Zvuky pro 350/150/151 OR

Acatus

Provozní technik
Zdravím,
Mám přesně stejný problém, co se týká zvuků nové kabiny. Nejen že po celou dobu po zařazení stupňů ,,řve,, porucha, tak i zvuk ventilátorů se neobjeví hned při rozjezdu, ale musím ,,naházet,, pár stupňů, zkrokovat a teprve po několikátém pokusu řazení stupňů se ventilátory rozběhnou.
Zkoušel jsem právě přepisovat i směrování kabiny na sndX5X na místo původního sndX5X_OR, ale bez úspěchu.
Mohl bych prosím poprosit o radu, jak správně zvuky na kabinu nasměrovat?
Děkuji moc
Nepovažuji se za odborníka, ale nenapsal jsi, jaké ventilátory máš na mysli, zda chlazení trakčních motorů nebo chlazení odporníku. Pokud jde o chlazení odporníku, tak jestli se nepletu, motory chlazení jsou napájeny z úbytku napětí naodporech, takže pokud máš při druhém stupni proud v trakčácích 100 A, moc toho neuslyšíš. K chlazení motorů, tam si jistý nejsem, ale myslím, že se též rozbíhají až od určité buď proudové nebo teplotní hodnoty. Jistý si nejsem, ale myslím, že to takto funguje, kdyžtak mě někdo opravte
Ano Vašku ventilátory odporníků na 350-kách jsou při jízdě napájeny z jejich úbytků a při manualním zapnutí například fírou ve stanici z troleje. Myslím že to tak je i u trakčáků.
Odkláním tuto debatu ke zvukům goril z vlákna Kabíny Dodo do OR i proto, že na nastavení goril zrovna pracuju a rád bych zde pořešil zvuky k řadě 350 OR.

Filip350.020: myslím, že se ti pletou obvody ventilátorů trakčních motorů a trafa s těmi pro chlazení rozjezdových (brzdových) odporů, tedy 39 kW motory M5 a M6 v odporníkové skříni, protože vypínačem na řídicím pultu vypínáš (např. po zastavení) dva shodné obvody chlazení usměrňovačů, trakčních motorů (dále jen TM) a trafa. Třetí obvod je chlazení odporníku a čtvrtý obvod slouží k chlazení pulsního měniče.

Co se týče zvuků 350_OR Andreje a Jana Vojtíška, které jsou ke stažení u Hekla, tak jelikož mám nastavenou gorilu pro střídavou soustavu, tak cílím následující poznámky ke:
...common.snd\\sndX5X\\350eng_25kV.sms"
a
...common.snd\\sndX5X_OR\\350cab_25kV.sms"

Pohledem do těchto sms souborů lze vypátrat, že zvuky v kabině (350cab_25kV.sms) neobsahují Stream **** Ventilatory chladenia odpornikov **** ("x_151.006_ventilatory_odporniky_X.wav"), jako je tomu u venkovních zvuků (350eng_25kV.sms). 350cab_25kV.sms má pouze **** Ventilatory chladenia trakcnych motorov **** ("350.008_ventilatory.wav") , jejichž 28 kW motory jsou umístěny ve strojovně a k sání vzduchu slouží žaluzie na bočnici. Někdo by mohl namítat, že na stanovišti ventilátory odporníku slyšet nejsou, ale např. u řady 371 součástí cabových zvuků jsou.

Co se týče příspěvku Hungaria171 výše, tak ohledně náběhu těch ventilátorů chlazení TM v cabu mám taky poznámku, že bych jednak očekával jejich náběh u 1. stupně a ne až u 2. a často se mi stává, že naběhne pozdě, mnohdy až na 6. stupni. Připadne mi, jakoby musel nejdříve dohrát celý "350.008_ventilatory.wav", který nedovolí spuštění triggeru nového ......lépe, když uvedu příklad: Mám souhlas k odjezdu, zařadím 1. a 2. stupeň, ventilátory se rozběhnou, ale ještě někdo dobíhá a výpravčí dává Stůj, tak to shodím, a zastavím, ventilátory TM se dotáčejí a ztišují, v tom dostanu souhlas a nakrokuju do výkonu, nicméně ventilátory nenaběhnou.

U venkovních zvuků 350eng_25kV.sms šlapou oba okruhy, resp. oba tři:), tedy 1., 2. i 3. dobře, akorát u chlazení odporníků mi vypíná "x_151.006_ventilatory_odporniky_3.wav" v sérii někde od 21. - do 27. stupně při řazení jak nahoru, tak i dolů. Nejlépe je dát si testování do sluchátek, kde lze lépe zvuky rozlišit.

