Tramvaje do MSTS

tommik

Začátečník
#61
Prosím o rady. Stáhnul jsem si libereckou T3 z http://www.pikku.msts.cz/tramvaje.html (20 MB) a nemám zvuky a háže to chybová hlášení.

Kde prosím stáhnu zvuky k onomu modelu?
Proč nejde přepnou do pohledu cestujícího (klávesa 5). Chtěl bych se projít ve voze, ideálně dívat se zadním čelem za jízdy. Co je pro to potřeba udělat?
Proč nejde rozsvítit světla za šera a musí se čekat až se automaticky zapnou? Blinkry nepotřebuji, potřebuji si rozsvítit.

Jinak ale moc děkuji. Jsem velký fanoušek tramvají T3 a tyto modely mne velmi potěšili. Ještě by to chtělo vyzkoušet Olomouckou trať a nejezdit jen po železnicích (bez obratišť).
 

tommik

Začátečník
#66
Ano, to mě napadlo a jsem to teda udělal, že jsem to přepsal v tom souboru ENG na existující zvuky, ale proč se nabízí model ke stažení bez kompletních dat?
 
#67
Mnohokrát zodpovězená otázka: Model vytvořil modelář (a má na něj autorská práva), zvuky nějaký mistr zvukař (a má na ně autorská práva) a kabinu zase třeba jiný mistr (a taky je to jeho dílo) To je třeba respektovat. A taky právě zvuky jsou "obecně" pro více tramvají či vozidel stejného typu, taktéž kabiny.
A je třeba číst readme. Většinou autor modelu či skinu uvádí, ke kterým zvukům a kabině své dílo směřoval.
 
#68
Ad Tommik

Dobrý den

Protože mám nějaké reálné zkušení s ježděním s tramvají v reálném životě i ve virtuálním světě MSTS doporučuji pohled tvořený klávesou "5" pro tramvaje umísťovat na stanoviště řidiče jako alternativní CAB.
Důvod je jednoduchý. Situací kdy si v MSTS jdu na konečné stanici sednout na sedadlo cestujících je velmi málo.
Ale v hustém (byť virtuálním) provozu aut na komunikacích městských MSTS tratí, kde občas jsem nucen dávat přednost je stávající deinice 3 pohledů z kabiny řidiče nedostačující.
Proto jsem se rozhodnul funkci klávesy "5" aplikovat pro tyto případy. Pro méně zkušené připomenu, že při tomto použití jsou zcela nefunkční všechny ukazatele a kontrolky definované pro CABVIEW.
Takže technika jízdy v mém případě vypadá tak, že vozidlo řídím z klasického CABu a na kritické křižovatce přepnu se klábesou "5" na široký a natočitelný pohled. Po projetí pak se přepnu klávesou "1" zpět na klasický CAB.

Pro tento případ vypadá zápis v engu tímto způsobem:

Inside (
PassengerCabinFile ( 1515.s )
PassengerCabinHeadPos ( 0.0 2.25 5.45 )
RotationLimit ( 20 180 20 )
StartDirection ( 0 0 0 )
Sound ( T3SUcab.sms )
)

Uvedený odstavec mám vložen mezi
- poslední originální zápis:

AntiSlip ()

- další originální zápis:

BrakeEquipmentType( "EP_brake" )

POZOR NA ZÁVORKY - stačí jedna nadbytečná, nebo jedna chybějící a celý eng přestane být funkční.

Odstavec obsahuje definici příslušného modelu ( PassengerCabinFile ) + pozici "hlava řidiče" - tedy Vaší pozici + úhel otáčení pohledu (RotationLimit) + startovací pozice ( StartDirection).
Dále je nutno doplnit směrování na zvuk, který má být pro tetno pohled použit (Sound)

Poznámka:
1) Nefukčnost všech hejblatek, kontrolek e.t.c jsme již zmínil - tak jen připomínám
2) Jsem skalní a nepolepšitelný retrista a tak se zabývám výhradně modely kolejových vozidel ve stavu do cca roku 1985
3) Pozice pohledu na střed podélné osy není sice reálný, ale při testování správné pozice jsem zjistil, že interiér byl značně deformován zkreslením kamery MSTS
4) Pokud je v engu definován model řidiče - pak tetno překáží ve výhledu je třeba ho odejmout

Ad 4:
Je to hned na začátku engu ( POZOR ! nepoškodit záhlaví souboru ! ! !)
Původní zápis:

Wagon ( 1515
Type ( Engine )
WagonShape ( 1515.s )
Freightanim ( ridic.s 1 1 )

Size ( 2.5m 4.5m 13.80m )
CentreOfGravity ( 0m 2.25m 0m )

Nový zápis:

Wagon ( 1515
Type ( Engine )
WagonShape ( 1515.s )

Size ( 2.5m 4.5m 13.80m )
CentreOfGravity ( 0m 2.25m 0m )

Takže takhle to funguje na mojích oblíbených T3 a T3SU ( klasik ! ) z vynikající skvělé autorské dílny mistra Pikku !
 
