Common.inc - Include soubory

Zavést používání Include souborů na CZ/SK scéně ?


  • Hlasovalo členů
    29

Howky

Průvodčí
Ano, tohle vlákno zde již je, ale rád bych se zeptal veřejně všech tvůrců ENG a Wag

Není vhodná doba začít používat Inculde soubory na česko-slovenské scéně ?

Pár vytvořených Include souborů již je. A je možné si je stáhnout a podívat se na ně. Najdete je na odkazu v sekci OpenRails
https://modely-msts.cz/

Pokud by se nastavila pravidla pro tvorbu include souborů, nemuselo by to být na škodu.

Zkusil jsem si vytvořit vlastní Include pro řadu 799 a jsem s tím spokojený.


Nevýhoda - Conbuilder neumí takto vytvořený ENG načíst, a proto je potřeba pro vytvoření consistu využít program TSRE, pokud tedy nevyšel opravný patch pro program Conbuilder (to jsem zatím nezjišťoval )

Výhody - Přehlednější upravování ENG a Wag souborů
- Jednoduší rozšíření do dalších lokomotiv a vagonů
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Ahoj, tady máš můj osobní názor:
Aktuálně je situace taková, že modeluje slovy několik posledních modelářů k jejichž spočítání stačí ruka truhlářova. A z toho mála téměř všichni nehoví nastavování fyziky nebo jen velmi povrchně. Potom je tu zástup těch, kteří se umí popasovat s repainty na stávající modely. Kabinářství téměř umřelo, zvuky dělají posledních mohykáni.
A v této situaci musí čelit potenciální uživatel modelu, který jej chce do svého trainsetu. Pokud narazí na kompletní balíček, který obsahuje vše (tedy je vydán ve vzájemné shodě modeláře, příp. skinaře, a tvůrce engu/wagu) a který je dostatečně instantní aby vše přistálo v trainsetu tam, kam má, potom je vše OK. Potom by šlo o Include uvažovat. Častější je ale situace, kdy si uživatel musí požadované vozidlo lepit z různých částí. Tu vezme model nebo repaint, tu zase nastavení a k tomu odpovídající kabinu a zvuky. Include mu komplikuje život (stejně jako podobně znějící inkluze komplikuje běžný život) a on ji v podstatě na nic nepotřebuje. Obsahu eng. a wag. zpravidla nerozumí.
Include je dobré akorát pro ty tvůrce, pro nikoho jiného.

Já sám Include používám pouze pro osvětlení LED, protože stovky řádek by mě znepřehlednilo zápis kódu (myšlen kód .eng a .wag). Uživateli to je putna, protože do kódu nepotřebuje. Já však ano.
A protože s kódem poslední roky pracuji hodně, jsem rád, mám-li v tom přehled. Hlavně pokud něco studuji a hledám. Proto při psaní mám několik zásad, aby byl kód přehledný:
  • Barevnou syntaxi, kterou zprostředkuje textový editor
  • Zarovnání vlevo
  • Výhradně metrické jednotky a z těch potom ty používané v ČR a na dráze.
  • Nastavení píšu zcela nová, oproštěná od ORTS nepoužívaných (a tedy v kódu jalových) parametrů
Nemám tedy potřebu Include používat (kromě popsané výjimky) ani jím zatěžovat jiné. Nevidím v něm ani žádný praktický přínos. Kdo se pouští do psaní nebo úprav nastavení, neobejde se bez slušného texťáku. takového, který levou zadní zvládá hromadné úpravy a záměny textu.

Include se možná hodí pro někoho, pro koho vyznává svět x6x. Ale vozový park je daleko rozmanitější od kkStB až po ČD/ZSSK, okolí i soukromníci. Tady potom Include ztrácí na významu, protože se soubory .inc množí geometrickou řadou.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Nevýhoda - Conbuilder neumí takto vytvořený ENG načíst, a proto je potřeba pro vytvoření consistu využít program TSRE, pokud tedy nevyšel opravný patch pro program Conbuilder (to jsem zatím nezjišťoval )

K tomu ještě poznámku, když už to bylo napsáno. Conbuilder si nerozumí s nastavením ORTS vozidel obecně. Je mu úplně jedno, zda s rozcetlovaným do Include nebo celistvým jediným souborem eng/wag. ORTS totiž používá řadu parametrů, které Conbuilder nezná a ten takové odmítá zobrazovat.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
To proto, že je rozdíl mezi novým eng souborem (bez MSTS balastu) a souborem s novými ORTS parametry. Conbuilder consist možná poskládá, ale řada jeho nástrojů se s novými ORTS soubory prostě nepopasuje. Ale ne jen on, problémy má často i MSTS ActivityEditor. Dan by mohl vyprávět, jak se s tím kolikrát pere.
 