Andreje a znalých, bych se pls chtěl zeptat, kde hledat chybu toho výpadku "x_151.006_ventilatory_odporniky_3.wav" v sérii někde od 21. - do 27. stupně při řazení jak nahoru, tak i dolů? Doplnění zvuku "x_151.006_ventilatory_odporniky_X.wav" do zvuků cabu ještě zkouším. Dosadil jsem si ještě Stream **** Pohyb kontroleru **** , který v cabovém zvuku chybí, abych mohl snížit volume zvuku rajčáku.
 

Macis

Pokladník
Odkláním tuto debatu ke zvukům goril z vlákna Kabíny Dodo do OR i proto, že na nastavení goril zrovna pracuju a rád bych zde pořešil zvuky k řadě 350 OR.

Filip350.020: myslím, že se ti pletou obvody ventilátorů trakčních motorů a trafa s těmi pro chlazení rozjezdových (brzdových) odporů, tedy 39 kW motory M5 a M6 v odporníkové skříni, protože vypínačem na řídicím pultu vypínáš (např. po zastavení) dva shodné obvody chlazení usměrňovačů, trakčních motorů (dále jen TM) a trafa. Třetí obvod je chlazení odporníku a čtvrtý obvod slouží k chlazení pulsního měniče.

Co se týče zvuků 350_OR Andreje a Jana Vojtíška, které jsou ke stažení u Hekla, tak jelikož mám nastavenou gorilu pro střídavou soustavu, tak cílím následující poznámky ke:
...common.snd\\sndX5X\\350eng_25kV.sms"
a
...common.snd\\sndX5X_OR\\350cab_25kV.sms"

Pohledem do těchto sms souborů lze vypátrat, že zvuky v kabině (350cab_25kV.sms) neobsahují Stream **** Ventilatory chladenia odpornikov **** ("x_151.006_ventilatory_odporniky_X.wav"), jako je tomu u venkovních zvuků (350eng_25kV.sms). 350cab_25kV.sms má pouze **** Ventilatory chladenia trakcnych motorov **** ("350.008_ventilatory.wav") , jejichž 28 kW motory jsou umístěny ve strojovně a k sání vzduchu slouží žaluzie na bočnici. Někdo by mohl namítat, že na stanovišti ventilátory odporníku slyšet nejsou, ale např. u řady 371 součástí cabových zvuků jsou.

Co se týče příspěvku Hungaria171 výše, tak ohledně náběhu těch ventilátorů chlazení TM v cabu mám taky poznámku, že bych jednak očekával jejich náběh u 1. stupně a ne až u 2. a často se mi stává, že naběhne pozdě, mnohdy až na 6. stupni. Připadne mi, jakoby musel nejdříve dohrát celý "350.008_ventilatory.wav", který nedovolí spuštění triggeru nového ......lépe, když uvedu příklad: Mám souhlas k odjezdu, zařadím 1. a 2. stupeň, ventilátory se rozběhnou, ale ještě někdo dobíhá a výpravčí dává Stůj, tak to shodím, a zastavím, ventilátory TM se dotáčejí a ztišují, v tom dostanu souhlas a nakrokuju do výkonu, nicméně ventilátory nenaběhnou.

U venkovních zvuků 350eng_25kV.sms šlapou oba okruhy, resp. oba tři:), tedy 1., 2. i 3. dobře, akorát u chlazení odporníků mi vypíná "x_151.006_ventilatory_odporniky_3.wav" v sérii někde od 21. - do 27. stupně při řazení jak nahoru, tak i dolů. Nejlépe je dát si testování do sluchátek, kde lze lépe zvuky rozlišit.

Andreje a znalých, bych se pls chtěl zeptat, kde hledat chybu toho výpadku "x_151.006_ventilatory_odporniky_3.wav" v sérii někde od 21. - do 27. stupně při řazení jak nahoru, tak i dolů? Doplnění zvuku "x_151.006_ventilatory_odporniky_X.wav" do zvuků cabu ještě zkouším. Dosadil jsem si ještě Stream **** Pohyb kontroleru **** , který v cabovém zvuku chybí, abych mohl snížit volume zvuku rajčáku.
Aha díky, tak o mých milovaných odporovkách vím zas o něco víc
 

Acatus

Provozní technik
kde hledat chybu toho výpadku "x_151.006_ventilatory_odporniky_3.wav" v sérii někde od 21. - do 27. stupně při řazení jak nahoru, tak i dolů?
Možná, jestli nejde o simulaci postupného zeslabování výkonu motorů chlazení a nakonec vyřazeného odporníku na hospodáru? Ale než se na hospodár nakrokuje, tak motory M5 a M6 by měly být stále sepnuté a chladit, ne? byť na 23. - 26. stupni je už odporník málo chlazený (viz minimální úbytek napětí na odporech - napájení motorů chlazení). Mmch na těchto rozjezdových stupních se nemá dlouho jet.
 

