Trať 047 Trutnov hl.n-Teplice nad Metují

854

Začátečník
Dobrý den,
pokusím se postavit trať 047, byly byste prosím vás někdo postavit pár objektů?
Dík.
 

Hynďa

Průvodčí
Na "pokusím se postavit trať" ti žádnej modelář nezareaguje. Nejdřív něco postav, ukaž a pak se ti třeba někdo sám ozve.
 

pepeQ-2

Posunovač
Zdravím !
Tratě v okolí Trutnova pro MSTS - to by bylo skvělé ! Budu mezi prvními kdo se zařadí do fronty na Download takové tratě.
Mám trochu zkušeností se stavbou tratě v MSTS. Je to neskutečná dřina, je to k uvztekání, je to nepřetržitý boj s nepříliš dokonalým softwarem, je to zkouška vlastní osobnosti a vytrvalosti - ale když se to povede je to nádhera.
Jsou dva způsoby jak stavět reálnou (přesněji = realitě nejbližší) trať :
a) za pomoci "markerů" které si stavitel trati vytvoří sám pomocí digi-mapy jako linie budoucí trati (silnic, řek a potoků ... etc)
b) za pomoci technické dokumentace k železniční trati
Ani jedna z metod není dokonale spolehlivá. I zde platí, že nejlepší je kompromis "zlaté střední cesty". To znamená vytvořit si "markery" nebo-li "mrkátka" (mrknu a vidím !) a kontrolovat TO s dostupnou dokumentací k trati. MSTS má v sobě mnoho nepřesností, které vyhraněná volba jedné ze dvou uvedených metod ještě znásobí.
Dovolil bych si doporučit v obecné rovině tyto první kroky:
Stavbu trati vytvořit v reálném vygenerovaném terénu a v odpovídajícím souřadnicovém systému. Datové podklady pro vygenerování terénu lze získat zde:
http://dds.cr.usgs.gov/srtm/version2_1/SRTM3/Eurasia/
Je to bezplatné stahování - data jsou čas od času aktualizovaná.
Region se vyhledává dle souřadnic kde N = sever a E = východ. Soubory jsou v archivu zip a někdy to vyžaduje při stahování značnou trpělivost.
Na tvorbu "markerů" nebo-li "mrkátek" se mě osobně nejvíce osvědčila mapa:
http://www.zonums.com/gmaps/digipoint.php
Tato mapa má dvě významné výhody:
1) Její souřadnicový systém komunikuje s daty EUROAISA a protože MSTS je finální produkt US firmy tak i se systémem souřadnic použitých v MSTS.
2) tato mapa umožňuje rychlou a snadnou tvorbu "mrkátek" pomocí pouhého klikání po linii železniční nebo tramvajové tratě.
Množina bodů se souběžně zapisuje do souboru, který je možný po ukončení práce exportovat na vlastní HDD v různých formátech. Je možné, si během tvorby mrkátek "zapnout" zápisu o "nadmořské výšce" bodu. Má to svoje úskalí, neboť je to údaj zprůměrovaných průměrů - tedy velice nepřesný údaj použitelný jen jako orientační + není vždy dostupný + značně zpomaluje práci v digi-mapě.
Protože není možné při tvorbě "mrkátek" doplňovat vytvářený zápis osobními poznámkami - doporučuji rozdělit si tvorbu "mrkátek" na sekce: železniční trať, silniční síť, vodstvo a jiné žabovřesky, hranice lesa, hranice osídlení etc.
Netuším, kde berou naši špičkoví stavitelé údaje z "traťovky" - tedy v podstatě stavební dokumentaci o žel. tratích. Jediné co jsme našel a co mi slouží jako ORIENTAČNÍ pomůcka jsou data na www.historie-trati.wz.cz .
Takže novopečený stavitel má stažený terén a má "mrkátka" a co dál ?
V Route editoru je generátor tratě. Je to opět trošku nedodělek a tak práce s ním vyžaduje obrovské množství trpělivosti a vytrvalosti. Na slabších PC se s tím nedá vůbec pracovat - okupuje si velké místo na HDD, jen tak pro srandu králíkům.
Pouze jednou se mi podařilo založit novou trať - jinak jsme byl nucen použít "fintu" s rozšířením již existující tratě o nový terén. Ale možná je to tím že jsem nešika. Takže máme terén, máme "mrkátka", máme vygenerovanou trať v MSTS, která je ale zatím rovná jako placka.
Terén do ní přeneseme za použití dvou programů:
3dem + DEMEX
Kde jsem tyto programy získal - to už nevím. Ale dá se to najít zde na fóru, protože to byl velmi častý dotaz.
Pak již máme připravenou trať na stavbu ! Ještě glosu : při poslední kroku překlápění dat generovaného terénu do trati MSTS je možné na mapovém podkladu vidět zelené linie vlastních mrkátek. Tedy uvidíte, zda-li jste se při stanovení rozsahu generovaného terénu nespletl - jestli nebude nutné ještě něco dogenerovat dodatečně. RE neumí číst vlastní mrkátka !
Pokud jsem napsal něco nešikovně, nesrozumitelně - napiště mi prosím zprávu - rád odpovím. Nejsem právě v lehké životní situaci, ale co budu vědět - rád zodpovím.