Klokan 35

Provozní technik
Naprostý souhlas. Zrovna o víkendu jsem si pro sebe dělal aktivitu do OR a editor i Conbuilder nechtějí s novým laděním spolupracovat. Takže za mne určitě include soubory určitě ne. A to jsem jen uživatel a ne aktvitář.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Úplně nanic, nespolupracuje to s editorem MSTS na tvorbu aktivit a jiný aditoe stojí zaprf, to co dělám v AE MSTS několik minut je v editorech pro tvorbu aktivit v OR na několik hodin.
 

Lukyn-CZ

Průvodčí
Úplně nanic, nespolupracuje to s editorem MSTS na tvorbu aktivit...
Tak to bych netvrdil, mě to AE neshazuje.
Já jsem pro Include! A to pro dobrou přehlednost a další klonování Eng/Wag pro nové skiny a modely.
Že to dělá neplechu v Conbuilderu je celkem fuk, když je tu plnohodnotná náhrada v podobě TSRE.
A pokud s tim má někdo problém v AE, může INC eng schovat do podsložky "Openrails".

Tady je screen z aktivity dělané v AE a s Vectrony s Inc laděnim...ORts.jpg
 

Dan J.

Strojvedoucí
TSRE má stejné dětské chyby jako OR. Navíc pánové sjednotit všechny mašiny a vozy do jednoho pytle, je totální nesmysl. Každý stroj se chová malinko jinak, já vím, že většina dělá eng. soubory stylem "Ctrl+C a Strl+V", tím mimochodem kopírují určití skinaři i chyby, které si pak musíme opravovat. Ale pokud se autor rozhodně naladit (nebo si nechat naladit) eng speciál pro konkrétní stroj, nemusí se pak všechny mašiny chovat jak přes kopírák. Jinak jasně, že když budu stavět jen trasu, tohle mi to neovlivní. Ale pokud začnu dělat posuny a používám mustr pro orientaci coby Loose con, rozepisovat to nebudu, to bych tady popisoval dvě stránky z tvorby aktivity, nastává problém.
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Ještě k té smysluplnosti Include souborů. Na modely-mstd.cz se objevilo nastavení k dvojičkám od Pikka. Soubor .eng od jedné poloviny 131 obsahuje 16 odkazů na Include a z toho je jich 11 vázáno přímo k řadě 131.

A ještě poznámka na okraj: Pokud jsem se setkal s nějakým modelem nebo repaintem u kterého už si dal práci s nastavením pro OR někdo jiný, respektoval jsem to. Důvodem byla snaha o diverzitu a prostor dalším, kdo se o nastavování modelů pro ORTS snaží. Opakovaně se ale setkávám se situacî, kdy se nedočkavě čeká na vydání nějakého modelu pro OR, aby se soubory jeho balíčku nahradily vlastními. OK, proč ne. Potom ale tabu padá a já nemám nejmenší důvod brát ohled na ostatní.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Nic, ani základní MSTS, ani AE, okamžitý pád buď se zprávou, nebo někdy ani to ne. Ale zítra to budu řešit s Joskou,
 

vaskovy_vlaky

Pokladník
Já jsem pro include. Výhoda je, že eng jedné lokomotivy se dá rozdělit do více částí na kterých může pracovat více lidí, takže pokud někomu jde trakční charakteristika, udělá trakční charateristiku, pokud jdou někomu brzdy, udělá brzdy...Tvůrce "nachystá" do engu odkazy na include a uživatel, který si stáhne lokomotivu si pak dostahuje incy. Pokud bude mít lokomotiv stejné řady více, stačí, aby si stáhnul incy jednou a lokomotiv může mít třeba 7. Příklad: Pokud mají x6x všechny brzdič DAKO-BSE, tak si uživatel stáhne jednou inc s brzdičem a v dalších lokomotivách už v engu jenom nasměruje na inc, pokud se udělá nějaká změna na brzdiči (někdo ho nějak vylepší), tak uživatel si znova stáhne inc a nemusí si to měnit v 20-ti engech. Navíc si myslím, že to i lehce šetří místo a jak již zde bylo psáno, eng je potom přehlednější...
 

