CZSK verze 1.2

Jindřich

Pokladník
Važení kolejoví přátelé.
Jak možná víte, po jistých peripetiích se semkl velmi silný a ambiciozní tým, který vám nyní představí malou revoluci v programu OpenRails.
Jedná se o upgrade "Icikovy" verze ORMG doplněné o spoustu dalších věcí.
Nejdřív mi dovolte představit všechny členy týmu, abyste pochopili, že jde o velké kapacity v rámci řekněme i celosvětové působnosti.
Tak první na lajně je Icik, jmenuje se Jirka a je trošku vizionář a hlavně se nám (vám) stará o brzdy a krásné barvy.
Pak je tu Dominik, též zovaný Dodo, od něj máte všechny nádherné kabiny a jsou fakt super.
Dále tu máme Igora, nezvaného vetřelce, který jak na tomto fóru tak na našm projektu udělal velkou práci.
Nesmím zapomenout na "paasha", Matěje, velkého matematika a teoretika, který ale umí pořádně zabrat a dodat fakt boží tabulky.
Samozřejmě máme v týmu několik strojvedoucích, kteří nás utvrzují v našich trapných doměnkách, nebo nám natočí video přímo z vlaku. Michal, Pavel, Jenda..
No pak má maličkost, já se starám o ty ARRy a Mirely. :D
Tak to bylo představení toho našeho dream týmu. A teď konkrétně.
Verze 1.2 je úplně jiná, než vše, co jste doteď měli na kompu. Má hodně vymakanou fyziku všeho možného, vylazené brzdy, vylazené různé proudy v různých režimech, bomba peckovou kabinu, super funkční ARR a další fakt přelomové věci, které by málokdo čekal.

POZOR! Tato verze je z pochopitelných důvodů plně funkční pouze s loko RJ 162. Také všechny Xmz vozy by měly být ok.
Samzřejmě pilně pracujeme na všech různých dalších X6X.

Jirka vám teď popíše, co je nového v brzdách
Ve vzduchových brzdách nastal generační pokrok. Předně musím vzpomenout oddělené ovládání brzdičů na jednotlivých lokomotivách (netýká se stanovišť). Pokud jste dříve ani nevěděli v jaké poloze máte brzdič na postrku, nyní Vás to bude muset zajímat,
protože byste nemuseli vlak ani rozjet natož dojet s vlakem do cíle. Dále jsou oddělené kompresory pro každou lokomotivu ve vlaku a dají se zapínat i vypínat volbou režimu přes klávesovou zkratku.
Pro aktivitáře je tu možnost zadat do názvu consistu hráče klíčové slovo "AirEmpty" a tím si zajistí to, aby hráč vždy v jeho aktivitě začal s vlakem bez nafoukaných jímek.

Dominik vám dá informace, co je nového v kabinách
-S novou verziou OR prichádza aj viac práce na kabínach. Z počiatku sa mi moc do takých veľkých úprav moc nechcelo ale ak sa človek naučí čo, kde má zapísať tak už Vás nič neprekvapí a rozbehnete sa ako Ja v tomto prípade. Je super že sa Jindřich s Icikom spojili a fakt vytvorili
peknú verziu OR čo sa týka aj chovania vozidiel. Hlavne to chcelo sa už pohnuť ďalej. Stále je tu však možnosť kto sa s tým nestotožní, vždy si môže nechať aktuálnu verziu OR MG z Elvastoweru.
Sám som sa pýtal nazačiatkoch sám seba, chce sa mi ladiť toľko engov čo mám v trainsete? Ale keď si uvedomím že vždy ak naladím eng s ktorým idem jazdiť tak v tom problém nevidím. Tých 3-4 minútky nikoho nezabije.
Čo sa týka kabín, tie budú pribúdať odomňa už len pre túto verziu OR. Noviniek je tam dosť, napríklad ovládanie ARR, Kontroler v kabíne funguje ako v reále teda s aretáciou bola taktiež doplnená signalizácia spustenia kompresora
a mnoho ďalších vecí za čo chalanom moc ďakujem.
Pred spustením kabíny si prosím prečítajte návod k nej.

Igor (i když je zde banován) vám napíše, co je nového v lazení vozů
- vozy mají nově přepracovanou fyziku se sdílenými koeficinety typů vozidlového odporu
- brzdy jsou definované s novou fyzikou a přesnými křivkami součinitele
- brzdy mají přepínatelné režimy G/P/R/R+Mg, pokud některý vůz není některým režimem vybaven,
má pro tento režim zapsnaou totožnou brzdicí váhu, jako pro "nejsilnější" reřim, takže podvádění
nastavením nereálného režimu nebude mít na jízdu vlaku vliv.

