Trať Bratislava Nivy a jej vlečky

Jozef Mihalik

Cestující
Túto trať som už predstavil na vlákne Train Simulator (Railworks) - obrázky a videa. Toto vlákno je pokračovaním mojich predchádzajúcich príspevkov.
Práce na trati Bratislava Nivy - najnovší stav: Pribúda krajina. Okolie trate predstavuje kus starej Bratislavy, takže si pre lepšiu orientáciu dovolím používať miestne názvy ulíc, veď záujemcovia si ich ľahko môžu nájsť v Googli. Priestory na sever od Martanovičky - to je tá dlhá rovná ulica spod železničného mosta ku vchodu do prístavu - sú už zaplnené. Pribudla celá Košická ulica - tá, čo naväzuje na koniec Martanovičky a na nej vlečka Gumon. Dokončené je aj nové prepojenie s prístavom po Chalupkovej a vlečka Kablo. Ďalej som pokračoval na východ ulicou Mlynské Nivy, kde na mieste terajšej autobusovej stanice boli vojenské sklady a o kus ďalej vlečka Cvernovka (vlastne závod MDŽ). Za križovatkou s Košickou je dlhá vlečková trať ku Kovošrotu a ešte pred ním je vlečka Tatra. No a potom som sa vybral na Centrálne trhovisko v susedstve stanice Bratislava Filiálka, aby som ho doviedol do prijateľnej podoby.
Ostáva mi prejsť všetko, doplniť chýbajúce objekty, doplniť horizonty na koncoch ulíc, rozostaviť inventár – doplniť debny, sudy, rúry, drevo, hromady uhlia či štrku, autá... Stále chýbajú tabule s názvami staníc, plánujem aj zopár dobových plagátov či transparentov, ktoré boli takmer na každej stene, či plote. V trati je zopár mechanických návestidiel, ktoré však reagujú len na vlaky. Skúšobná prevádzka je v režime Voľná jazda – tak sa mi to zatiaľ zdá najrozumnejšie. V staniciach a na vlečkách sú rozostavené prázdne i naložené vozne a posun prebieha medzi nimi. Nepočítam s animáciou nakládky, či vykládky, veď vozne sú už v každom prípade pripravené na posun a majster – fíra nemá šancu vidieť vlastnú nakládku, či vykládku. Aj v režime Voľná jazda je možná jazda AI vlaku – skúšal som 555.0 + súprava naložených Eanos z Filiálky do Petržalky, vlak podľa cestovného poriadku prešiel a v Petržalke predpisovo zmizol. Pritom prebiehal posun v prístave, či na staniciach bez problémov. Ale toto je v štádiu experimentu, lebo občas mi ten vlak ostal stáť a zatiaľ neviem prečo. V budúcnosti by mohli prichádzať AI osobné vlaky z Trnavy, Komárna a Rusoviec a pokračovať opačným smerom. Nočnú prevádzku neplánujem, ani „Štyri ročné obdobia“, vzhľadom na charakter trate sa mi to nezdá potrebné.
RW09062016001.jpg RW09062016002.jpg RW09062016003.jpg RW09062016004.jpg RW09062016005.jpg RW09062016006.jpg RW09062016007.jpg RW09062016008.jpg RW09062016009.jpg RW09062016010.jpg
Trať je zatiaľ iba na jednom počítači. Aj keď trať kolom dokola zálohujem, budem rád, keď ju už vypravím do sveta a pobeží aj na iných počítačoch.
 

Tax

Moderátor
Správce
Jozef, to je paráda, klobúk dole. Ešte tak mať električku Ganz namiesto T3, ale to je už vec modelárov vozidiel.
Za cirkus a staré Centrálne trhovisko máš u mňa jednotku s hviezdičkou. Tam ostáva už len vymodelovať tetky s kyselou kapustou a Sandie Shaw
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Super. Ináč tieto trate a posun na nich bol doménou karkuliek. Ešte technická poznámka, priecestí na Šancovej bolo tých koľají viac. Skúsim pohľadať plánik.
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Zatial aspon jeden stary vyrez kolajoveho planu z priestoru medzi tymto priecestim a starou budovou konskej zeleznice. Nákres: Zlava najprv tri slepe kolaje, potom tratova na Nivy a napokon vlecka do mlyna (- to je ale este davnejsia historia).
Pohľad do stanice Bratislava filiálka z nivského zhlavia. Koľaje v týchto miestach križovala vtedajšia Malinovského ulica, dnešná Šancová. (1970te roky, snímka Jozef Gulík st.)

