Zajímavé video o železnici

Pawlik

Průvodčí
#2
Zajímavé. Jen mě dostalo tvrzení, že při rychlosti 300 km/h by se ani nestačily zavřít závory a proto není možné budování úrovňových přejezdů. Občas by to chtělo lektora, než se snažit do komentáře procpat svoje úvahy.
Ale je dobře, že se v TV opět objevilo něco, co ukazuje železnici v lepším světle.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
#3
Edie napsal:
Doporučuju se podívat na toto video, je to docela zajímavé.
Vědeckopopulární reportáž docela líbivě zpracována. Poskytuje pouze nástin a nevnucuje divákovi žádné složité technické detajly.
V jiném vlákně tohoto fora již byl nedávno vzpomenut tolik glorifikovaný Taurus.
Vyskytl se i názor na hromadné rozšíření těchto lokomotiv do pravidelného provozu na našich tratích.
Na tomto místě si dovolím jen lehce naznačit, proč to není možné a proč má tato lokomotiva u nás povolen provoz jen na některých vybraných úsecích tratí a s dalšími omezeními.
1.Jedním z problémů je absence vlakového zabezpečovače pro naše trati. To však není nepřekonatelné a odpovídající VZ se dá dovybavit.
Zatím obsazováno dvoučlennou lokomotivní četou.
2.Druhým problémem je působení vlivu silové části regulace pohonu na napájecí soustavu a traťovou část zabezpečovacích zařízení.
Kvůli nedostatečné filtraci mají tyto lokomotivy u nás prozatím povolen omezený zkušební provoz s omezeným výkonem. Některé vyjmenované vlaky ( lehčí ) smí jet rychlostí do 120km/h, ostatní jen do 100km/h. ( Čím větší rychlost a hmotnost tažených vozidel, tím i větší výkon ! )
( Naše lokomotivy x6y mají hlavní kondenzátorový filtr a navíc druhý 100Hz-ový filtr.)
( Na Pendolinu bylo nutné dosadit dodatečné kompenzátory a programově snížit původní výkon 6MW na 4MW. S tímto výkonem smí jet stanovenou rychlostí jen po koridorových tratích, které jsou již upraveny. V případě jízdy odklonem po staré trati přes Havl.Brod je rychlost omezena dokonce až na 60km/h.)
3.Lokomotiva je konstruovaná jako vícesystémová, ale pouze na svém základním napájecím systému je schopna využít vlastnosti pohonné jednotky. Tímto systémem je napájecí soustava 15kV/16,7Hz. Do této napájecí soustavy je lokomotiva schopna rekuperovat. Do jiné ne.
Proč to vadí ?
Taurus nemá EDB odporovou či kombinovanou odporovou s rekuperací jako naše ( odporová x6y,470,2xy, .. kombinace ss 471 a vozy metra M1, 8171M ), má pouze EDB rekuperační a jen pro hlavní systém. Tato rekuperační brzda je také hlavním prvkem automatické regulace rychlosti, kterou je toto vozidlo vybyveno. Jakmile však není možno tuto brzdu použít, automaticky nastupuje brzda pneumatická. O součinnost se stará vozidlový počítač a fíra nemá nejmenší šanci jej ovlivnit - je to jen řidič, kterému je dovoleno pouze předvolit rychlost a režim jízda/výběh ( případně výkon v nouzovém řízení ).
Díky vlastnostem pneumatické brzdy ( necitlivost na malé změny tlaku ) je i při nepatrném překročení nastavené rychlosti automatikou zadán náskok brzdy v takovém stupni, aby bylo zajištěno zapůsobení u všech vozů. To má za následek přebrždění vlaku a pokles rychlosti až o 20km/h, takže vlak vedený Taurusem bez fungující REDB jede přískoky.( Brno - Břeclav je sice rovinatá trať, ale není zcela rovná, takže i ty malé sklony stačí při malém jízdním odporu vlaku na překročení rychlosti při výběhu.)

ČD čekají jak na smilování na vyřešení problémů u nové škodovácké 380. Předběžně nezávazně jsou ohlášeny první zkoušky na cerhenickém okruhu na přelom května a června. Zatím to ale spíš vypadá na odsun termínu na později.
 