To že jsem, zase občas na síti - to je velká zásluha mojích přátel :
Pikku + Neznamsebe + VrbaM
Tímto jim veřejně děkuji ! ! !
 

pepeQ-2

Posunovač
Ad Lubomir:

nechci zde být za škarohlída, ale položit 2D leteckou mapu do 3D zvlněné krajiny se mi jeví tak, že musí nutně dojít ke zkreslení polohy objektů. Ale mohu se mýlit ......
Na fotce to vypadá skvěle. Bystřice a její okolí je na relativní rovině. Ale v podhorské a horské krajině ......
A mimo jiné : jak budou řešeny terénní textury pro SNOW ?
 

854

Začátečník
děkuju vám všem jste hodní

já jsem dřív byl u trs stavba tratí ok, ale stahování muselo se tam najít snad 1000 kuidu a potom to šlo. Potom sem na to neměl nervy.
 

Miran

Moderátor
Správce
pepeQ-2 napsal:
Ad Lubomir:

nechci zde být za škarohlída, ale položit 2D leteckou mapu do 3D zvlněné krajiny se mi jeví tak, že musí nutně dojít ke zkreslení polohy objektů. Ale mohu se mýlit ......
Na fotce to vypadá skvěle. Bystřice a její okolí je na relativní rovině. Ale v podhorské a horské krajině ......
A mimo jiné : jak budou řešeny terénní textury pro SNOW ?

Já se domnívám že to položení 2D mapy má Lubomír jen jako pomůcku pro přesnější uložení objektů, skutečné textury a to ostatní se bude řešit klasickým způsobem. A pokud ne, tak zimní textury by se asi nechaly nejrychleji vytvořit pouhým převedením barevné textury z oné 2D mapy do stupnice šedi a jejím mírným zesvětlením.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Chápu, že jsou tendence si práce co nejvíce zautomatizovat a zjednodušit, ale pokud se budete držet vygenerovaného nebo položené letecké mapy, už nemůžete dodržovat přesný profil trati dle podkladů a nebudou Vám sedět kilometrické vzdálenosti. Já takovým zaměřováním ze stavbou začínal a výsledek jsou asi o 2 kilometry kratší vzdálenosti mezi Brnem a Břeclaví. Zkrácené to bylo i do Kútů, ale to jsem tehdy našel sílu to postavit znovu, aby kilometrovníky seděly. Ale je zajímvé, že deformace jsou výrazné jen ve svislém směru. Po rovnoběžkách to jakš takš vychází.

Ale hezky se o každém novém plánovaném projektu vypravuje. Uvidíme za rok, jestli to nebude jen další z podobných pohádek, kdy někdo sháněl modeláře, protože začíná stavět trať XY. A chudák Mates jednou reagoval, vymodeloval a už 4 roky modely leží ladem.
Já začínal tak, že jsem nejprve položil koleje z Břeclavi do Brna, překonal prvotní obtíže a až jsem měl pocit, že to půjde, až teprve potom jsem o projektu začal mluvit.
 

Vrbam

Pomocník strojvedoucího
Některé podklady jsou i tady. http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika/trat-047
Jak říká PepeQ tak je různě zaokrouhlované, ale stejně při stavbě s terénem dané kvality bude vše také zprůměrované a zaokrouhlené.
To samé i stavba podle GPS a použitím markerů (PepeQ: mrkátek), někdy tam prostě ty výhybky jako celek nenapasuješ a musíš to třeba o metr ošidit. Obzvláště u stanic, které jsou do oblouku.
Život je o kompromisech.
 