Ešte karkulky na odovzdávacom kolajisku Kablo na vlečke do Mraziarní a T444 1057 pózuje na začiatku vlečky Gumon. Koniec 80-tych rokov, foto moje ;)

Mám niekde aj fotky už zrušeného depa Nivy a tam som sa dokonca nakoniec aj vyučil.
filialka2.jpg mapa.jpg
725026a.jpg 725092a.jpg 725092b.jpg 725092c.jpg 725092f.jpg 726057a.jpg 726057b.jpg
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Našiel som fotky depa Nivy, ktoré som fotil v roku 1987. Ospravedlňujem sa za kvalitu, len som to narýchlo prefotil mobilom. Depo malo dve koľaje a pred ním stál vodný žeriav. Vedľa depa boli drezíny Tatra. Jedna koľaj pokračovala až k budovám za ním, vozilo sa ňou uhlie do kotolne toho železničiarskeho domu na Bazovej ul.
depo.jpg vozik1.jpg vozik2.jpg
 

Jozef Mihalik

Cestující
Vďaka za krásne a cenné fotky. Tvoje foto priecestia je zrejme z obdobia, keď ešte nezačali stavať železničnú polikliniku. K priecestiu na Šancovej mám aj ja zaujímavé foto z archívu BEÚSu. Je na ňom závorársky domček, ktorý som už raz spomínal. Vtedy nepochybne cez cestu viedli najmenej tri koľaje ako to dokladá aj Tvoj plánik. Pre zaujímavosť, ja som našiel plánik ako viedla koľaj ďalej do Ludwigovho mlyna. Vozne sa podľa neho otáčali najmenej dvakrát na točni.
Fotky výhrevne na Nivách patria k tým, čo chytia za srdce. Denno denne mizne svet železnice, ktorú sme poznali a kvôli ktorej sa dnes venujeme záľube, nad ktorou každá manželka nechápavo krúti hlavou (a to ešte nevidela údaj počítadla hodín strávených pri Railworkse ako ho ukazuje Steam!).
Prikladám plány koľajísk staníc Filiálka a Nivy, podľa ktorých som staval. Nasleduje letecké foto, ktoré mi veľmi pomohlo. Cením si aj
fotky pána Gulíka, bez nich by som ťažko rozlúštil ako vyzeral "koridor", ktorým viedla stará prístavná koľaj, hoci matne som si ju pamätal. Aj fotky z búrania objektov pomáhajú, keď niekoho aspoň v poslednej chvíli napadne stlačiť spúšť. Tak som mal možnosť spoznať halu BAZky na Mlynských Nivách.
K mašinkám na posun: V skúšobnej prevádzke používam bardotku predovšetkým kvôli dobrému výhľadu z kabíny. Keď zbadám čosi, čo sa mi nezdá, prejdem do editácie a opravím to. Na ten posun určite skôr patrí hektor - vďaka zaň. No a ako povedal Palacký o Rakúsku, povieme aj my o karkulkách: Keď nemáme karkulky, tak ich budeme musieť vytvoriť.
Priecestie na Šancovej.jpg 066923.jpg 000719-Schema-kolajiska.jpg
145367n.gif
Stará prístavná koľaj, výkybka do Teplárne.jpg Letecky-pohlad-na-Bratislavu.jpg
Posledne dni VVZ BAZ, byvalej TATRY.jpg
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
K priecestiu na Krížnej sa tradovala príhoda príhoda ako rušnovodič-vtipkár odstavil rosničku v strede priecestia a simuloval poruchu. Popri tom sa smial vodičom ktorých zablokoval. Toto mi príde z dnešného hladiska vtipné, nakoľko som našiel fotku z priecestia Jarošova z 1989, kde vidno "intenzitu" vtedajšej cestnej dopravy. Priecestie na Krížnej pritom bolo zrušené podstatne skôr. Ja si pamätám ešte ako išla T444 solo popred obchod 1000 drobností, to bolo asi v polovici 80-tych rokov. Z depa Nivy si pamätám nádvorie vyložené dlažobnými kockami. Aj po zrušení tam zostalo pár vagónov a koľají ( objekt slúžil ako Oznamovacie a Zabezpečovacie dielne ČSD ). V samotnom depe bola hlinená podlaha a slúžil ako lakovňa a sklad pre tieto dielne :eek:. Neskôr bolo depo obložené zvonku bielym obkladom.
Pamätám sa ešte na koľaje vedúce do závodu MDŽ po Trnavskej, do podniku to vchádzalo asi kúsok pred terajšou benzínovou pumpou. Napojené to bolo asi do mlyna. V mlyne bolo ešte nedávno vidno zvyšok koľají a koľaje vlečky do bitúnku boli v ceste ešte pred pár rokmi ( na Ružinovskej, pri predajni Yak ).
Jozef, ak máš knihu J.Gulíka: Železničné nehody2, tak je tam 8 stranový popis nehody keď vlak pri nehode na priecestí strhol lávku pre peších pri autobusovej stanici ( vrátane fotiek a plánikov ).
t466.jpg
 

