Předpisy a normy pro železniční dopravu

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
Zdravím,
vzhledem k tomu,že se blíží termín 1.7.2011 a v platnost bude uveden "Výnos /kdysi "změna"/ č.4 k předpisu SŽDC (ČD) D1",je zapotřebí proškolit i lokomotivní čety v MSTS.;)
Zmíním se zde tedy jen o nových návěstech,které se zavádějí v souvislosti s provozem lokomotiv ř.380 a ČDC 363.7 /povolena možnost rekuperace/ a rovněž s aktivací systémů ETCS /European train control system/ a GSM-R na tratích SŽDC s.o. Jsou také zavedeny nové návěsti týkající se možnosti překlenutí záchranné brzdy.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/pripravte_vypnuti_proudu.jpg

954. Návěst "Připravte se k vypnutí proudu" předvěstí návěst "Vypněte proud" nebo "Vypněte trakční odběr".

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/vypnete_trakcni_odber.jpg

955. Návěst "Vypněte trakční odběr" přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla ukončit odběr trakčního proudu.Pomocné pohony není třeba vypínat.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/zakaz_rekuperace.jpg

956. Návěst "Zákaz rekuperace" označuje začátek úseku,ve kterém není povoleno používat rekuperaci.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/rekuperace_povolena.jpg

957. Návěst "Rekuperace povolena" označuje začátek úseku,ve kterém je povoleno používat rekuperaci.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/kil_poloha_ep.jpg

989. Návěst "Kilometrická poloha" informuje o poloze místa na trati a označuje úsek trati,ve kterém musí být použito překlenutí záchranné brzdy,pokud je tímto zařízením souprava vybavena.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/kil_poloha_ep_pzz.jpg

990. Návěst "Kilometrická poloha" informuje o poloze místa na trati,o tom,že nejméně na zábrzdnou vdálenost je přejezd s PZZ a označuje úsek trati,ve kterém musí být použito překlenutí záchranné brzdy,pokud je tímto zařízením souprava vybavena.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/obvod_ep.jpg

1003. V úseku trati,ve kterém musí být použito překlenutí záchranné brzdy,musí být všechny staničníky doplněny oranžovými pruhy.Tento úsek ukončuje první staničník bez oranžových pruhů.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/pripravte_rad_spojeni.jpg

1027. Návěst "Připravte rádiové zařízení GSM-R k registraci" přikazuje zahájit přípravu na registraci rádiového zařízení GSM-R tak,aby u návěsti "Změna rádiového systému" bylo toto zařízení v systému GSM-R registrováno.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/zmena_urovne_etcs.jpg

1028. Návěst "Změna úrovně ETCS" označuje místo na trati,kde začíná oblast,ve které se zajišťuje jízda vlaků pod dohledem ETCS jiné úrovně a informuje o tom,že přepnutí úrovně zapnuté mobilní části ETCS je zajištěno samočinně.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/predvest_zmeny_urovne_etcs.jpg

1029. Návěst "Předvěst změny úrovně ETCS" přikazuje strojvedoucímu vlaku se zapnutou mobilní části ETCS postupovat v souladu s provozními předpisy pro provoz ETCS a informuje strojvedoucího o tom,že nejméně na zábrzdnou vzdálenost bude následovat návěstidlo s návěstí "Změna úrovně ETCS"

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/vstup_etcs_l2.jpg

1030. Návěst "Vstup do oblasti ETCS úrovně 2" označuje místo na trati,kde začíná oblast ve které se zajišťuje jízda vlaků pod dohledem ETCS úrovně 2,pokud není zajištěno samočinné přepnutí zapnuté mobilní části ETCS.Návěst přikazuje strojvedoucímu po zastavení přepnout mobilní část ETCS do úrovně 2,pokud bude vedoucí drážní vozidlo jako vlak nebo posun dále pokračovat v jízdě v oblasti ETCS.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/navestidlo_etcs.jpg

1031. Návěst "Neproměnné návěstidlo ETCS" označuje místo,které vlak jedoucí pod omezeným dohledem ETCS nesmí projet v případech stanovených provozními předpisy pro provoz ETCS.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/vystup_hranice_obl_etcs.jpg

1032. Návěst "Výstupní hranice oblasti ETCS" označuje místo na trati,kde končí oblast,ve které se zajišťuje jízda vlaků pod dohledem ETCS a informuje o samočinném přepnutí mobilní části ETCS vlaku do úrovně národního vlakového zabezpečovače,je-li jím vozidlo vybaveno nebo do úrovně ETCS 0.

[Nalinkovaný obrázek z externího úložiště již neexistuje]: http://simtrains.eu/trate/davca/davca/obrazky/umisteni_nav_etcs.jpg

1049. Příklad umístění návěstidel s návěstí "Neproměnné návěstidlo ETCS".

David
 
Naposled editoval moderátor:

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
Zdravím,
jen bych opravil ...

