Možnosti ladění 15x/350 pro ORCZ?

ML636

Provozní technik
1. Tu nevidím zmysel načo to takto urobiť ak má byť za to potom trest napríklad rozvrhnutie súpravy? Dajme tomu že tam bude nejaká vada ako je teraz že to radšej nefunguje :)

bod 2. nebude implementovany. Vieme že 151 to ma až na 3 stupne v tej EDB ale zjednodušili sme to podľa rady 150. Takto ako to je to bohate stačí:)
Dobrá, byly to jen detaily. I tak super! A bod 3 možná bude prekvapením do budoucna. :⁠-⁠)
 

Dodo

Signalista
Tak hľadaj príčinu. Jedna na teba isto vyskakuje vždy pri spustení OR.
Ako si už robíte srandu? Však aktualizácia každý deň, všade sa píše že treba mať aktualizované OR a veľa z Vás mi píše aj do SZ problém že mu niečo nejde a verzia OR 1.8.0 :(
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Dávat ven jeden update s novinkami nebo jen opravou za půl roku asi nikdo nechce. Lidi musí pochopit, že nejsme profesionální tým a nemáme za sebou bandu návrhářů, vývojářů a testerů. Tohle je prostě daň za rychlý vývoj a uvádění mezi lidi.
 

Schejbii

Začátečník
Dávat ven jeden update s novinkami nebo jen opravou za půl roku asi nikdo nechce. Lidi musí pochopit, že nejsme profesionální tým a nemáme za sebou bandu návrhářů, vývojářů a testerů. Tohle je prostě daň za rychlý vývoj a uvádění mezi lidi.
To mi je jasny, chapu to, jen me zajimalo jestli je na to nejaky reseni.
 

Meda

Provozní technik
Dávat ven jeden update s novinkami nebo jen opravou za půl roku asi nikdo nechce. Lidi musí pochopit, že nejsme profesionální tým a nemáme za sebou bandu návrhářů, vývojářů a testerů. Tohle je prostě daň za rychlý vývoj a uvádění mezi lidi.
Alespoň já (a určitě ne sám) jsem velmi vděčný za práci všech tvůrců i jejich ochotu řešit naše dotazy. Jinak nevím, ale po každém spuštění ORCZSK se nabízí nejnovější aktualizace. Nebo snad ne ?
 

Schejbii

Začátečník
Alespoň já (a určitě ne sám) jsem velmi vděčný za práci všech tvůrců i jejich ochotu řešit naše dotazy. Jinak nevím, ale po každém spuštění ORCZSK se nabízí nejnovější aktualizace. Nebo snad ne ?
To je pravda, ale rika mi to ze uz to mam nainstalovany
 

ML636

Provozní technik
Když jsem dělal videodokumentace mezi Prahou a Brnem a svezl jsem se na gorile (Vindobona), tak jel takový pohodový fíra. Do České Třebové to jel celé jen na sérii. Bylo to na místě, protože jízdní doby tam byly volné, aby stíhal i peršing, kdyby nebyla gorila.
A na tu sérii a shunty se to víc jak na 140 nerozjede. Mezi Brnem a Břeclaví tam dal poprvé paralel, protože už spěchal domů (v Břeclavi vystřídání), tak se rozjel alespoň na 155. :) A když jsem byl v posledním ročníku střední školy, tak jsem se svezl na prototypu gorily na Slovenské strele. Jel tam i cvičnej a fíru navigoval. Z Tišnova do Vlkova, že se to dá vyjet jen na sérii a shunty. A fakt to kilo tam udržel. A z tohoto tak nějak vycházím, když upravuji ladění.
Zbyňku, nepamatuješ(-te? sakra já zapomněl jestli vykám nebo tykám.. :-/) se, kolik vozů tenkrát ta souprava na sériových šuntech z Tišnova do Vlkova měla? Docela mě to teď zajímá, nebyl bych to ani já, abych nerejpal. NE, vše je perfektní a já jsem za řady x5x CZ/SK fakt neskonale vděčný, dnes a denně s nimi jezdím i na úkor jiných věcí. :D