Jozef Mihalik

Cestující
Včera som dokončil úpravy vlečky Gumon a Ludwigov mlyn. Pri Ludwigovom mlyne nemám presný plán koľají, ale vlečka odbočovala z trate na Komárno, ktorá pokračovala pozdĺž Trnavskej okolo zimného štadióna Ondreja "Orange" Nepelu. Trať teraz končí portálom len úsok ďalej schovaná za topoľmi. Vlečka má v terajšej podobe jednu koľaj popod násypku.
Veľmi ma láka možnosť pripojiť ďaľšie dve vlečky - ZMDŽ - Starú pradiareň a Bitúnok. ktoré spomínaš aj Ty. Portál by sa potom presunul o kus ďalej po Trnavskej. Objekty obidvoch podnikov sú však natoľko zvláštne, že ich treba vymodelovať zvlášť. Keďže zimák je v bezprostrednom susedstve Cvernovky - prakticky len krížom cez ulicu, bolo by ho treba vymodelovať tiež. Zatiaľ nemám ani nijaké podklady ako vyzerali koľaje. Vlečky boli pripojené na trať do Komárna niekde na konci Miletičky. Všetko je to vec podkladov, čosi už mám, zišla by sa dobová letecká fotka. Ale aj tú kdesi mám, v knihe Ortofoto Bratislavy, kde je čiernobiely záber z roku 1950.
Stavba takejto dobovej trate je vlastne vždy svojím spôsobom schíza, lebo nie je možné nájsť všetky podklady z toho istého obdobia. Ja som si dal za základ rok 1963 kvôli tej Apolke, ktorá vtedy končila - aby som ju tam mohol dať. Už sa mi tam priplietli aj niektoré objekty z neskorších čias, príkladom je železničná poliklinika zo začiatku 80. rokov, ktorú som už spomenul, ale vo všeobecnosti sa snažím o jednotný vzhľad.800px-Cvernovka_1.jpg
1958-Zimnystadion.jpg

Stretol som sa už aj s nápadom rozšíriť trať ďalej - na sever aspoň o Bratislavu Predmestie, čo by nebol problém, lenže tu bola pripojená Dynamitka s rozsiahlym koľajiskom o ktorom nemám ani šajnu. Na juhu za Dunajom je Petržalka. Z tej si nepamätám vôbec nič. Na internete som pozeral, narazil som akurát na Konrad Henlein Strasse. Určite by sa niečo dalo poskladať, veď ide len objekty okolo trate, takže nie je to neriešiteľné.
 

Jozef Mihalik

Cestující
Veľmi užitočné ortofoto, ďakujem. Aj napriek nižšej kvalite je možné presne rozoznať trasu trate pozdĺž Trnavskej aj vlečiek do Cvernovky a do Bitúnku.
Vlecka Cvernovka a Bitunok.jpg
 

Jozef Mihalik

Cestující
Práce na trati pokračujú. Na prvom zábere je vlečka Pozemné stavby, na ďaľších dvoch je vlečka Plynáreň s mohutným konvejorom, potom nasleduje záber na pravý breh Dunaja - doklad, že trať pokračuje. Na ďaľších záberoch je už železničná stanica Petržalka so závodom Matador. Nasleduje odovzdávkové koľajisko Matador, remíza bývalej viedenskej električky, ktorú teraz využíva traťové hospodárstvo a dva zábery z vlečkových koľají v Matadore.Vlečka Pozemné stavby.jpg Vlečka Plynáreň.jpg Vlečka Plynáreň 2.jpg Ihrisko ŠK Petržalka.jpg Železničná stanica Petržalka a Matador.jpg Matador a bývalá remíza viedenskej električky.jpg Bývalá remíza viedenskej električky - traťové hospodárstvo.jpg Odovzdávkové koľajisko Matador.jpg Vlečkové koľajisko Matador.jpg Vlečkové koľajisko Matador 2.jpg
 

Tax

Moderátor
Správce
Jozef, paráda. Pred chvíľou som Pikkovi ukazoval okolie Filiálky a miesto kde trať prechádzala cez Steinerovu smerom k Nivám. Dokonca sme uvažovali že ti zavoláme a skočíme k Tebe alebo Ty k nám. Ale času bol málo a Pikku teraz už sedí vo vlaku kdesi medzi Brnom a Českou Třebovou. Snáď nabudúce ;)
 