"Zmíním se zde tedy jen o nových návěstech,které se zavádějí v souvislosti s provozem lokomotiv ř.380 a ČDC 363.7 /povolena možnost rekuperace/ a ... ."

na

"Zmíním se zde tedy jen o nových návěstech,které se zavádějí v souvislosti s provozem lokomotiv ř.380 a ČDC 363.5 /povolena možnost rekuperace/ a ... ." ;)

David
 

lukas matura

Průvodčí
Chtěl bych se zeptat na jednu moji mezeru ve vzdělání "železničním." Co znamená žlutý trojúhelník s nápisem op? V msts například v tratí 321 z Porican směrem ke Kolínu.
 

skautik

Cestující
Lukáši, jakožto "strojvedoucí amatér" (pokud máš na mysli to, co já) si myslím, že se jedná o tabulku "Očekávej otevřený přejezd" ;)
 

Hynďa

Průvodčí
Pokud by strojvedoucí jel proti stůj kolem návěstidla s tímto trojúhelníkem, musí očekávat, že přejezdy nejsou v činosti.
 

skautik

Cestující
Přesně to jsem Lukášovi poslal po tom, co jsem psal tady, nějak mi na to nenapadlo :D Konkrétně u nás, na 276, je to sand po celé trati, protože strojvedoucí si ověřují "funkčnost trati" před sebou sami. Je to tam myslím dáno tak nějak, že pokud se do dvou minut po zmáčknutí jistého tlačítka na ovladači, který mají sebou, nerozsvítí zelená, tak volají na dispečink a teprve potom dostávají povolení k odjezdu, přičemž se dozví, kde musejí být obezřetnější (kvůli poruše přejezdu apod.). Ale to jsem trošku odbočil.. :eek:
 
Naposled editoval moderátor:

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
RE: Předpisy a normy pro železniční dopravu

Zdravím,
dnes jsem se v podnikovém periodiku dočetl,že dne 17.2.2012 vešla v platnost další změna vyhlášky č.101/1995 o zdravotní způsobilosti ... . Neštudoval jsem ji,ale možná se něco změnilo v požadavcích na zdravotní stav potencionálních strojvedoucích ... . ;)

David
 

Srandik32

Posunovač
RE: Předpisy a normy pro železniční dopravu

Leden nebo únor;) mě by spíš zajímalo jaký je rozdíl mezi licencí strojvedoucího a osvědčením?
 

Hynďa

Průvodčí
RE: Předpisy a normy pro železniční dopravu

Licence je vlastně jako řidičák a říká: "Můj majitel je strojvedoucí" a vydává ho drážní úřad. Osvědčení ale upřesňuje, na kterých konkrétních tratích a konkrétních řadách může strojvedoucí jezdit respektive kde má poznání a na co má autorizaci. Toto osvědčení vydává dopravce.
Tohle byl teda původní záměr, ve výsledku je v osvědčení stejně jen napsaná trakce, nikoliv řady a místo tratí jen "síť ČD a SŽDC" nebo tak nějak.
 

Dráčik

Signalista
RE: Předpisy a normy pro železniční dopravu

Neviem, ale ja mám preukaz rušňovodiča vydaný Úradom pre reguláciu žel.dopravy a tam je napísaná akurát platnosť (vidím tam aj v češtine "licence strojvedoucího", tak to bude ono). Vôbec tam nevidím ani len trakcie. Aj tak si neviem živo predstaviť, keby som spravil poznanie na nejakej trati, alebo autorizáciu na radu HDV, tak akým spôsobom by to tam bolo pridané, musel by sa asi spraviť nový preukaz za ďalších 30eur.
 

Hynďa

Průvodčí
RE: Předpisy a normy pro železniční dopravu

Jo, to je ta licence. Autorizace a poznání trati je vydaný dopravcem a to je to osvědčení. V praxi budou mít strojvedoucí dva průkazy - licenci a osvědčení. Ty mluvíš o licenci.
 

ado8166

Začátečník
RE: Předpisy a normy pro železniční dopravu

Drážní úřad vydal s platností od 5. září 2011 metodický pokyn pro získání licence strojvedoucího k řízení drážních vozidel na dráze celostátní a regionální.
Zákon č. 134/2011 Sb. kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů zavedl pojmy „Licence strojvedoucího˝ a „Osvědčení strojvedoucího˝.
Licenci strojvedoucího vydává drážní správní úřad, kterým je Drážní úřad. Licence je platná ve všech členských státech Evropské unie. Osvědčení strojvedoucího pak v návaznosti na to vydává příslušný dopravce. Řídit drážní vozidlo na dráze celostátní a regionální mohou jen osoby s platnou licencí a zároveň platným osvědčením, avšak až od 1. 1. 2012. Do této doby musí mít strojvedoucí platný průkaz způsobilosti.
Metodický pokyn vydaný Drážním úřadem je určen pro držitele průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla vydaného podle § 45 zákona 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění účinném do 31. prosince 2011. Průkaz způsobilosti musí být platný pro kategorie drah celostátní a regionální ( „C˝ nebo „C – P˝). Průkaz způsobilosti musí obsahovat údaje dle § 20 vyhlášky č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy, ve znění platném od 1. 7. 2005. Starší průkazy způsobilosti neobsahující podpis a fotografii držitele jsou tedy neplatné.
Pokyn stanovuje postup při podání žádosti o vydání licence strojvedoucího pro řízení drážních vozidel na dráze celostátní a regionální pouze v souladu s ustanoveními čl. II odst. 3 zákona č. 134/2011 Sb. Licenci nelze do 1. ledna 2012 vydat jiným způsobem než na základě výše uvedeného článku.
Licence strojvedoucího je platná na území ČR pouze na dráhách celostátních a regionálních. Neplatí tedy pro vlečky.
 
Nahoře