Zajímavosti z tisku a webu

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Najlepší je ten úvod, že vozidlá sú plné sofistikovaných technológii. Paradoxom je že MSTS prakticky nič z toho nevie simulovať. :)
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
Ten článek je úplně vo hovně. Informační hodnota 0.
Fakta:
-existuje simulátor
-strojvedoucí má náročnou práci
-Šemora staví
 

Dogfighter

Začátečník
Pro člověka, který MSTS zná a věnuje se mu má možná článek minimální informační hodnotu. Pro nezasvěcené do simulace přináší ale mnoho nových informací a těch je podstatná většina. Tak hodnotím já cílovou skupinu čtenářů.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Co se týká automatiky řízení, tak pak můžete na stanoviště posadit cvičenou opici. Na to není třeba simulátor.
Ten je právě dobrý k tomu, když je třeba řídit vlak manuálně. MSTS je sice hodně nedokonalý, ale jisté základní návyky se na něm dají naučit a znám lidi, kteří na MSTS začínali a současně jsou fírové na EC. Také znám člověka z komunity MSTS, který když se dostal poprvé na skutečnou lokomotivu a fíra jej nechal řídit, byl pochválen a následoval údiv, kde se to vše tak dobře naučil.
Hold zácvik v MSTS.
Takže něco v tom bude.
 

David Hájek

Pomocník strojvedoucího
Dogfighter napsal:
Pro člověka, který MSTS zná a věnuje se mu má možná článek minimální informační hodnotu. Pro nezasvěcené do simulace přináší ale mnoho nových informací a těch je podstatná většina. ...

Zdravím
a sdílím víceméně stejný názor.Samozřejmě jsem obsah článku při jeho četbě "zpracoval" poněkud jinak než mí kolegové v zaměstnání,ale to je pochopitelné. :)
Pousmál jsem se jen kolegově dotazu ... :"Hmmm,tak to je docela solidní propagace dráhy. To vám jako ČD nabídly pomoc při tvorbě těch pultů mašin a stavbě tratí ?".
Znalci poměrů mé pousmátí pochopí a neznalce jen trošku naťuknu mou odpovědí na výše uvedenou otázku ... :"Ale kdepak,oficiálně nám nikdo nic nenabídl.Ona propagace ČD,ale vlastně i železnice jako takové,je v případě tvorby pro Č-S MSTS vyloženě věci ochoty mnoha "neoficiálních" ...,atd.,atd." ;)

David
 

Dogfighter

Začátečník
Simulace jako taková (ponechme stranou náš šálek kávy v podobě MSTS) si našla cestu i do tak exponovaných oblastí, jako je civilní letectví a usídlila se tam do té míry, že každý aktivní pilot má předepsaný "nálet" na full motion simulátoru. Je to pochopitelně z důvodu jak finančních )létat na simu je podstatně lacinější, než spalovat kerosen v reálném éru), tak z bezpečnostních, protože se simulují a nacvičují zejména nebezpečné situace. Na železnici je zatím simulace ve větší míře opomíjena a to zejména u funkce strojvedoucí, protože tam je simulátor postaven před mnohem složitější situaci reálně navodit všechny výkonostní, adhezní a další podmínky. Simulace práce výpravčí a dispečerů je v tomto ohledu nesrovnatelně jednodušší.
Nicméně zlatý věk simulace na železnici nás teprve čeká, protože jde hlavně o peníze a tady se dá uspořit bankovek dost a tak si myslím, že není od věci otevřít vrátka simulaci na stránkách jakéhokoli periodika, který železničáři čtou. To byly hlavní důvody pro napsání článku.
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Ja som MSTS raz prezentoval na riaditelstve ZSSK a musel som hovadsky vyberať čo ukážem, nech tam nieje samý nezmysel. Či už z oblasti ovládania, alebo návestenia, napr. Mirel. Čím novšia mašina, tým to viac pokrivkáva. A obávam sa že pokiaľ projekt Open rail nepokročí, tak nádeje na odstránenie najzjavnejších nedostatkov sú mizivé.
 

Matýsek

Průvodčí
nebulus napsal:
Ja som MSTS raz prezentoval na riaditelstve ZSSK a musel som hovadsky vyberať čo ukážem, nech tam nieje samý nezmysel. Či už z oblasti ovládania, alebo návestenia, napr. Mirel. Čím novšia mašina, tým to viac pokrivkáva. A obávam sa že pokiaľ projekt Open rail nepokročí, tak nádeje na odstránenie najzjavnejších nedostatkov sú mizivé.