#69
Ad Tommik

Ještě bych tu měl k dipozici ještě jednu úpravu.
Simulace pohledu zpětným zrcátkem.
Jedná se o využití pohledu v engu nazývaném Headout. Spuští se kurzorovými klávesami šipka nohoru / šipka dolu a návrat zpět do CABu je klávesa "1".
Definice Headout se zpravidla umísťuje za definici směřování na CAB (řádek CabView). Vypadá to tedy takto:

Engine ( 1515
Name ("1515 T3SU Linka 1")
Wagon ( 1515)
Type ( Electric )
MaxPower ( 250kW )
MaxForce ( 140kN )
MaxContinuousForce ( 125kN )
MaxVelocity ( 75kmh )
MaxCurrent ( 520A )
WheelRadius ( 0.65m )
Sanding ( 6mph )
NumWheels ( 4 )
CabView ( 1515.cvf )
HeadOut ( 1.5 2.5 6.0 )

Během tohoto pohledu je použita zvuková sada typu "eng" - tedy vnější ozvučení vozidla. To se nedá opravit a je to sada zvuků stejná jako u všech pohledů v MSTS s vyjímkou CAB a INSIDE.
Další nevýhodou je to že na rozdíl od skutečného zrcátka není uvený pohled zrcadlově otočen - ale s tím jsem se také musel smířit.
Kurzorová klávesa šipka nahoru v danném případě vytváří stejný pohled ale orientovaný směr vpřed - což je pro tramvaje tak trochu málo využitelné .... :)

Správná technika jízdy pak vypadá takto:

- jsem v CAB a brzdím do zastávky
- po zastavení vozidla přepnu pohled klávesou kurzor šipka dolů
- kombinací CTRL+Num9 otevřu dveře a sleduji výstup a nástup fiktivních cestujících
- klávesou B dám výstražnou návěst bzučákem (žel nepodařilo se mi toto doplnit do definici světel tak aby opravdu svítil)
- kombinací CTRL+Num9 zavřu dveře a kontroluji zda-li některý fiktivní cestující, nebo jeho část nevisí ze dveří :)
- přepnu se klávesou "1" zpět do CAB a po zazvonění výstražným zvoncem (mezerník) se rozjedu k další zastávce

Takže takhle to funguje na mojích oblíbených T3 a T3SU (klasik !) ze vynikající skvělé autorské dílny mistra Pikku !
 
#70
Ještě k tramvajím T3 - klasickým se zrychlovačem bez reko

Předchozími příspěvky jsem se dostal k odpovědi na starší příspěvek od kolegy " loparyis " z 23.06.2013, který jsem odjevil až dnes.
Jsem v oboru MSTS "Amatér" a "věčný začátečník". Několik let jsem se prokousával laděním engů, potom několik let laděním světel (ta dělám nerad a jen v krajním případě) a teď jsem se začal opatrně věnovat zvukům tramvají.
Pokud engy a cvf mají nějakou mě blízkou logiku, pak definice zvuků je pro mne záhadou. Zkoušel jsem oslovit známého Mistra Zvukaře, leč odpověď byla strohá, leč jasná - nebude se k tomu vracet.
Tak jsem začal experimentovat metodou pokus/omyl zaměňovat různé typy zvuků, abych dosáhnul nějaké mnou požadované změny ve zvucích právě editovaného typu nebo verze tramvaje.
Současně s tím jsem editoval soubor cvf a díky tomu nevím jaký to mělo vliv na chování zvuků (tedy zda-li vůbec nějaký)
Něco se tedy povedlo, něco se nepovedlo a něco asi bude neřešitelné díky možnostem MSTS.

