Josef Vogeltanz
Pomocník strojvedoucího
Na vývojářské diskuzním foru ET vzniklo nedávno vlákno, které se zabývá seznamem parametrů, které simulátor v souborech .eng a .wag akceptuje a mají na chování vozidel v simulátoru nějaký vliv. Není tajemstvím, že OR řadu parametrů převzal ze starého MSTS, ale zavedl i řadu nových - svých vlastních. Musím znovu připomenout skutečnost, že OR staré nepoužívané parametry MSTS prostě ignoruje a vozidlo v simulátoru "nějak" funguje. Opačně to však nefunguje. MSTS se kvůli jakémukoliv cizorodému prvku v souborech nastavení ihned hroutí.
Je pořád dost parametrů MSTS, které se stále v souborech nastavení objevují, ale OR s nimi nepracuje. V zápisu tvoří pouhý balast. Řadu z nich jsem na tamním foru znovu prověřoval, ale povětšinou s negativním výsledkem - v programovém jádru OR prostě nefigurují, simulátor je nepoužívá, popřípadě za ně má jinou náhradu.
V porovnání jednotlivých trakcí (v simulátoru to nazývají model trakce, tedy model parní trakce atd.) je asi nejpropracovanější ta parní, byť používá řadu původních parametrů. Následuje elektrická, která má ale hodně zjednodušený trakční model (chová se jako pohon s jediným stejnosměrným motorem s odporovou regulací), ale umí pracovat s trakčními a brzdovými charakteristikami (EDB). Nejslabší je motorová trakce, aktuálně poněkud schizofrenní. Proč? Až doposud se vývoj ubíral cestou vylepšování. Tedy vznikl vždy základní model trakce (basic), který bylo možné dále vylepšovat dalšími parametry na rozšířený model trakce (advanced). To funguje především u parní a elektrické trakce. U motorové je to poněkud jinak. Je sice zaveden také dvojí model - basic a advanced, ale každý si jede na vlastním písečku s vlastní sadou parametrů. A ty mají mnohdy stejný účel, ačkoliv používají odlišný název. Nelze tedy stavět od jednoduššího k složitějšímu, protože modely nejsou vzájemně kompatibilní. To vedlo dokonce k tomu, že u nedávno vydaných vývojových verzí OR přestaly fungovat některé lokomotivy a motorové vozy. Šlo především o ty s novým nastavením motoru, ale bez trakčních charakteristik. To vyvolalo vodopád stížností, takže další vydání verze to vrátilo do starých kolejí.
Rozšířený model chování mají například i spřáhla, ale není dotažen do konce. Vlak se díky tomu umí při rozjezdu umí natahovat (vůle a pružnosti), ale neumí to obráceně - stlačovat při zpomalení nebo brzdění.
Tady je slíbený přehled. Pokud by někdo věděl o nějakém používaném parametru, který v seznamu není, rád jej doplním. Ještě poznámka k monitorům: V našich podmínkách má význam pouze vigilance monitor, který do určité míry umí simulovat živák (KBS-E).
Je pořád dost parametrů MSTS, které se stále v souborech nastavení objevují, ale OR s nimi nepracuje. V zápisu tvoří pouhý balast. Řadu z nich jsem na tamním foru znovu prověřoval, ale povětšinou s negativním výsledkem - v programovém jádru OR prostě nefigurují, simulátor je nepoužívá, popřípadě za ně má jinou náhradu.
V porovnání jednotlivých trakcí (v simulátoru to nazývají model trakce, tedy model parní trakce atd.) je asi nejpropracovanější ta parní, byť používá řadu původních parametrů. Následuje elektrická, která má ale hodně zjednodušený trakční model (chová se jako pohon s jediným stejnosměrným motorem s odporovou regulací), ale umí pracovat s trakčními a brzdovými charakteristikami (EDB). Nejslabší je motorová trakce, aktuálně poněkud schizofrenní. Proč? Až doposud se vývoj ubíral cestou vylepšování. Tedy vznikl vždy základní model trakce (basic), který bylo možné dále vylepšovat dalšími parametry na rozšířený model trakce (advanced). To funguje především u parní a elektrické trakce. U motorové je to poněkud jinak. Je sice zaveden také dvojí model - basic a advanced, ale každý si jede na vlastním písečku s vlastní sadou parametrů. A ty mají mnohdy stejný účel, ačkoliv používají odlišný název. Nelze tedy stavět od jednoduššího k složitějšímu, protože modely nejsou vzájemně kompatibilní. To vedlo dokonce k tomu, že u nedávno vydaných vývojových verzí OR přestaly fungovat některé lokomotivy a motorové vozy. Šlo především o ty s novým nastavením motoru, ale bez trakčních charakteristik. To vyvolalo vodopád stížností, takže další vydání verze to vrátilo do starých kolejí.
Rozšířený model chování mají například i spřáhla, ale není dotažen do konce. Vlak se díky tomu umí při rozjezdu umí natahovat (vůle a pružnosti), ale neumí to obráceně - stlačovat při zpomalení nebo brzdění.
Tady je slíbený přehled. Pokud by někdo věděl o nějakém používaném parametru, který v seznamu není, rád jej doplním. Ještě poznámka k monitorům: V našich podmínkách má význam pouze vigilance monitor, který do určité míry umí simulovat živák (KBS-E).