Jozef Mihalik

Cestující
Keď sme sa dostali už do Petržalky, skúsil som potiahnuť trať ďalej do Rusoviec. Stavba šírej trate je zasa čosi iného. Krajina je v tomto prípade rovná, zdanlivo jednotvárna a nezaujímavá. Čo tam vlastne dať, aby to nevyzeralo ako pikovláčik na koberci? Výsledok Vám predkladám. Nápor na výkon počítača je asi veľký, na nahrávke vidno občasné zakuckanie, ale v zásade to ide. Moje skúsenosti v stavbe tratí sú zatiaľ neveľké, mnohokrát je do voľba, či "umrieť pre krásu", alebo obetovať detaily plynulému chodu programu. Ako vidíte, ja sám som náchylný skôr k tej prvej možnosti. A tak sa začala stavať stanica Rusovce a potom samotná trať z obidvoch koncov. Stavitelia sa nakoniec stretli uprostred zelenej prérie a teraz sú na rade skúšobné jazdy a rozhodovanie o miere detailov. Napríklad "to nekonečně dlouhý monotónní blues" telegrafných drôtov ma vyslovene láka. Skúsim pokračovať v osadzovaní stĺpov a uvidím, čo to spraví. Ešte plánujem zatrávňovať a osadzovať náletové dreviny. V samotnom meste je ešte tiež kopa roboty. Na trati je veľa dokončovačiek, chýba kus Petržalky na pravej strane trate pred stanicou, treba skultivovať vjazd do Petržalky aj do Rusoviec. Návestidlá sú zatiaľ nefunkčné, chýbajú aj námedzníky, rýchlostníky a pod.

Včera som vyrobil pracovné video z trate. Vtedy som ešte nevedel to, čo už viem dnes. Dnes po spustení počítača namiesto okien, railworksu a ďaľších užitočných vecí na monitore ostala čiernočierna tma. Takže screenshoty, ktoré som chcel dnes robiť, sa už robiť nedajú a po nejaký čas ani nebudú dať. Zdá sa, že je v kýbli grafická karta a ostatné by malo byť v poriadku. Takže to pracovné video má naraz celkom iný význam.

Video z trate je tu:


Už som písal, že trať mám len na jednom počítači, takže je to trochu neisté. Ale v každom prípade, aj keby som musel začať ešte raz od začiatku, som rozhodnutý trať znovu postaviť, keby bolo treba. A tá modernizácia počítača je už vlasne hotová vec - bez nej by to ďalej nešlo. Ale tých pár dní, kým počítač znova pobeží, mi robota na trati bude chýbať, už som si zvykol.
 

Jozef Mihalik

Cestující
Rozhodol som sa z prevádzkových dôvodov pre rozšírenie trate na severnej strane po rendez. Tak trať nadobúda nový zmysel, lebo je možné vypravovať priebežné, prestavovacie a manipulačné vlaky do staníc, ktoré už v trati sú. Rendez bude v stave tesne pred elektrifikáciou. Keď som koľajovo dokončil staré rušňové depo, nedalo mi, aby som si na ňom nerozmiestnil MDC tak ako ho poznáme. Samozrejme, nie všetky vozidlá "sedia" a rendezu chýba ešte veľa do dokončenia, dávam na verejnosť pár screenov. Modrý most, po ktorom vedie trať z rendezu na Predmestie, som našiel na nete. Teda, modrý je len čiastočne, povedzme, že zčasti už preráža základovka. Je trochu mohutný, ale je to kvôli tomu, aby sadla dĺžka. Jeho modrá farba má pôvod v tom, že ho natierali fanúšikovia Slovana Bratislava, ktorí jeho farbu aj iniciatívne navrhli. MDC možno v trati ponechám, hoci vzniklo oveľa neskôr a možno tam domodelujem aj reštauráciu Katka a nás ako sedíme na slezine :).
RailWorks 2016-11-03 18-04-24-01.jpg RailWorks 2016-11-03 18-10-43-93.jpg RailWorks 2016-10-30 08-52-40-53.jpg
 

dem

Strojvedoucí
Máš to veľmi dobre spracované. Jazdím tam pravidelne a spoznávam všetko čo si ukázal.
 

BohousP

Začátečník
Pamätám sa, že ešte pred Karkulkami a Rosničkami na vlečke do bitúnku premávala zelená parná mašinka, tipol by som na BS200 (213).

Ináč, klobúk dolu, přečítal som to jedným dychom a spomínal na detstvo. Je to krása ...
Býval som v rokoch 1955-1969 ako dieťa - do svojich 14 rokov na Miletičovej, roh so Záhradníckou. Oblasť Nivy, Metodova, bitúnok, Zimný štadión si pomerne dobre pamätám. Spolužiak býval v hradlárskom domčeku pri rampách na Záhradníckej.
 

Jozef Mihalik

Cestující
Práce na trati pokračujú, Bratislava Východ má už kompletné koľajisko, krajina je ešte v rozpracovanom stave. Medzičasom pribudla stanica Bratislava Predmestie, ktorá je už takmer hotová. Ďalej bude nasledovať koľajisko vlečkového systému dimitrovky a stanica Vajnory. Prikladám krátke video z Predmestia.

 
Nahoře