Dotaz kolegy " loparyis"

4) " na klávesu "b" dát ten liberecký různě pípací zvuk výstrahy, který by pípal tak dlouho, jak by se klávesa držela. "

Odpověď:
Zdařila se první část. Zatím však jen na jeden konkrétní časový interval (něco jako měly pražské autobusy DP v letech cca 1974-1985)
Jak to udělat, aby zvuk držel po celoudobu stisku klávesy - zatím jsem neodhalil. Ale hledám řešení dál - u některých zahraničních vozů to fungovalo .... nevím u kterých .... :(

S tímto dotazem souvisí to co mne u T3 klasik popuzovalo neskutečným způsobem. Bzučák - dveřní výstraha byl na klávesu X tedy na místo pískovače.
Opraveno - B funguje jako dveřní výstraha jak ozvučením tak i správnou pozicí na panelu řidiče
Ten pískovač animovaný - bylo mi ho líto zahodit a tak jsem ho prozatímě šoupnul u klasickcýh T3 na místo kde je v reálu "Průjezd mycí linkou" a u SUček na jedno tlačítko v pravé řadě.
Skutečná páka ovládání pískovače klasické T3 je při daném výřezu panelu řidiče neviditelná ....... :)

5) " aby zvuk stykače, který je ve hře slyšet při nášlapu a po vypnutí jízdy, byl slyšet jen po vypnutí jízdy."

Tak tady se musím jako retro-tramvaják s praxí malinko ohradit. Zvuk toho stykače (Linkový stykač - dále jen LS), který mistr Jacek použil na staré verze T3 není nereálný.
Tento zvuk jsem zažil na vozech T3 dodávaných po roce 1974. Byl velmi výrazný, připomínal cinknutí dvou prázdných lahví od piva, ale časem a provozním opotřebování se zmírňoval a také jsem si na něj my tehdejší tramvajáci zvyknuli.
Na dotaz proč je ten zvuk LS na nových vozech tak výrazně odlišný mi tehdejší pracovníci depa sdělili, že se jedná o dovozový stykač - údajně z maďarska. Takže pro T3 mladší než 1974 a pro T3SU a T3SUCZ mě tetno zvuk osobně vyhovuje-
Vozy vyrobené před rokem 1973 tedy měli zvuk LS výrazně tišší a méně mlaskavý. Ten neexistuje pro potřeby MSTS.
Prozatímně jsem tam strčil něco z ex-západoněmecké tramvaje, ale není to stále to "pravé+ořechové".

2) " obecně ztišit zvuk MG (=>nasávání vzduchu)."
U této položky jsem zkoušel parametr Volume - nastavil jsem je pro různé vozy jinak, ale ten rozdíl není nijak dramatický. Ale je možná chyba mého nedokonalého PC - nevím
Pokud se týká opravdu starších vozů řady T1, T2, T3 které jsem měl tu čest řídit - zde platilo, že čím více provozně ošoupaný vůz tím byl hlučnější. Díky netěsnostem v nasávacích a rozvodných kanálech, netěsnostem které vznikaly za provozu neustálým namáháním karoserie byl zvuk MG velmi hlasitý. Jedenácti hodinová služba na takovém voze byla velmi nepříjemná. Jedině velký počet cestujících ve voze byl schopen vytvořit zvukový filtr pro řidiče + pozdější uzavíratelné kabiny ...... :)

1) " Nešly by zvuky zrychlovačové T3 upravit tak, aby se za 1. dala tramvaj stiskem "p" vypnout a zapnout, bez stažení pantografu. "
Tak toto nevím. Klasické tramvaje mají Vypínač řízení, který spouští agregáty vozu včteně MG (motorgenerátor) MSTS nic takového nemá.
Je to tedy šumlováno funkcí "Pantograf". Dalo by se tedy definovat v modelu ( soubor *.s) že pantograf bude trvale nahoře. To by řešením bylo, protože situací kdy v reálném provozu stahujete u tramvaje pantograf je strašně málo a s tak malým výskytem, že by to v prostředí MSTS vyhovovalo.
Má to ale jeden háček. Při pouhém stažení sběrače (bez vypnutí řízení) zhasne doutnavka, ale kontrolky na panelu svítí dál. Kdežto pro funkci vypínače řízení by to mělo být naopak. Tedy doutnavka svítí, kontrolky zhasnou (všechny).
Něco by v tomto oboru asi šlo udělat, ale bude to dost složitý zásah jak do sms tak do cvf. Něco podobného totiž má ruská loko ČS-2. Je to tam něco jako (asi!) přídavný ventilátor - ovládá se to klávesou V a má to zvukový efekt i efekt v displejích CABu..
Zde tuším problém ten, zda-li v definici zvuků bude možnost stanovit kombinaci více podmínek:
Zvuk MG
běží - pokud je zapnuto řízení + pantograf na troleji
neběží - pokud je vypnuto řízení + pantohraf dole.
neběží - pokud je vypnuto řízení + pantograf na troleji
neběží - pokud je zapnuto řízení + pantograf dole

3) " při rozjezdu a brzdě přidat ten "vrčící zvuk" z KT4 "
Neumím odpovědět - musím se podívat do zvuků tohoto modelu a otestovat ho

6) přidat nějaký zvuk při jízdě na volnoběh, např. nějaké bouchání, či klapání... (které je pro meziměstskou trať typické) "
Nevím, ale neměl by tento problém vyřešit vhodný zvuk tratě ?

