Virtuální železniční dílny - OR nastavení pro modely

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Koncem prázdnin jsem po krátkém váhání vyhověl přání svého kamaráda Roberta Zemana. Tím přáním bylo, zda bych mu nenastavil některé severoamerické lokomotivy a vozy. K tomu účelu poslal i seznam lokomotiv z produkce firem General Electric a Electro-Motive Diesel.
Tím krátkým váháním bylo zjištění, že diesel-elektrické lokomotivy ač prezentované jako „OR“ mají v podstatě opsané nastavení z MSTS (MSTS-Bin) s úpravami max. tak, aby to jezdilo. Čest výjimkám, které lze při opravdu velké trpělivosti tu a tam nalézt.
Pro mě to byla výzva, jak se na severoamerický vozový park podívat důkladněji. Prostě jsem si udělal virtuální americké prázdniny.

ameriky.jpg

Začal jsem intenzivním hledáním a sběrem technických podkladů k seznamu lokomotiv, který mě Robert poskytl. Kromě toho jsem se musel seznámit s parametry el.točivých strojů z produkce obou firem a stejně tak s parametry jejich lokomotivních spalovacích motorů.
Samozřejmě tam neplatí předpisy UIC, ale jejich vlastní od Association of American Railroads (AAR). Musel jsem tedy nastudovat i rozdíly v tamní brzdové soustavě, něco o automatických spřáhlech, stanovení brzdných sil (přes net brake ratio) a světelné signalizaci vlaků.
Zároveň jsem hledal vhodné kandidáty modelů a repaintů. A to především ve vodách freeware. Zjistil jsem, že americký způsob zveřejňování repaintů modelů je poněkud odlišný od toho našeho. Balíček obsahuje pouze upravené textury, častěji jen jejich část. V readme potom odkaz na původní model.
Upravené textury .ace mívají shodný název. Nezřídka je odkazováno na model z placeného addonu. Inu důkladněji tam ctí autorská práva.
Z důvodů popsané rozkouskovanosti i dílčích úprav některých textur jsem nakonec přistoupil k zveřejnění kompletních balíčků. Obsahují tedy jak model, tak textury, zvuky i kabiny a samozřejmě odkazy na autory těchto částí. A také moje zcela nové nastavení pro ORTS. Vyzkoušel jsem (za 20$) i placený addon abych zjistil, že v Čechách máme daleko kvalitnější modely i repainty zdarma (při pomyšlení na počet skutečně aktivních modelářů jde však úsměv stranou). Obsah tohoto addonu do připravených balíčků pochopitelně zahrnut není.

Postupně jse takto připravil následující balíčky:
Lokomotivy řady GE C44-9W několika železničních společností
Lokomotivy řady GE U30C několika železničních společností
Sadu různých nákladních vozů
Lokomotivy řady EMD F40PH společnosti AMTRAK a CSX
Sadu vozů AMTRAK Amfleet v různém provedení vč. řídících vozů (Amfleet ex-Metroliner a vykuchaná F40PH)
V přípravě je EMD G38-2 a další.
 

Dan J.