Tom Kanka

Signalista
Při stavbě podle markerů sice sedí poloha trati dle GPS a lze použít generovaný terén, ovšem nevycházejí vzdálenosti, a v mnohých případech ani poloměry oblouků. Ale lze použít jako pracovní textury snímků z leteckých map, které se ale musí upravit. Čtverec v MSTS totiž není čtverec, ale vlastně jakýsi kosočtverec.
Při stavbě podle traťových podkladů, je zase použití map nemožné (tedy já jsem alespoň nepřišel na to jak - proto jsem se Lubomíra ptal, jak to má spasované), a i když budu mít sebelepší podklady, nikdy nemůžu trefit oblouk naprosto přesně, protože MSTS neumí přechodnice.Já jsem po dlouhém zkoumání všech pro a proti nakonec zvolil jiné řešení:
Postahoval jsem si jednotlivé výřezy fotomap, ty v Corelu sestavil na celou oblast a vykreslil si podle podkladů celou trať. Díky tomu jsem zjistil úhly oblouků včetně přechodnic. Když jsem od tohoto úhlu odečetl úhel oblouku (zjistím z traťových schemat), zbyl mi úhel pro přechodnice, no a vzhledem k tomu, že znám jejich délku, vyšel mi i jejich poloměr. Samozřejmě je tam problém s převodem úhlů. Vytvořil jsem si v excelu tabulku, kam jsem zadával jednotlivé úseky a samo mi to počítalo jak úhly přechodnic, tak i převádělo sklony (Tady akorát bacha na to, že Excel naní zrovna nejsilnější v dělení! :)) Při stavbě trati jsem pak kontroloval polohu a směr tak, že jsem zkopíroval pohled z Track Vieweru a ten nakopíroval do Corelu pod vytyčenou trať. Samozřejmě že úplně přesné to také není, protože zejména u protilehlých oblouků nahrazení přechodnic oblouky není úplně to pravé, ale jinak to sedí poměrně přesně (tzn. poloměry, délka) s mapou. Dokonce v okamžiku, kdy mi to začlo někde ujíždět jiným směrem, vždy jsem našel chybu v blbě zadaných datech. Je sice fakt, že příprava podkladů trvala téměř dvakrát tolik, než vlastní pokládka, ale výhoda je že technické podklady sedí. Jediný problém byl prakticky u tunelů, kde musí člověk pracovat s tím co je, takže ty jsem musel nějak zbastlit, aby se chovaly tak jak mají (noční kabina).
 

854

Začátečník
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=bejD6StOFlE
kdyby se nelíbilo najdu jiné...
 

pepeQ-2

Posunovač
Tak držím palce a přeji hodně zdaru.
Hlavne = zálohovat + zálohovat + zálohovat.
Je dobré uchovávat si více záloh z různých stavů stavby. V MSTS se ukrývá několik "kostlivců ve skříni" a tak se stane, že některá chyba se může projevit až po hodně dlouhém čase. Pokud má stavitel k dispozici jen poslední zálohu a pokud by zjevená chyba byla takové povahy, že by znemožnila další vývoj tratě - mohlo by to znamenat konec stavby a začít od začátku.
Není nutné zálohovat vždy kompletně celou trať. Pro potřeby ukládání a archivaci dat po etapách postačí dělat zálohy z adresářů tratě:
TD
TILES
WORLD
a všechny soubory v "rootu" Vaší tratě
Zálohy si opatřete poznámkami - až záloh bude hodně - poznámky budou velmi pomáhat v jejich správné identifikaci. (Datum jejich pořízení nemusí být tím nejlepším vodítkem).
Nepodceňujte, prosím žádné chybové hlášky, které dává Editor Tratě, a to i vpřípadě, že se jen objeví a je možné v práci pokračovat. To jsem podcenil při stavbě tramvají v Bratislavě. Ignoroval jsem tehdy tento úkaz a za pár měsíců intenzivní práce se výsledek dostavil. Trať se stala n e d o k o n č i t e l n o u ......
Přeji hodně trpělivost a vytrvalosti při stavbě.
 
Nahoře