Takže takhle to stále ještě provizorně funguje na mojích oblíbených T3 a T3SU (klasik !) z vynikající skvělé autorské dílny mistra Pikku !
 

Jacek

Průvodčí
#71
pepeQ-2 napsal:
Zkoušel jsem oslovit známého Mistra Zvukaře, leč odpověď byla strohá, leč jasná - nebude se k tomu vracet.
Ono to možná vypadá jako bych někoho odbyl či dokonce poslal do háje :D, ale tak tomu není. To že dělám zvuky od počátků MSTS neznamená, že nějaké zvuky nemůže zkusit někdo jiný. V tom případě ale musí zkoušet, zkoušet a zase zkoušet. Není možno ptát se jak udělat tohle a tamto, proč je v nějakém sms takové číslo a ne jiné, atd. Nejsem děd Vševěd, abych si pamatoval co jsem kde a jak nastavil v těch stovkách či tisících souborů ;)
Nehledě na to, že zvuky tramvají nejsou můj šálek čaje, tramvají se svezu tak jednou za rok. K tehdejšímu balíčku zvuků jsem byl víceméně dotlačen a kvalitou je to zcela poplatné době a okolnostem vzniku. Nejsou žádné nahrávky, videa, nic.

Když jsem kdysi chtěl mít v MSTS svoje zvuky, vzal jsem si nějaké cizí, tenkrát tuším BR86. Nejprve jsem upravil odkazy v *.sms souborech na moje *.wav. Později jsem zkoušel úpravy v sms, kombinace, až z toho vzniklo tolik balíků. Tvorba nových sms tak nikdy není práce od nuly. S každým dalším zvukem vzniklo nějaké nastavení (stream), které se jako stavebnice dá použít v čemkoliv jiném.
Myslím, že ty balíky jsou velmi dobrý základ pro nové autory, ale zkoušet musí sami, nemůžou spoléhat na to, že jim to někdo celé udělá :)
 
#72
A dnes již poslední glosu k tramvajím T3 - klasickým se zrychlovačem bez reko