Strojvedoucí
USA vlaky mne bohužel nikdy nějak neuchvátily, i když jsou to megamonstra tahající neskutečný počet vozů pro nás zcela neznámý. Já spíš čekám na ty opravy dynamických skákajících nákladů. :)
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Vydržím, jen takový nápad. Díky za info. ;)
Budu potřebovat Bdmpee a Alexí Bmz? od Lukyna? na msts-rw.cz
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Já mám starší verzi modrozeleno - šedých se žlutým pruhem (jako lokomotiva) - Alex Arriva.
Jde o ABvmz a Bm. Současný Bmz mohu přidat. Ač veden jako OR, z OR má jen odkaz na zvuky, jinak je nastavení staré z r. 2013 pro MSTS.
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Ano, s touto Alexí řadou jsem kdysi dělal Ex na 180/183 a dneska máme parádní Bmz? od Lukyna? tak bych to na té trati vyvětral. Teď máme kowydí omezení jen do Plzně tak by to šlo.
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Ahoj, prosím tě Josefe stáhl jsem tvůj balíček nastavení pro ALEX a jsem zděšen, původní balík mašiny a vozů od autora byl a stále je ve složkách, vozy AS_ALEX a mašina v AS_ER20 a ty máš ladění ve složkách VGBlokER20, VGBvagABvmz a VGBvagBm, Lukynův vůz z msts-rw.cz je v archivu ALEX_Bmz, kde jsou špatně rovnou soubory vozu a není tam autorem pojmenovaná složka, takže archiv rozbalím do složky stejného názvu jako je archiv tedy ALEX_Bmz kde mám wag soubor DLB_Bmz.wag, ale ty, nevím proč máš DLBvagBmz/DLB_bmz_785.wag, s tímhle chlívkem to nedá dohromady zkušený hráč natož potom laik a k tvorbě jakýchkoliv veřejných úkolů je tohle nepoužitelné. Psalo se tu xkrát, že je potřeba dodržovat názvy dané autorem jinak vzniká obrovský chlívek v Trainsetech a nikdy se to nedá dohromady.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Ahoj, tohle jsem psal Pepovi už dávno, že když se vydávají vozy pro OR, mělo by být stejná struktura adresáře i názvy souborů, kdo chce nechť má model pro MSTS, kdo si aktualizuje model pro OR, tak se mu to přepíše a hotovo.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Nerozumím, co tě vyděsilo. The Train není autorem modelu a vozů (tady jen sběratelem). Tím je Arno Staudenmaier, ale jeho web už nefunguje. proto je u stahování poznámka, že modely jsou součástí balíčku. U Lukynovo repaintu Bmz je to jinak. Repaint má svoji stránku, proto je v balíčku pouze nastavení a odkaz jak si opatřit model a textury. Dále je pro tento případ v popisu uvedeno "použijte pouze soubory modelu .s a textury .ace".
Postup instalace nastavení a modelu je potom podrobně popsán v připojeném souboru Pokyny.pdf. Takhle to funguje u všeho, co jsem dosud vydal.
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Vyděsilo mě to, že je vše úplně jinde než je dáno autorem, the-train.de je možná "sběratelem", ale stažený soubor je stejný jako měl autor na svém původním webu, pokud mám teda původní model a nyní si chci stáhnout tvé nastavení zjistím, že eng a wag soubory se jmenují úplně jinak a ikdyž je ve tvé podobě nakopíruju do Trainset, vzniknou mi další složky s jedním modelem, který je jen jinak pojmenován. Pokud vytvořím aktivitu s původním modelem bez tvého nastavení, v soupravě použiju model vozu ALEX z msts-rw.cz a zveřejním to, přijde někdo, kdo si stáhne tvé ladění a bude se ptát, proč mu aktivita nefunguje když má všechno stažené. U toho vozu budiž, ale proč nedodržíš to co Lukyn vytvořil a přejmenuješ wag soubor? Stáhnu si ladění, nakopíruju do složky s modelem a mám dva wag a jeden vagon. Rozumím tomu, že sis vždycky stažené modely upravoval podle svých zvyklostí, abys měl v Trainset svůj pořádek, ale to nelze provozovat pokud začneš něco publikovat veřejně.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Ahoj, tohle jsem psal Pepovi už dávno, že když se vydávají vozy pro OR, mělo by být stejná struktura adresáře i názvy souborů, kdo chce nechť má model pro MSTS, kdo si aktualizuje model pro OR, tak se mu to přepíše a hotovo.
Já mám celkem dvě možnosti zveřejňování nastavení na svém webu vzd-or.eu:
  • tzv. UserFriendly, nastavení je čistě OR, značení stejné jako v mém trainsetu a s úpravami pro zveřejnění mám minimálně práce
  • tzv. MSTS ActivityEditorFriendly, kdy musím dělat kompromisy a zachovávat čitelnost pro MSTS a jeho AE (který je velmi vybíravý, co se obsahu .eng a .wag souborů týče). Upravit takto soubory stojí dost času navíc a je zdrojem častých chyb v názvech a odkazech.
K pojmenování souborů: Já sám nemám potřebu držet se původních názvů. Nastavení chování netvoří s modelem a jeho texturami nedělitelný celek. Ani autorsky, ani funkčně. Musí sedět jen jména souborů v odkazech .eng nebo .wag.
Přesto všechno jsem se snažil vyhovět a názvy držet. Tento status quo padl, když jsem zjistil, že jinde naprosto bezostyšně vezmou autorovi model i s texturami a opatří jej vlastním nastavením. Ano, to jsem měl u svých balíčků taky. Ale jednalo se ale buďto o již nedostupné modely a nebo dohodu s autory (Pikku, Dem, J. Skůra a další). Ale to kvůli výše napsanému skončilo (kromě stávajících dohod s autory). Nemám už potřebu brát na nikoho ohled.