Klokan 35

Provozní technik
Jo jenže všechny se potom chovají naprosto totožně. Každá lokomotiva stejně jako auto se chová jinak, takže já pro tohle rádoby ulehčení a hlavně nesmyslnou unifikovanost nejsem.
 

Považan

Cestující
Tvůrce "nachystá" do engu odkazy na include a uživatel, který si stáhne lokomotivu si pak dostahuje incy.
Ja som si myslel, že celý ten include má zjednodušiť inštaláciu modelov/skinov. Ak si mám ku každej rade sťahovať niekoľko ďalších súborov s ladením rozdeleným do x častí, tak je to na koniec ešte zložitejšie. Argument s úsporou miesta je možno v dnešnej dobe obrovských HDD trochu od veci, nakoľko najviac miesta aj tak zaberú samotné textúry a tých pár kB engu je zanedbateľných. Navyše to zhadzuje AE MSTS.
Na druhú stranu treba uznať napríklad zjednodušenie engu pri tých LED svetlách.
 

vaskovy_vlaky

Pokladník
Ja som si myslel, že celý ten include má zjednodušiť inštaláciu modelov/skinov. Ak si mám ku každej rade sťahovať niekoľko ďalších súborov s ladením rozdeleným do x častí, tak je to na koniec ešte zložitejšie. Argument s úsporou miesta je možno v dnešnej dobe obrovských HDD trochu od veci, nakoľko najviac miesta aj tak zaberú samotné textúry a tých pár kB engu je zanedbateľných. Navyše to zhadzuje AE MSTS.
Na druhú stranu treba uznať napríklad zjednodušenie engu pri tých LED svetlách.

Jako já teď také volím metodu, že to všechno dávám do jednoho incu, ale kdyby někdo udělal upgrade brzdiče, budeš si ten upgrade kopírovat do 40-ti engů a nebo si stáhneš jeden soubor a budeš mít hotovo? Volba je na tobě..
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
Jako já teď také volím metodu, že to všechno dávám do jednoho incu, ...
A to má jaký smysl mít všechno v jednom "incu" namísto jednoho .wag nebo .eng souboru.
Možná by bylo na místě si konečně vzít manuál OR a přečíst si proč byla funkce include zavedena. Pro jednodušší koexistenci nových nastavení pro OR a těch původních pro MSTS. OR totiž po MSTS zdědil většinu věcí jak po starším bráchovi. MSTS se zase nelíbí novoty zavedené OR. Proto byla vymyšlena podsložka OpenRails a k ní funkce include. Ano, include bylo do Open Rails zavedena jako funkce. Že to z toho později vzniklo cetlování kódu tzv. sekaná do mnoha dílčích souborů, je věc jiná.
Podotýkám, že uživateli, který se v parametrech nastavení nechce hrabat a ani to neplánuje, je nějaký include u zádele. Toho zajímá hlavně hladký a jednoduchý způsob instalace, aby se vše dostalo na správné místo. A model s příslušenstvím šel načíst a spustit.
 

vaskovy_vlaky

Pokladník
A to má jaký smysl mít všechno v jednom "incu" namísto jednoho .wag nebo .eng souboru.
Možná by bylo na místě si konečně vzít manuál OR a přečíst si proč byla funkce include zavedena. Pro jednodušší koexistenci nových nastavení pro OR a těch původních pro MSTS. OR totiž po MSTS zdědil většinu věcí jak po starším bráchovi. MSTS se zase nelíbí novoty zavedené OR. Proto byla vymyšlena podsložka OpenRails a k ní funkce include. Ano, include bylo do Open Rails zavedena jako funkce. Že to z toho později vzniklo cetlování kódu tzv. sekaná do mnoha dílčích souborů, je věc jiná.
Podotýkám, že uživateli, který se v parametrech nastavení nechce hrabat a ani to neplánuje, je nějaký include u zádele. Toho zajímá hlavně hladký a jednoduchý způsob instalace, aby se vše dostalo na správné místo. A model s příslušenstvím šel načíst a spustit.

No jak myslíš, já to beru ze svého pohledu když musím kolikrát něco předělávat a potom když někdo vydá něco nového tak to zase cpát do x mašin zvlášť, potom je v tom zmatek kde už jsem to opravil a ke ještě ne...
 
Nahoře