Já jsem se bavil s několika strojvedoucíma a ty říkali, že je to sice hezký, ale že to se skutečností nemá moc společného. Nevím nemohu posoudit, protože jsem strojvedoucí nikdy nebyl. Důležitý je, že se to líbí tady nám.
 

Miran

Moderátor
Správce
No jo pánové,
ale uvědomujete si kdy a kde a s jakým záměrem a zadáním byl MSTS napsán? Nikdy to nebylo myšleno jako simulátor výcviku fírů a pro ČD a ZSSK už vůbec ne. Stále je to hra, sice pěkná (to bychom ji nehráli, že?), ale stále jenom hra, nic víc. To že máme MSTS v takovém stavu v jakém se nalézá nyní, je zásluha komunity lidí a spousty hodin jejich dobrovolné práce při stavbě tratí, modelů, ladění fyziky vozidel atd. Bohužel výrobce MSTS nic z tohoto nezajímá, ten jednou něco vyrobil a basta. Pokračování ve vývoji (MSTS2) se nekoná, neboť by to asi nepřineslo dostatek dolárků do jeho kapsy. Takže z nějakého rozumného snesitelného unrealu bych až tak velkou tragédii nedělal. A sakra teď jen přesně definovat co je to ten rozumný snesitelný unreal, že? Nebo na mně tady nějaký hyperrealista pošle "kousavou deku, co kusadlama seká" ;);). Ale asi bude lépe, aby si tu hranici unrealu stanovil každý sám....
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Jenomže vy tady vycházíte jen ze stavu co máte doma. Když se pro věc něco udělá, tak je to zase trochu jinde jako například zde:
http://www.youtube.com/watch?v=zGAMrTy6Oag&feature=related
MSTS to stále je, svou trať poznávám. :D

Jenomže to by musela být nějaká podpora ze strany drah. Bohužel je to tak jak píše David Hájek.
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Mirane, mne je to všetko jasné ale niektorí jedinci MSTS považujú za za ozajstný simulátor použiteľný na výcvikové účely. Za také niečo by som ja považoval možno ten ruský simulátor, kde si bolo treba pozapínať všetko od poslednej poistky, tak ako na normálnej mašine. Ale vedel by som si niečo také ( v menšej miere ) predstaviť aj v MSTS ( ak vývoj bude pokračovať ), napr. zapnutie riadenia, zapínanie kompresorov, štartovanie, fungovanie ochrán atď.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Nikde není psáno, že celý trenažér bude postaven jen na MSTS. Model kabiny a simulace dávání do provozu by mohl být extra SW a MSTS by se použil pro vlastní jízdu.
Ale i tak, já když byl dotázán na svůj názor, tak bych připustil využití MSTS hlavně jako pro učely seznání tratí.

V každém případě, dokud by někdo do podobného projektu neuvolnil finance, což asi neuvolní, tak se diskutuje úplně o ničem a můžeme jen snít dál.
Řešení je vyrobit simulátor přímo na míru. Letecké simulátory pro výcvik také určitě nejsou hry dostupné veřejnosti.
Hold zaplatit programátory, modeláře a stavitele tratí na plný úvazek, jinak to bude stále jen hra.
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
Zbyňku - a ty si myslíš, že KUJU ani Microsoft neplatili modeláře, programátory a stavitele tratí na plný úvazek?
MSTS, Railworks jsou důkazem toho, že jen zaplatit nestačí.

Jinak u leteckých simulátorů - nedávno byla reportáž o simulátoru na Boeing 737 ( modernizovanou verzi) - kluci to postavili v panelákovém obýváku, stavěli to více než rok - a stálo je to hoodně přes milion .... a přitom základem je obyčejný MSFS a mraky periferií ( některé originál od Boeingu) ......

Je to zřejmě jen o tom, co se vývojářům zdálo jako přínosnější a atraktivnější .... a dle výsledku propracování to MSTS určitě nebyl.

Jinak Zbyňku, MSTS je simulátor přímo na míru a to s velmi dobře propracovaným fyzikálním modelem, jen holt nepostihuje vše, co bychom si přáli ..... a to nejen my, ale i další fandové ve světě......

