ide ale o to, že v reále podľa vyjadrenia rušňovodičov tieto vozne brzdia dosť chabo, a pri použití tohoto parametra s danou hodnotou mi to brzdí až príliš dobre, nevraviac o tom, že aj na suchej koľaji ho dostanem do šmyku... Ostatné parametre som si nastavil podľa návodu... Čo robím zle ? Čomu som úplne neporozumel ? Keď sledujem nastavenia iných vozňov pre OR, tak sú hodnoty MaxBrakeForce cca od 60 do 120 kN...
 

Josef Vogeltanz

Provozní technik
#50
Tak to zkusíme spolu.
Parametry vozu ZSSK Bdteer:
Hmotnost prázdného vozu: 41 t
Hmotnost obsazeného vozu: 46 t
Brzdící váha P: 44 t
Brzdící váha R: 60 t
Počet sedadel: 87
kotoučové brzdy na podvozcích GP200

Nejdříve je potřeba se rozhodnout, zda vůz nastavovat jako zcela obsazený (použije se 46 t) nebo obsazený částečně (použije se 41 t plus dopočtená hmotnost obsazení). Já obvykle volím kompromis a svoje osobní, motorové vozy a el. jednotky obsazuji ze ⅔ sedícími pasažéry. Používám průměrnou hmotnost pasažéra 75 kg (necestují jen pořízkové jako jsem já, ale i štíhlé dámy a děcka).
87 x 75 = 6525 kg což ⅔ v tunách dělá cca. 4,3 t. Připočtu-li hmotnost prázdného vozu, budu nadále počítat s celkovou hmotností 45,3 t.

Protože má vůz kotoučové brzdy, použiji jako koef. tření první hodnotu z parametru ORTSBrakeShoeFriction 0,42 (viz. návod a popis pod vzorcem)

K výběru brzdící váhy asi tolik: Open Rails neumí brzdit dvoustupňově jak by brzdící režim R vyžadoval. Možná někdy do budoucna by to šlo ošetřit nějakým scriptem (ačkoliv tohle není u kot. brzd zrovna potřebné). Z toho důvodu nastavuji veškerá vozidla na brzdící režim P. Uznávám, že to není úplně tip-top, ale vozidla jsou alespoň vzájemně brzdově kompatibilní a laik nemusí přemýšlet u sestavování consistu. Na okraj jen poznamenávám, že u nákladu mám úspěšně odzkoušen i brzdící režim G (loko a vozy), ale v praxi z výše uvedených důvodů to nepoužívám. Zkoumám teď použití EP brzdy pro rychlíkové vozy, lokomotivy a ucelené jednotky. Takže dále v režimu P, což je brzdící váha 44 t.

Vzorec pro výpočet MaxBrakeForce dle manuálu:

MaxBrakeForce = hmotnost x (brzdící váha/hmotnost) x koef.tření x 9,806652 (kN)
MaxBrakeForce = 45,3 x (44/45,3) x 0,42 x 9,806652 = 181,2 kN

Výpočet je tedy dobře.

Názor na chabé obrzdění těžko komentovat. Má-li obsazený vůz kolem 45 t, brzdící váhu P 44t a R 60t a kotoučové brzdy, nepřijde mě to zrovna jako slabé obrzdění. A úplně nejjistější (a také objektivní) je sestavit vlak, spočítat jeho celková brzdící procenta, rozjet na 120, 100, 90 a 80 km/h, zabrzdit a zkoumat zda se podle nomogramu ČSN 280101 nebo UIC 544.1 vejde do předepsaných zábrzdných drah.
Do smyku lze dostat snadno, v brzdových válcích je při zpomalování poměrně vysoký tlak i v nižších rychlostech a na kotouče je tak vyvíjená velká brzdná síla nepřetržitě. Ve skutečnosti bude vůz brzděn EP brzdou, které navíc pomůže elektronika protismyku. S EP teprve experimentuji a protismyk Open Rails zcela jistě neumí.
 