Každopádně když jsem si zavěsil 14ti vozovou Pannonii fiktivního řazení s vozy na 160 km/h za 350.020, tak jsem z Tišnova vyjížděl (s vědomím, že proužkař odteď chlastá na mě) se 104 km/h na 32/5, na dohled od prvního sklonovníku jsem přešel na SP a pak už jsem tam sázel jeden stupeň za druhým, zastavil se na 51/0, pak bych už vyrazil nadproudovku, jako se mi na 350 daří neustále (jako bohužel často dělají i v reálu :D ) a Dolní Loučky jsem projížděl 94 km/h s nějakými 900A a nechtěl raději vidět, jak by svítily motory v reálu. Do několika dalších 18°° stoupáků jsem musel 51/0 dávat taky. Tak nevím, zda se zase nehádá teorie tabulek s jízdní praxí mašiny v trati...
Přes Vysočinu ale jezdily ještě delší rychlíky. Váhové rozdíly ve starší a novějších -mz vozech?
 

paashi

Pokladník
Váhové rozdíly ve starší a novějších -mz vozech?
Zkusil bych 14 vozů v ladění ORCZSK, nehledě na estetiku. Jiné vozy mohou mít jiné vozidlové odpory a tím pádem tvořit diametrálně odlišnou zátěž.

Každopádně jen na hmotnost: 14x 40t + 85t = 645t. Na jedno promile stoupání to potřebuje 645 x 9.81 = 6327 N. Při 20 promilích to vychází okolo 127 kN, další se musí připočítat na odpory vozidlové (tření a hlavně aerodynamika), což může být dalších 20 až 40 kN. Takže jsme určitě v oblasti hodinových proudů, ne-li výše. Osobně bych se bál o adhezi, obzvláště na "staré" trati. Ne nadarmo se tam často jezdilo ve dvou laminách.

Pro některé vlaky ale měla 350 psaný normativ 750t, takže by měla zvládnout až 16 vozů. Inu, pamětníci, ozvěte se.
 

ML636

Provozní technik
Zkusil bych 14 vozů v ladění ORCZSK, nehledě na estetiku. Jiné vozy mohou mít jiné vozidlové odpory a tím pádem tvořit diametrálně odlišnou zátěž.

Každopádně jen na hmotnost: 14x 40t + 85t = 645t. Na jedno promile stoupání to potřebuje 645 x 9.81 = 6327 N. Při 20 promilích to vychází okolo 127 kN, další se musí připočítat na odpory vozidlové (tření a hlavně aerodynamika), což může být dalších 20 až 40 kN. Takže jsme určitě v oblasti hodinových proudů, ne-li výše. Osobně bych se bál o adhezi, obzvláště na "staré" trati. Ne nadarmo se tam často jezdilo ve dvou laminách.

Pro některé vlaky ale měla 350 psaný normativ 750t, takže by měla zvládnout až 16 vozů. Inu, pamětníci, ozvěte se.
Pravda, soupravu mám poskládanou ze všeho možného, ale spíš už jsem to jel na estetiku, ne na test, v test to přešlo plynule samo. :D
Adheze byla opravdu na hraně, mašina několikrát v prokluzu krokovala ze stupňů (i do nechlazených, ach jo proč Mirel nebliká jako 151 na nechlazených) a já měl ruku prakticky pořád na písku, nebo na "cheatu" resetu prokluzu.

Díky moc za ty výpočty, na ty jsem šíleně tuhý, je to zajímavé, snad se někdo kdo to ještě pamatuje, ozve. Kolega z práce pomocníkoval na 350 v těch dobách, jenže je to šílený kecka, ten bude schopen tvrdit, že vytáhli dva Balt-Orienty na jednu motorovou skupinu ve vánici..:D:eek:
 

MERIDIAN

Pokladník
V SJŘ opravdu byla norma 750t. Mám takový dojem, že u toho byly dvě podmínky - musel projíždět už vjezdovým návěstidlem do Tišnova a mám takový pocit ( už si to přesně nepamatuji ), že napětí nesmělo být pod 25kV. Ale bohužel nikdy jsem jí nevezl.​
A ještě pokusím přidat jednu zajímavost, snad se nebudete zlobit. Jednou jsem měl někdy kolem roku 1990 na R 666 Bohumín - Č. Budějovice ( místo 263 ) 363.162 a mimořádně 14 vozů 614t. S rozjezdem v Tišnově dosáhla 90km/h.​
 

Pajavlaky

Signalista
V současnosti je v úseku Tišnov – Vlkov u Tišnova stanoven pro řadu 350 normativ pouhých R 550 tun (R 600 tun při průjezdu úsekem počínajícím od km 30,900, což je dle TTP 73 m před vjezdovými návěstidly opačného směru v Tišnově). Pro řadu 362 je současný normativ R 750 t, pro řadu 363 normativ R 760 t (obojí bez podmínek průjezdu).
V kombinaci s paashiho orientačními výpočty, Meridianovými vzpomínkami na podmíněný průjezd Tišnovem a zkušeností, že současné stanovené normativy jdou mnohdy na hranici fyzikálních možností, bych se tedy neobával toho, že je od kluků řada 350 naladěná nějak zásadně mimo.
 