Macis

Pokladník
@Acatus: jestli chceš můžeme se zeptat firy který na 350-kách jezdí, a nebo mi dej mail a já ti pošlu takové počtení o 350-kách
 

vaskovy_vlaky

Pokladník
Možná, jestli nejde o simulaci postupného zeslabování výkonu motorů chlazení a nakonec vyřazeného odporníku na hospodáru? Ale než se na hospodár nakrokuje, tak motory M5 a M6 by měly být stále sepnuté a chladit, ne? byť na 23. - 26. stupni je už odporník málo chlazený (viz minimální úbytek napětí na odporech - napájení motorů chlazení). Mmch na těchto rozjezdových stupních se nemá dlouho jet.
Zase jak jsem říkal, nejsem odborník, ale jestli se nepletu, tak v šuntovacích stupních se odporník na střeše vyřadí a běží jen na dochlazovací režim, ale jak říkám, jistý si nejsem
 

Macis

Pokladník
Zase jak jsem říkal, nejsem odborník, ale jestli se nepletu, tak v šuntovacích stupních se odporník na střeše vyřadí a běží jen na dochlazovací režim, ale jak říkám, jistý si nejsem
Myslím si že to asi tak nebude, to by jsi na šuntu nemohl jet tak douho, začal by se hřát jak prase. Ale taky nevím.
 

vaskovy_vlaky

Pokladník
Myslím si že to asi tak nebude, to by jsi na šuntu nemohl jet tak douho, začal by se hřát jak prase. Ale taky nevím.
Co a proč by se začalo hřát? S odporníkem bych to viděl na dosti podobný systém jako u loko 130. Na odporové stupně jet můžeš neomezenou dobu kvůli FeChrAlovým odporům (ale je to nehospodárné) a tudíž by jsi se měl co nejrychleji dostat na šunty, nejlépe na hospodárný (protože na hospodárném není řazen žádný odpor, zatím co na šuntech měníš buzení pomocí dalšího odporu jestli se nepletu)
 

vaskovy_vlaky

Pokladník
Jinak tady jsem sehnal nějaký materiál co by se teoreticky mohl hodit:


Jízdní stupně​

Jízdní stupně začínaji stupněm 0, následuje mezistupeň X. Motory jsou nyní zapojeny sériově. Konečně následuje první odporový stupeň - 1, který vyřadí první část rozjezdového odporu, aktivuje silový obvod trakčních elektromotorů a lokomotiva se dá do pohybu. Následují další stupně pro postupné zkracování rozjezdového odporníku, až dojde k vyřazení celého odporu a lokomotiva je "čistě" napájena - na každém motoru je napětí 750 V (3000/4). Protože rychlost lokomotivy se nyní pohybuje stále poměrně nízko, je nutné postupně zařadit šuntovací stupně neboli stupně se zeslabeným buzením. Rychlost lokomotivy nyní dosahuje přibližně poloviny maximální rychlosti stroje. Pro další zvýšení rychlosti musí kontrolér změnit zapojení trakčních motorů ze sériového na sérioparalelní. To nelze realizovat najednou, a proto za posledním šuntovacím sériovým stupněm následují stupně pro můstkový přechod ze série na sérioparalel. Po dokončení přechodu jsou motory zapojeny sérioparalelně. Napětí na každém motoru je 1 500 V (3000/2). Následně přicházejí na řadu stupně pro vyřazování odporníků na sérioparalelním zapojení motorů. Po posledním odporovém stupni na sérioparalelu následují šuntovací sérioparalelní stupně, pracující stejně jako šunty při sériovém zapojení. Po zařazení posledního šuntovacího stupně na sérioparalelu jede lokomotiva nejvyšší možnou rychlostí.

