Tak já taky: u nás v rodině nebyl nikdo železničářem. Poprvé jsem rodičům na nádraží utekl ve třech letech. Nádraží bylo 3 km od bydliště. Pak se to stupňovalo, při každoletní návštěvě babičky v Černošicích mě prakticky neviděla, protože jsem neustále jezdil mezi Prahou a Berounem, občas i dál. Po základce chtěl táta mít doma soustružníka, takže mi vyjednal učnák. Já musel pobláznit mámu, že jinak uteču z baráku a nakonec jsem se na trakci mohl přihlásit a s obrovským štěstím jí i dodělal (telecí léta jsou telecí léta). Praxí na mašině bylo naprosté minimum, ale dostali jsme takový cyklostilovaný lísteček s datumem na jeden den. Ten jsem jako ztratil, přesně na datumu propálil, datum odborně upravil na dva roky a s tímto jezdil. Víkendové cesty bývaly typu Plzeň - Košice - Chodov, Plzeň - Štůrovo - Chodov. K tomu občasné jízdy domů Plzeň - Nové Sedlo, občasné výlety Plzeň - Cheb, Plzeň - Budějice - Jihlava. Tramvajáci půjčovali prakticky všichni bez potíží, stačilo, že jsem z průmky a už jsem jezdil. Byli i typy, kteří po prvním zabrzdění řekli: "shoď to, já jdu dozadu spát, vzbuď mě v Plzni". Po škole jsem nastoupil napřed na dílnu do depa v Sokolově, po třech měsících mě vytáhli z dílny do kanclu jako technika a po sedmi měsících jsem jim utekl z kanclu na mašinu jako pomocník. Přišla vojna (ještě dvouletá), po vojně zákonité a samostatné ježdění v Sokolově. To bylo 8 let (1990 - 1998) a přechod k Viamontu. Zde napřed jako vedoucí střediska, pak jako strojvedoucí. Od roku 2001 jsem si zkusil strojařinu, pak finančnictví a protože ve finančnictví se dařilo, v roce 2003 jsem si koupil s kolegou první mašinu a teď podnikáme na své triko. Mašin máme 6 a zatím se daří. A co se mi vše podařilo samostatně řídit?
110,111,121,122,123,130,131,140,141,150,162,163,181,182,183 na to ale nemám papíry
209, 210, 230,240,242,263 na ty mám papíry
350,363 na ty taky nemám papíry
451,452,460 na ty nemám papíry
700,701,702,703,704,710,714,716,720,721,725,726,730,731,735,740,742,745,749,750,751,752,753,754,770,771,781,
801,810,815,820,830,831,853,
890 ten z M 240, 892 ten z M 152
dále specialitky typu Regiosprinter 1, Desiro, Ragulin, různé německé posunovačky, německé MUVky, přestavěné akumulátorové vozy na dieselové, chystám se na Taurusa a jeho nákladní klon
Dnes je mi 38 a baví mě to snad víc a víc.
A pokud někdo z vás umí dobře německy, bavilo by ho lítat s vlakem po Evropě a je zdráv, případně už vlastní průkaz způsobilosti, může se přihlásit.
Petr Šimral