#4
bob57_cz napsal:
1.Jedním z problémů je absence vlakového zabezpečovače pro naše trati. To však není nepřekonatelné a odpovídající VZ se dá dovybavit.
Zatím obsazováno dvoučlennou lokomotivní četou.
.
Tak tohle je asi od začátků vyřešeno. Já mám ty fotky doma, ale je tam zabudován návěstní opakovač, který známe například z 350 i s Mirelem. Tak nevím, jaká součást vlakového zabezpečovače ještě chybí. Klaksonem živáku bych se nechtěl probouzet :D . Jinak jsem neviděl, žádný problém jak s automatikou udržování rychlosti popisuješ. Ale u Taurusů to není jako u našich lokomotiv, kdy zmačkneš tlačítko 100 a jedeš 100. Na Taurusovi je to metoda pokus - omyl. Musíš najít vhodný bod, který Ti bude držet určitou rychlost. Ve dvou jezdí asi z důvodu zkušebního provozu. Je tam nahrán český software a lokomotiva se někdy chová nevyzpytatelně. Pod každou stahovačkou se fíra modlí, aby se lokomotiva nezbláznila a nezačala brzdit sama od sebe.
 
#5
bob57_cz: to že ještě leccos v kompatibilitě taurusů s naší zabezpečovačkou není doladěné, uznávám, ale to co tvrdíš o elektrickém brzdění není pravda. Taurus rozhodně umí elektricky brzdit i rekuperovat do všech systémů (m.j. viz leták Siemensu na http://www.br146.de/SiemensPdf/Datenblatt ES64U4.pdf , kde jsou i trakční / brzdové charakteristiky). Ostatně pochybuji, že by si MÁV ve velkém pořídily lokomotivu, která by pod jejich vlastním systémem dělala tebou popisované psí kusy ;) :D Ostatně z videa z Hurvínkem, které Zbyněk Šemora kdysi přibaloval k trati je evidentně slyšet, že Taurus při příjezdu k peronu do Břeclavi brzdí elektricky - hraje (směrem "dolů" k hlubším tónům) "stupnici" měnícího se taktování pulsního střídače. Pro němčiny neznalé přeložím to co píšou o el. brzdě v tom tech. popisu - "Lokomotiva je vybavena přednostní rekuperační brzdou. V DC (=) sítích, kde může vést rekuperace k nedovoleným nárůstům napětí v síti, je brzděno odporově, ovšem s omezeným výkonem. Volitelně je možné odporové brzdění také v AC (~) provozu."
 
Naposled editoval moderátor:

bob57_cz

Učitel češtiny
#7
OndraJ napsal:
bob57_cz: to že ještě leccos v kompatibilitě taurusů s naší zabezpečovačkou není doladěné, uznávám, ale to co tvrdíš o elektrickém brzdění není pravda. Taurus rozhodně umí elektricky brzdit i rekuperovat do všech systémů (m.j. viz leták Siemensu ...
Nuž máš pravdu, předsedo, leták je leták, ale je v souladu s realitou ? To, co jsem napsal, mám od člověka, co na tom jezdí provozní zkoušky mezi Brnem a Břeclaví ( ne fíra, je "hodně výše" ). Možná měl jen smůlu :D , že pokaždé, co na tom jel, se to chovalo stejně ( nezpůsobilá EDB ). Rozhodně to však není člověk z redakce JPP.
 
#8
OndraJ napsal:
... že Taurus při příjezdu k peronu do Břeclavi brzdí elektricky - hraje (směrem "dolů" k hlubším tónům) "stupnici" měnícího se taktování pulsního střídače. ...
Bohužel Rakušáci v Břeclavi rádi rekuperují a infrastruktuře se to silně nelíbí.
 
#11
Tonik napsal:
I když je toto vlákno o videu,snad nebude vadit,když sem hodím zajímavý link,kde se dozvíte něco málo o funkci parního stroje. Tonik
http://www.steamer.cz/par_lok.html

p.s.-třeba se to někomu bude líbiti....
Doporučuji navštívit i jiné stránky této domény, pro modeláře budou určitě zajímavé. Pár fotek Jirkových modelů jsem hodil i sem.
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
#15
Nějaká zkrácená varianta, pod označením Pantograph je delší video.

Zajímavou podívanou také dělá rozpojování vn, vvn nebo uvn sítí.
 
#17
Karlos-> hezke video :) zajimave ze testovali pouze 4-napravove vozy, zajimalo by me co by se stalo, kdyby tam dali 2-napravove......
 
Nahoře