Regulace výkonu​

Oproti lokomotivám 1. generace byla u řady ES 499.0 (350) použita odlišně řešená odporová regulace. Důležitým rozdílem je možnost trvalého zatížení rozjezdového odporníku - ten totiž není vyroben z litiny, ale z materiálu Fechral (slitina železa, chromu a hliníku). Rozjezdový odporník je uložen v sekci pod stropem strojovny. Je chlazen axiálními ventilátory, jejichž motory jsou napájeny z úbytku napětí na odporníku. Další rozdíl oproti 1. generaci spočívá v principu zkracování odporníku. Zde je užito řízení hlavního kontroléru nepřímým kontrolérem (mezikontrolérem) s pneumatickým servomotorem, ovládaným ze stanoviště strojvedoucího. Mezikontrolér byl však nahrazen mikroprocesorovým řídicím systémem, který přímo ovládá hlavní kontrolér (resp. jeho stykače). Hlavní kontrolér je mohutný spínač, zabírající značnou část strojovny. Není vybaven motorem, převodovkou ani hřídelem (nahrazeno mezikontrolérem), ale pouze elektropneumatickými stykači, spínanými individuálně podle polohy mezikontroléru.


Zdroj: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-350.html
http://www.atlaslokomotiv.net/page-kontrolery.html
 

Macis

Pokladník
Co a proč by se začalo hřát? S odporníkem bych to viděl na dosti podobný systém jako u loko 130. Na odporové stupně jet můžeš neomezenou dobu kvůli FeChrAlovým odporům (ale je to nehospodárné) a tudíž by jsi se měl co nejrychleji dostat na šunty, nejlépe na hospodárný (protože na hospodárném není řazen žádný odpor, zatím co na šuntech měníš buzení pomocí dalšího odporu jestli se nepletu.
Jo ok, asi se zeptám fíry.
 

Acatus

Provozní technik
Andreje a znalých, bych se pls chtěl zeptat, kde hledat chybu toho výpadku "x_151.006_ventilatory_odporniky_3.wav" v sérii někde od 21. - do 27. stupně při řazení jak nahoru, tak i dolů?
Už jsem našel, kde byl problém. Byl u mne. Mám to celou dobu před očima. Měl jsem v engu cestu k sndX5X\\350eng_25kV.sms" a mělo být sndX5X_OR\\350eng_25kV.sms". Sorry.
 

Macis

Pokladník
Zdravím všechny, chtěl bych se zeptat. Mám zvuky pro lokomotivy 350 pro Or z Webu modely-msts.cz Jaký je rozdíl mezi sms. soubory zvuků 350eng_3kV a 350eng_3kVp. Nebo spíše co znamená to písmeno P ve sms. souborech. Toto písmeno mají i soubory pro lokomotivy se sběrači Schunk. Předem díky za odpověď
 

vaskovy_vlaky

Pokladník
Zdravím všechny, chtěl bych se zeptat. Mám zvuky pro lokomotivy 350 pro Or z Webu modely-msts.cz Jaký je rozdíl mezi sms. soubory zvuků 350eng_3kV a 350eng_3kVp. Nebo spíše co znamená to písmeno P ve sms. souborech. Toto písmeno mají i soubory pro lokomotivy se sběrači Schunk. Předem díky za odpověď
Podívej se do readme jestli to tam není vysvětleno
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
V readme to nenajde, protože tam tato informace není.
V readme je l = sběrače Lekov
V .sms záhlaví je p = původní sběrače
V reálu p = l tedy Lekov = původní, protože Lekov vyráběl sběrače pro tuto řadu lokomotiv podle původní dokumentace ŠKODA.
 

Macis

Pokladník
V readme to nenajde, protože tam tato informace není.
V readme je l = sběrače Lekov
V .sms záhlaví je p = původní sběrače
V reálu p = l tedy Lekov = původní, protože Lekov vyráběl sběrače pro tuto řadu lokomotiv podle původní dokumentace ŠKODA.
Aha, díky. Jenomže tam je použito pro verzi s původními smetáky soubor 350eng3kV bez žádného písmena, a v readme je to tak popsáno. Dále tam je ,že verze 350eng3kV_s je pro sběrači Schunk WLB 85, ale o žádném P tam nic není. Každopádně moc děkuji za ochotu @Josef Vogeltanz .
 

Macis

Pokladník
V readme to nenajde, protože tam tato informace není.
V readme je l = sběrače Lekov
V .sms záhlaví je p = původní sběrače
V reálu p = l tedy Lekov = původní, protože Lekov vyráběl sběrače pro tuto řadu lokomotiv podle původní dokumentace ŠKODA. @Josef Vogeltanz :
Ještě mě napadlo jestli to není náhodou takto @Josef Vogeltanz
1: Soubor 350eng3kVp.sms je původní provedení z výroby, tedy klouby směrem ke stanovišti.
2: Soubor 350eng3kV je verze po reko v roce 2000 s klouby ke skříni výdechů chlazení odporníků.
3: Soubor 350eng3kV_s je verze pro sběrače Schunk WLB 85.
 
Nahoře