Princip "volné páky"

• Tvůrce vlákna Tvůrce vlákna rurys
  • Datum začátku Datum začátku

rurys

Začátečník
Ahoj! Jsem úplný laik v oblasti železniční zab. techniky a chci se zeptat, co to znamená ovládání ŽZZ na principu "volné páky" a jaký je rozdíl mezi "volnou pákou" a "pevnou pákou". Pokud to už na tomto foru je někde vysvětlené, tak se omlouvám, ale při vyhledávání jsem nenašel žádný příspěvek ohledně mého dotazu. Díky ...

rurys napsal:
Ahoj! Jsem úplný laik v oblasti železniční zab. techniky a chci se zeptat, co to znamená ovládání ŽZZ na principu "volné páky" a jaký je rozdíl mezi "volnou pákou" a "pevnou pákou". Pokud to už na tomto foru je někde vysvětlené, tak se omlouvám, ale při vyhledávání jsem nenašel žádný příspěvek ohledně mého dotazu. Díky ...

Pevná páka - ZZ je bedýnka, u bedýnky stojí modrý človíček a hejbe pákou, mačká čudlík či otáčí kolečkem a točí klikou, v bedýnce jsou různá hejlbata a šoupadla
Tedy zařízení se vždy obsluhuje přímo. (klíčový průmysl, mechanika, elektromechanika, elektrodynamika)
Volná páka - ZZ je bedýnka, u bedýnky buď stojí človíček a mačká čudlíky, nebo je taky třeba v sousední stanici, v bedýnce jsou jenom součástky a změť drátů.
Zařízení se ovládá nepřímo přes ovládací pult nebo počítač. (Reléovka, elektronická stavědla)

rurys napsal:
Ahoj,
no tak, kdybych Ti to mohl nakreslit na pivní tácek, tak je by Ti to bylo jasné dřív, než by nám obsluha přinesla další pivečko. Ale takhle? No pokusím se.
Takže první rozdíl je v tom, že , jak už z názvu vyplývá, s volnou pákou se dá hýbat bez vlivu na zab zař, zatímco s pevnou ne. Ono je tam dost důležité to, že ta páka ovládá kladku (jednoduše řečeno) drátovodu. Pevná páka je k této kladce pevně připojena - tzn., že kladka se otáčí o 180°. Kdežto páka volná se s kladkou spojí až po vyklesnutí západky, a s kladkou otáčí o 180° jedním nebo druhým směrem, podle toho, jestli zabírá v dolní nebo horní poloze - tudíž kladka se otáčí o 360°.