ML636

Provozní technik
Neříkal jsem, že by ladění bylo mimo, jestli to dělali podle toho, co se řešilo a chystalo předtím. :cool: Jen mne zajímalo, jestli je normální, že v tom úseku jsou tak vysoké proudy při dané zátěži, sklonu a rychlosti.

Každopádně si dovolím sám sebe pasovat na strojvedoucího-úderníka! :D Ty normy jsou zvláštní, že řada 362 a 363 má vyšší, přitom je výkonem slabší. Zřejmě je to umožněno převodem na 120/140, zatímco řada 350 je spíše už do rychla. A možná i druhem regulace, když je bezkontaktní.
 

Pajavlaky

Signalista
Ano, normativy se odrážejí od hodinové rychlosti a jelikož má řada 350 oproti řadě 363 relativně větší hodinovou rychlost, než má vůči téže řadě větší hodinový výkon, má zákonitě i menší hodinovou tažnou sílu. To je první důvod pro nižší normativ,⁠ vyššímu výkonu navzdory. Druhý důvod spočívá v přírustku jízdního odporu soupravy v důsledku vyšší hodinové rychlosti. Tento přírustek rozhodně nelze zanedbat –⁠ pokud bude činit nenápadných 20 kN, sníží sám o sobě v úseku s 18promilovým stoupáním normativ hmotnosti o 113 tun.
 

ML636

Provozní technik
No a když jsem se podíval pod F5, jakou zátěž mi nadělily jednotlivé modely vozů, dostal jsem se, že celá souprava byla vysoce přes normu, něco málo přes 900 tun. :oops: Takže vzhledem k tomu, že i ORCZ 350 tam měla fiktivních 100 tun, odečetl jsem odcelé soupravy 20%. Což mi vychází i tak přes normu. Pěkné no...:D
V Úvalech na mezikruží mi bouchl Mirel (nedovolí překročení ani o desetinku, což je tady trochu trápení) a brzdící souprava se roztrhla. Takže jsem ji formou "jakože druhé šroubovky a funkčních hadic" napojil a se zpožděním 15 minut se doplazil na PHN. To byla cesta..:eek:
--------------------------------
Alespoň jsem protáhl nově laděnou Gorilu v extrémní zátěži a asi nejnáročnějším výkonu v GVD roku 2008.
Z této cesty mám několik dalších malých poznatků pro případnou "aktualizaci" chování, pokud to ladění dovolí:

1.) Ventilátory MS - lokomotiva nepozná, že byl stáhnut sběrač s ventilátory v poloze Ruční (není chybná obsluha) a následně po ani delším zvednutí nepozná, že je v napětí a ventilátory se rozjedou až po opětovném přestavení R-A-0 a zpět. Řešení stavu = po stažení vypnu a zapnu ručně. (Nevadí, ale...)
2.) Ventilátory odporníků - sound plných ventilátorů běží neustále i při jízdě na hospodárných a šuntovacích stupních, jak v sérii, tak SP, kdy se ventilátory netočí. (kdysi dávno -hk- ladění v MSTS umělo ty ventilátory umlčet)
3.) Podle ručičky plnění E/P převodníku v něm někdy zůstává i po odvětrání zbytkový tlak. EDB se nicméně zruší a lze přejít do trakce.
4.) Mirel při mezikruží práskne i po sebemenším překročení rychlosti bez upozornění a prodlevy. 0,1 km/h = pfůůůů HP. (dělalo v ORCZ vždy)
5.) Po zkrokování ze stupňů SP a směrové páce v -Sh-, zde na řadě 350 ZŮSTÁVÁ odstraněná chyba z řady 150/151 a pro přechod na sériové šunty je potřeba přepnout páku zpět Sh-P-Sh.
 
Nahoře