Pokud by byl zájem o tento off-topic, tak to video bych mohl šoupnout na web.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Martensi, srovnáváš hrušky s jabkama. Jasně, že MSTS stavěli profesionálové i jako Mafiu nebo ostatní hry. Ale určitě letecký simulátor na kterým se provádí výcvik skutečných letců není běžně dostupný SW. Nebo to co mají v Ruzyni si mohu koupit v krámě ? :D A ten fanda, co si udělal kokpit v paneláku, to bude něco ala jak jsem dal odkaz na pult 230, co si udělali chlapi v Žilině. Také se to hodně přiblížilo realitě, ale plnohodnotný simulátor to není.
Tady se totiž nebavíme o pultech stavěných na koleně, ale pointa článku je o tom mít simulátor pro výcvik strojvedoucích. Bohužel nic vhodného v krámě nekoupíš a na koleně nepostavíš.
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
Zbyňku, zase až tak moc hrušky s jabkama to nejsou a je vidět, že nevíš, co mám na mysli - i Ty jeden nevěřící Tomáši :D - plnohodnotný simulátor je to až tak, že jej totiž používají k výcviku i normální piloti - bohužel jediné minus je to, že není certifikovaný a tedy si ani piloti do booku nemůžou zapsat tyto nalítané hodiny, nicméně dle jejich vyjádření je dost reálný na to, aby se na něm připravili na typové zkoušky či si vyzkoušeli řešení nouzových postupů ..... jinak je opravdu postaven SW na MSFS ...... asi fakt bude potřeba nevěřícím Tomášům ukázat, co se dá udělat na koleně ..... mimochodem 1 "letová hodina" na tomto simulátoru stojí něco okolo 1500 CZK.

Nicméně, pak bychom se bavili o částkách řádově desítky milionů investice a to nestaneš ani přes MSTS - pak se už opravdu finančně vyplatí posadit fíru na zácvik na mašinu a nechat jej jet pod dohledem, než investovat tyto šílené prachy do simulátoru v každém DKV ..... to by to dopadlo tak, že se udělá centralizované školicí středisko a stejně se na něj budou dělat pořadníky.....
Oprava - ta cena je cena za "poukaz na let" :D

Jinak detailní info je zde http://technet.idnes.cz/nadsenci-si-postavili-letecky-trenazer-v-panelaku-letaji-tam-i-profesionalove-1yg-/tec_technika.asp?c=A090318_174923_tec_technika_vse

Takže co, nevěřící Zbyňku? Stále to jsou hrušky a jabka?
A pokud by fakt byl zájem, tak mám i průřezové video ze stavby takovéhoto simulátoru ...
 
Naposled editoval moderátor:

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Lokomotiva a letadlo, to je hruška a jablko. Já jsem tuto reportáž viděl tenkrát ve zprávách v televizi.
SW a HW simulátoru pro veřejnost, dostupné v obchodech a SW a HW simulátoru, který se chová přesně jak skutečná předloha a je nepředstavitelně za jiné peníze a koupit v obchodě se nedá, to je také hruška a jablko.
 

Martens

Strojvedoucí
Správce
Zbyňku soráč, ale není - ve stejné rovině pohledu oba dělají totéž - simulují v určité rovině reálnosti chování simulovaného procesu ...... a tedy ve stejném úhlu pohledu jsou srovnatelné..... pakliže se budeš opravdu chtít bavit na úrovni profesionálního simulátoru, pak můžeš zapomenout i na svou trať BP a na MSTS .... je rovněž určena jen pro hraní v rámci laiků či v rámci velmi omezeného kompromisu .... a obávám se, že pokud bys chtěl na dráze aplikovat stejně reálný simulátor, tak za současné situace opravdu nemají ani dráhy potřebné prachy na to, aby v každém depu byly drahé simulátory tak, jak si to představuješ ..... spíš by se nechal koupit jeden ( obdoba ruzyně) a na ten by byly několika měsíční fronty s tím, že kandidáta raději rovnou šoupnou na mašinu na seznání a nebudou muset čekat půl roku, až se dostane na řadu na simulátor ... a samozřejmě by se drahám musela tato investice rentovat .... pokud by to mělo být hlavně pro účely seznání

A že to jsou zcela rozdílné cenové hladiny - o tom mne nemusíš poučovat - to je mi zcela známo .....


Ale jinak je tahle diskuse zcela o ničom, takže už to nemá cenu dál rozvádět .... každý máme na to jiný úhel pohledu a svou pravdu .... nicméně tam byla v dané reportáži napsaná zajímavá část - již jde o komerční projekt a tedy pak by se muselo i toto řešit licenčně zcela jinak .....
 
Naposled editoval moderátor:

Miran

Moderátor
Správce
Ještě že v éře parních lokomotiv neexistovaly simulátory. Dovedete si představit takový simulátor parní lokomotivy někde na učebmě? Kam by se asi házelo uhlí? Pod stůl? ;);););)
Jenom doufám, že se ho nikdo nepokouší postavit někde doma v obýváku. To by asi ostaní členové domácnosti příliš pochvalně o MSTS nehovořili.....
Nicméně nelze než souhlasit se závěrem posledního Martensova příspěvku.
 
Nahoře