Josef Vogeltanz

Provozní technik
#52
Donutil jsi mě vzít kalkulačku zpátky do rukou. No je to tak, 4,3 t. A to počítám "větší" normu. Rozdíl prázdný a obsazený je 5 t což je zhruba 57kg na hlavu. Zdroj
 
#53
@Josef Vogeltanz : Ďakujem za odpoveď aj za objasnenie, môj výpočet bol teda správny. Urobil som skúšku ako ste mi poradili, teda spočítal som si brzdiace percentá súpravy (163 + 5xBdteer), brzdiace percentá pre režim P pre súpravu mi vyšli 82,7% čo odpovedá podľa predpisov brzdnej dráhe cca 540m. Po rozbehu na stovku som naraz dal rýchlobrzdu aj zhodil hlavný vypínač, a brzdná dráha bola presne 166,116 m, čo potvrdzuje moje obavy o brzdy. Pravda, aby to vôbec zastavilo, musel som vypnúť pokročilý model adhézie v nastaveniach OR, lebo inak to išlo do šmyku pri cca 2,3 bar, ďalej brzdila vlastne len mašina... Neviem čo môžem robiť zle, nastavenie bŕzd pre 163ku som použil z novej 363.136. Samozrejme, znižovaním parametra MaxBrakeForce predlžujem brzdnú vzdialenosť, fakt netuším, čo môžem robiť zle. Ak sa to snažím odladiť podľa predpisu tak mi pre daný vozeň vyjde MaxBrakeForce okolo 35t (za predpokladu, že rušeň brzdí správne). Čo môžem mať zle ? Napadá ma ešte trenie a model adhezie vozňa ako takého. Charakteristiku kotúčových bŕzd mám z návodu.
 

Josef Vogeltanz

Provozní technik
#54
Tak jsem rychle nastavil vozy Bdteer a šel také zkoušet se stejnou sestavou. Dostával jsem se jen zhruba na dvě třetiny délek tabulkových zábrzdných drah. Potom jsem si ale uvědomil, že 163ku mám nastavenou na blended brzdění. Tedy začnu-li brzdit pneumatikou, snaží se to EDB dorovnávat stejnou silou. Takže mě u lokomotivy chodí současně EDB a pneumatická brzda (nebo solo EDB). Přepřáhl jsem tedy na zkušební 124.601 (hmotnost 85t a P 84t). Přepočítal jsem celková brzdící procenta - 98,1%. A to už je podstatně lepší. Podívám se ještě na koeficient tření a křivku ORTSBrakeShoeFriction. Použil jsem hodnoty a průběh z nějakého prospektu na destičky Becorit. Možná bude stačit zahrnout více materiálů a zprůměrovat to.
 
#56
Ono Demove stranky su nefunkcne ale pripadne mu treba skusit napisat, kedze nedavno sa tu objavil vo vlakne Simonova dielna pre OR pod nickom 230024.
A co sa tyka toho brzdenia s bdteermy tak v reale 5 vozov a laminatka a brzdi to perfektne :) pekne povolujem masinu na cca 0.5 baru a niekedy aj uplne ked tak reaguje ol2 na masine a postojim pekne, samozrejme potom troxhu pritiahnem bp aby to necuklo :)
Jasne ze nazaciatku perona mam max 60tku
Zato pri troch bdteeroch si uz tak nedovolim povolovat masinu.
 

230024

Začátečník
#57
Jozef. Máš voľnú ruku. Ja by som tiež hľadal na ulozto. Na disku to nemám a zmazal som už všetko. (našťastie. Takže neriešim)
 

Josef Vogeltanz

Provozní technik
#60
Nezapomeň na to jít s nějakou lokomotivou bez EDB, resp. s nemíchaným brzděním. I mě chvíli trvalo než jsem zjistil kde "soudruzi z NDR VŽD" udělali chybu. Se smykem kol ve finále nejsem s to teď nic kloudného vymyslet, možná tak brzdu před koncem uvolnit. Snad přijdu na lepší řešení.
Francouzi používají script pro lepší simulaci brzdičů PBL2BrakeController.cs zkoumám jak to přesně funguje a zda by se to dalo nějak adaptovat.
 
Nahoře