Potom je tu ještě třetí cesta: Mohu si ušetřit čas s pracnými a chybovými úpravami kompromisních nastavení MSTS/OR na zveřejnění. A zároveň ušetřit i roční platby za doménu a webový prostor.
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Jaký je teda důvod totální změny toho ALEX Bmz včetně změny položky jako je NAME atd., vždyť to nastavení lze snad naroubovat na hotový a pojmenovaný model, který je veřejně dostupný na webu.
Tebou popisované úpravy vozidel a tvá nepotřeba držet se původních názvů jsou ve výsledku k ničemu, neboť se nedají používat ve veřejných produktech a MSTS AE s tím nemá nic společného i OR chce určitou strukturu adresářů a umístění používaných modelů a pak souhlasím, že je lepší ušetřit za doménu a webový prostor a volný čas.
Neber to prosímtě zle, ale pro mě jako aktivitáře, který své "díla" zveřejňuje také na placeném webovém prostoru je tento způsob značení nepoužitelný.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Ale já to neberu vůbec zle, ani osobně. Jak jsem psal - nastavení chování netvoří s modelem a jeho texturami nedělitelný celek. Dříve jsem se o to snažil aby tomu tak bylo, teď už k tomu nemám důvod.
Ale vyložme karty na stůl. Celé je to jen o tom, zda se já přizpůsobím vám - aktivitářům nebo vy aktivitáři se přizpůsobíte mnou vydanému.
Já ale k tomu přizpůsobování teď už moc motivace nemám. Když si odmyslím, že je s tím daleko více práce, jsou tu ještě jiné důvody. Na netu jde najít původní Pikkovy vydané modely s mým nastavením. To je samozřejmě "odpáráno" a použito jiné. Další to třeba jen zkouší. Našel jsem na cizím webu i původně neveřejný model J. Skůry.
Nicméně tak úplně černobílé to není, občas např. Danovi něco "naohýbám" podle jeho požadavků.
Uživatele do toho netahejte, tomu je to fuk. Očekává jen funkčnost v OR. S aktivitou nebo bez aktivity.
 

poison

Pomocník strojvedoucího
Jakou mám mít jako aktivitář motivaci k tomu, abych autorem vydaný model ohýbal podle tvého svědomí? Snad jen v případě, že si každý tebou ohnutý model naroubuju do složky s původním modelem tak, aby ho viděl AE a zbytek tvého dám do podsložky OpenRails což mi nejen přidělá práci ale i udělá pořád zmiňovaný bordel v Trainset, který při větší aktivitách způsobí, že bude nemožné doplnit všechna vozidla tak, aby aktivita fungovala. Prostě nechápu podstatu tvého konání, když autor vytvoří určité vozidlo, ty mu ho přejmenuješ podle svého a ještě zveřejníš.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Ahoj Pepo.
V prvé řadě si velmi vážím tvé práce a jsem rád, že někdo tohle dělá. Tohle jsme spolu ž řešili na slezině v Praze. Nejde o to, jestli si aktivitář přizpůsobí model dle tvého systému, nebo naopak. Jde o jednoduchý problém pro zveřejňování oprav pro běžné uživatele, víceméně i jako jsem já, poněvač s tímhle sám bojuju. Vem si, třeba, že máš ve složce cd_770 pět modelů (skinů) Čmeláků a ty uděláš z tohoto balíku jeden a přeznačíš jej dle sebe, nikoliv jak byl značen autorem. Tím pro mne začne otázka, co z toho balíku vykuchyt pryč a přesunout do tvé složky s novým laděním. Pak se samozřejmě rozsypo staší aktivity a vše musím znovu přeukládat. Není prostě jednoduhší pro nás všechny, když to prostě pojmenuješ stejně, jako originál model se stejnou složkou, stejným názvem souborů a když to buchnu do trainsetu, tak přepíšu model skin pro MSTS na ladění pro OR a nebude tak řvát Con Builder, nebo jiný editor con., že vozidlo chybí a hlavně i pro mne, který neví co vše k modelu patří nebudu muste doplňovat chybějící textury.
Dan
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Jakou mám mít jako aktivitář motivaci k tomu, abych autorem vydaný model ohýbal podle tvého svědomí? Snad jen v případě, že si každý tebou ohnutý model naroubuju do složky s původním modelem tak, aby ho viděl AE a zbytek tvého dám do podsložky OpenRails což mi nejen přidělá práci ale i udělá pořád zmiňovaný bordel v Trainset, který při větší aktivitách způsobí, že bude nemožné doplnit všechna vozidla tak, aby aktivita fungovala. Prostě nechápu podstatu tvého konání, když autor vytvoří určité vozidlo, ty mu ho přejmenuješ podle svého a ještě zveřejníš.
To je nepravdivé obvinění, protože se tak neděje paušálně. Tohle si mohu dovolit jen u t.č. bezprizorních modelů. Tam je to jaksi jedno, protože uživatel se k původnímu modelu a texturám stejně jinak nedostane.
Ale tam kde je model nebo repaint veřejně k mání, zůstává v nastavení jeho původní název.
Konkrétně u toho Bmz je v mém engu:
WagonShape ( DLB_Bmz.s )
Shape ( DLB_Bmz_fg.s )
tedy úplně stejné, jako jsou názvy v původním balíčku ALEX_Bmz.rar z msts-rw.cz
 
Nahoře