Trakční charakteristiky - metoda

Josef Vogeltanz

Průvodčí
Trochu jsem zkoumal jak postupuje tato záležitost v OR. Tak nějak jsem pochopil metodu MaxTractiveForceCurves, která se objevila jako první. Tedy přesněji řečeno jak se pro ni získávají data i že je určena pro závislou i nezávislou trakci, resp. řízení dle jízdních stupňů i plynulé v závislosti na parametrech Notch.
Potom jsem narazil na druhou metodu ORTSTractionCharacteristics, která pracuje rovněž s daty z trakčních charakteristik a dle polohy kontroléru. Dle informací z českého fora OR použitelné pro stupňovité i plynulé řízení.
Existuje nějaké pravidlo, kdy kterou metodu použít? Nebo je druhá vývojovým pokračováním té první? Ladím svůj starý trainset pro používání s OR (v RW nevidím perpektivu - na okraj) a když jsem narazil na tyto dvě "vychytávky", drbu si hlavu která je na co.
 

paashi

Cestující
Jako autor té druhé metody asi pomůže vysvětlení, proč jsem se do toho pouštěl. Jelikož jsem počítal charakteristiky na více lokomotiv (jak na staré - ze cviku, tak na nové - z potřeby zaměstnavatele), věděl jsem, že u některých lokomotiv jsou dílčí charakteristiky skládané z elektromechanických charakteristik trakčních motorů, tedy nemají společné hodnoty souřadnice rychlosti. Pro tyto druhy charakteristik se hodí stará metoda MaxTractiveForceCurves.
Při výpočtech charakteristik např. řady 36x je ale situace jiná a souřadnice rychlosti je pro všechny dílčí charakteristiky shodná. Takže místo pracného rozdělování a párování dílčích charakteristik jsem vytvořil (myslím že) přehlednou tabulku umístitelnou do textového souboru, kde v levém sloupci je rychlost a v ostatních sloupcích jednotlivé dílčí charakteristiky. Pro mě je tento způsob přehlednější, snadněji zpracovatelný např. v excelu, atd. V teamu ORTS nikdo neprotestoval, takže je to k dispozici.
 

Tax

Moderátor
Správce
@paashi: Matěji, trúfneš si aj na motorovú súpravu s mechanickým prenosom výkonu? ZSR urobil dobre fungujúci eng so samočinným radením rýchlostných stupňov, u originál mašiny je tuším elektropneumatické radenie - ale takto ako to ZSR urobil to v OR nefunguje. Tam som u M495.0 musel použiť ručné radenie z maďarského modelu Hargita. Keď si myslíš že by si sa pozrel na to, rád Ti pošlem obe vzorky.
 

Josef Vogeltanz

Průvodčí
@paashi: Dá se to zjednodušeně rozdělit i tak, že na vozidla s pulsní regulací mohu jít metodou ORTSTractionCharacteristics? A na ostatní MaxTractiveForceCurves? To mě napadlo při porovnání tch starších stejnosměrných lokomotiv s těmi novějšími s pulzní (tyristorovou) regulací.
 

paashi

Cestující
@Tax: Mechanicky prenos vykonu je neco jineho a vic to souvisi s vlastnostmi modelu mechanicke prevodovky. Asi bych si na to troufnul, ale sotva mam cas vam odpovidat, natoz pak neco resit. Az budu mit nekdy zase jen jedno zamestnani, tak se snad k tomu dostanu...

@Josef Vogeltanz: Ja bych to takto nezevseobecnoval. Vypocitas (nebo odectes z grafu) hodnoty a pokud maji spolecne radky rychlosti, pouzijes novou metodu. Jinak se ti asi bude hodit vic ta starsi metoda.
 

Josef Vogeltanz

Průvodčí
OK. Ještě jeden dotaz. Na webových diskuzích okolo ORTS se často uvádí že tabulka ORTSTractionCharacteristics nahrazuje definici MaxTractiveForceCurves, což si někdo může vyložit i tak, že starší metoda ztrácí podporu. Což je zřejmě omyl, použitelné jsou obě a tohle vlákno jsem založil za účelem zjistit, kdy se pro kterou metodu rozhodnout.

Rozhodl jsem se totiž definitivně přejít k ORTS a svůj traiset k tomu účelu upravit. Zatímco v MSTS stačilo naučit se upravit si směrování kabin, zvuků popř. upravit nějakou hodnotu na základě doporučení (typicky brzdy, spřáhla apod.), u ORTS tuším větší možnosti ve fyzice vozidel. Rozhodl jsem se tedy na to jít od nuly a naučit se účel všech původních i nových položek .eng/.wag definic. Na první pohled se to může zdát jako sysifovská práce, ale zase toho tolik není. K dnešnímu dni mám hotovy tyto vozidla:
BCvagWLABm ORTS
BvagLaaers ORTS
BvagShimms ORTS
CALMITZvagUac ORTS
CDlok110 ORTS, t.ch. ORTSMaxTractiveForceCurves kompletní
CDlok111 ORTS, t.ch. ORTSMaxTractiveForceCurves zjednodušený
CDlok121 ORTS, t.ch. ORTSMaxTractiveForceCurves zjednodušený
CDlok242 ORTS, t.ch. ORTSTractionCharacteristics (funkční, dále se ladí)
CDlok810 ORTS, t.ch. ORTSMaxTractiveForceCurves zjednodušený, DHM přenos
CDlokMTV2 ORTS, t.ch. ORTSMaxTractiveForceCurves zjednodušený (neveřejný model)
CDvagBDtax ORTS
CDvagBtax ORTS
CDvagDdax ORTS

Definice vozidel v závislosti na typu využívají většiny aktuálně dostupných ORTS parametrů:
BrakePipeVolume, ORTSAdhesion, ORTSBearingType, ORTSBrakeShoeFriction, ORTSCircuitBreaker, ORTSCircuitBreakerClosingDelay, ORTSCurtius_Kniffler, ORTSDavis_A, ORTSDavis_B, ORTSDavis_C, ORTSDieselEngines, ORTSDriveWheelWeight, ORTSFreightAnims, ORTSMaxTractiveForceCurves, ORTSPantographs, ORTSPowerOnDelay, ORTSRigidWheelbase, ORTSTrackGauge, ORTSTractionCharacteristics a ORTSUnbalancedSuperelevation.

Jsem ochoten se podělit, přijmout kritiku, připomínky pokud se shodneme, že tím nebudou dotčena práva autorů modelů (což by nemělo, půjde jen o .eng/.wah soubory s kodem psaným na čisto).
Definice mají svá některá specifika: Nejsou použitelná zpětně na MSTS, stále používám nastavení spřáhel dle O.Frinty. To by ale jako případný zdroj inspirace neměl být problém.
 
Nahoře