CABVIEW který dělal Mistr Cabmister ? (žel jeho jméno mi vypadlo z paměti - ostuda !!!) byj a stále ještě je špičkový produkt v oboru.
Pro dnešní zejména mladé uživatele MSTS je však trochu nesrozumitelný. A tak využiju příležitosti a popíšu o co tam jde a co bylo záměrem.
Byl jsem osloven jako tester - což jsem velmi vděčně přijal. Pro OLD verze jsem se dohodnuli, že to bude funční jako výrobní stav T3 pro tehdy zamýšlené a připravované modely:
Bratislava ( něco z řady ev.č. 267 - 307) , Olomouc ( 116 - 130), Plzeň ( 160 - 190), Praha ( 6330 - 66xx) pro provoz s průvodčími. Kontrolka dveří tedy původně signalizovala stav, že dveře jsou otevřeny. Takže pokud kontrolka dveří zhasnula, vůz byl připraven k odjezdu.
Po zkušenostech z provozu vozů T1 a T2 výrobce realizoval jistící obvod pro otevírání dveří z místa průvodčího. Průvodčí mohl ze svého stanoviště kdykoliv otevřít dveře pokud byla splněna jediná podmínka a to že tramvaj stojí a mechanická zajišťovací brzda (dále jen ČB) je zapnuta.
Aby tedy průvodčí nemohl otevírat dveře na kterékoliv křižovatce při zastavení na stůj, byla na T3 doplněna jistící funkce odblokování dveří průvodčího ze stanoviště řidiče. Starší uživatelé MHD v Praze si mohou vzpomenout, že průvodčí po rozjezdu vozidla do pohybu si často přepínali svoje dva dveřní ovládače do polohy "Otevřeno" a neboť fyzické otevření dveří přišlo jako impulz od řidiče. To platilo jak na solo vozech tak i na spřažených dvojicích. Aby měl řidič nějakou kontrolu nad správností funkce "Blokování dveří průvodčího" byla tam na panelu ta žlutá kontrolka mezi ČB a kontrolkou zrychlovače. Její funkce je tedy přesně opačná než byla funkce tehdejší kontrolky dveří. Tento "jistící" obvod zaniknul v Praze se zrušením průvodčích ( na existujících vozech provedeno jako reko od cca jara roku 1973 do 8.5.1974).
Zároveň v této době došlo k přepnutí funkce kontrolky dveří na stav, kdy svítí když jsou všechny dveře vlaku ZAVŘENY - zhasne jsou-li otevřené nebo nedovřené kterékoliv dveře vlaku. Současně s tím byla zavedena funkce blokace LS při otevřených dveřích.
Místo které na panelu řidiče měla kontrolka "Blokování dveří prův" bylo využito pro signalizaci ČB zadního vozu. Tím se zlepšila funkce kontrolek v provozu s dvojicemi. Původní stav - tedy ČB jen dvě kontrolky byl v praxi nešťastný systém. Byl dobrý jen pro T3 v solo provozu. Levá kontrolka ČB signalizovalo funkci dvou brzdičů na prvním podvozku a pravá kontrolka dvou brzdičů zadního podvozku. Když začalo první pokusné spřahování T3 do dvojic, nebylo vyhnutí v tom, že se signalizace druhého vozu jednoduše zapnula na pravou kontrolku. Jaké problémy jsme s tím měli mi řidiči v provozu ani nebudu raději popisovat.
Vozy vyráběné po roce cca 1974 byly tehdy již bez blokování prův. a s třemi kontrolkami ČB. Starší vozy byly upravovány v dílnách příslušného DP.
Funkce CABu OLD T3 je tedy špičkově laděná a plně funkční. Mne zejména fascinovala kombinovaná funkce MSTS kontrolky Zrychlovač, která přesně odpovídá reálu a starému tramvajákovi by jste mohli věřit ... :) Jako tester jsem z těch funkcí doslova "na větvi" maje v té době k dispozici německý CAB pro T4D od pana Pohlemanna, kde Zrychlovač svítil jen v limitovaném intervalu rychlosti vozidla 0 - 30 km/hod a kontrolky ČB svítili při použití EDB a když byl vůz v klidu tak zhasnuly ... :D
Co mne na CABu mrzelo, byl ten nešťastný bzučáka na funkci klávesy X , ale to se zadařilo odstranit. Už mám na testování i verzi cvf pro OLD T3 pro provoz bez průvodčích a to jak v solo provedení (třetí ČB nesvítí) tak i pro provoz ve dvojici. Žel jsou to dva engy k témuž MSTS modelu, takže když budete připojovat nebo svěšovat zadní vůz tak na činnost kontrolek to nebude mít vliv. Jenže mě to testování trvá opravdu dlouhooooo ......

Ale jinak to takhle funguje na mojích oblíbených T3 a T3SU (klasik !) z vynikající skvělé autorské dílny mistra Pikku !
 
#73
Ad reaktor

Díky za doplňující informace. Dovolil bych si dotaz.

Pohled Headout - byl autory MSTS zřejmě definován pro parní lokomotivy a loko typově podobné jako je Hektor. Beru tedy jako logické, že mají použitý sms typu eng (vnější).
Ale pro imitování pohledu zrcátka bych tedy pro tramvaj považoval za lepší použít zvuky typu cab. Je to možné ? A jak ?
Předem díky ta případnou odpověď
 
#74
No já jistý smysl vidím. V době kdy jsem jezdil a na kterou si ladím vozy ještě velké zrcátkové "rampy" nebyly.
To zrcátko určené na kontrolu nástuu/výstupu cestujích bylo cca v první polovině prvních dveří v jejich horní části. Samzřejmě zvenku ..... Takže ladil jsem to přesně tak jak jsem si to před mnoha lety seřizoval při výjezdu nebo po střídání ...... :)
 
#77
Jsou fakt skvěle udělané.
Moje krevní skupina je zase ta vlevo ....
Ta když má stejný typ služby jako já: zapomínám zvonit, vypínat blinkry a občas ve dveřích skřípnu ctěné pozadí P.T. obecenstva ....... :D
 
#78
ridicky_t5.jpg
A aby nezůstalo jen u tétrojek, doplnil jsem o řidičky i hradecké tépětky. Kocóřiska jsou stejné, akorát mají obličeje reálných ruských řidiček. A protože se mi nechce vše znovu nahrávat na net, tak prosím zájemce o řidičky do T3ss i T5, aby si o ně napsali mailem. Fungují jak v MSTS, tak i v OR.
 
Nahoře