- světla vozů mají unifikovaný skript ohledně logiky jejich ovládání, z důvodu nedostatku času
a nepřesných poloh textur svítilen napříč různými skiny i jedné řady nejosu zatím doladěné pozice světel.
Tato drobnost však nemá na jízdu vlaku vliv a virtuální "strojvedoucí" světla vozů nevidí.

- přiložené lokomotivy mají přidanou rozšířenou fyziku, simulující jednotlivé nápravy
a počítající klopné momenty, tím i rozvážení nápravových tlaků v reálném čase.
Funguje tedy správně i protiskluzová ochrana.
- kotevní i budicí proudy jak v kladném tahu, tak v EDB, mají reálnou indikaci,
realizovanou tabulkami proudů.

Matěj, bývalý člen ORTS DevTeamu, performance engineer a projektant CZLOKO, pedagog a otec znovuzrození trenažéru loko 240 na Žilinské univerzitě:
- přepočítal charakteristiky 162 pro váš lepší ampérový zážitek a přidal podklady pro realističtější zážitek z klouzajících náprav.

A já to celé řídím :D

Poslední verzi stahujte na
https://www.msts-rw.cz/
 

Jindřich

Pokladník
Jinak tedy, kdo první přijde na tu největší změnu co se fyziky mašinky týče, tak získává rovnou 10 zlatých bludišťáků! A to vole chceš!! :D
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Pokud jste dříve ani nevěděli v jaké poloze máte brzdič na postrku, nyní Vás to bude muset zajímat
Když se ladilo pro MSTS, tak výchozí poloha vlakové byl vždy "závěr" tedy přesně vím, v jaké poloze mám všechny brzdiče. A samozřejmě přídavné brzdy vždy povolené. Pak se tohle přestalo dodržovat a může nastat tento problém.
Tedy kontrolní otázka ohledně funkčnosti brzdičů. Už funguje poloha "závěr" jak má? Už to někdo vyřešil? A u BSE umí se brzdič vracet do jízdní polohy? Když si přibrzdím? Tohle bych viděl jako první body vylepšení. Pozná to i laik fanda do mašinek. Ale novou fyziku rozpozná jenom ten, kdo na tom profesionálně jezdí.
Ale otázkou je, jestli tyto základní úkony nový OR umí.
Pak mám další problém, když mašina jde do skluzu, v reále stačilo jen trochu ubrat na výkonu, zapískovat a jedu dál. V OR musím zkrokovat až na nulu, než se kola přestanou protáčet a pískování jako by nereagovalo. Tohle je asi nejhorší problém ohledně techniky jízdy.
Omlouvám se, na testování nových verzí času moc nemám, veškerý čas spolyká stavění tratí. Proto se ptám.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Pak mám další problém, když mašina jde do skluzu, v reále stačilo jen trochu ubrat na výkonu, zapískovat a jedu dál. V OR musím zkrokovat až na nulu, než se kola přestanou protáčet a pískování jako by nereagovalo.
Je nutné rozlišovat, jestli se jedná o skluz a nebo o úplné utržení kol. Skluz v OR nabývá postupně na procentech až do kritické meze, kde se kola utrhnou a tam většinou zasáhne protiskluzová ochrana. U skluzu stačí trochu stáhnout výkon a zapískovat. To v OR funguje a může to být signalizováno kontrolkou v kabině po vhodném zvolení procent (většinou 70%). Je to vidět i vizuálně na modelu. Pokud se kola utrhnou, pískování rozhodně nepomůže. Musí se co nejdříve přibrzdit přímočinnou a snížit výkon. To v OR také funguje.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Pro aktivitáře je tu možnost zadat do názvu consistu hráče klíčové slovo "AirEmpty" a tím si zajistí to, aby hráč vždy v jeho aktivitě začal s vlakem bez nafoukaných jímek.
Čau chlapi. Tohle je perfektní, ale ty kódy jsou do consistů dlouhé. Consist může obsahovat omezený počet písmen a je dohodnuto v con. uvádět (příjlad z mého složení):
dan_bp_vin_hrac
- autor aktivity
- trať
- zkratka nazvu aktivity (vinobraní)
- složení soupravy, zde hráč, jinak třeba RJ1001 v traffic
A teď si vente, že tam budu muset dopsat:
dan_bp_vin_hrac_AirEmty_a ještě tčeba slovo pro náklon soupravy, kde se musí u tratí jako třeba DVK, nebo Ztracená Old vypínat náklon v OR nastavení. Ty zkratky by měly být tak na 3 písmena.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Slovo tilted pro náklon není nutné psát. CZSK verze je používá automaticky a naklápí vlaky i pokud není zvolené naklápění v oblouku v menu. Jen to nedělá tak dramaticky jako původní OR.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Jasně, ale ten AirEmpty, bych zkrátil, ať nezabírá tolik písmen v con, třeba na AirE.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Nesmíte se nikdo zlobit, sice stále jen sleduji zdejší vývojáře, reaguje většinou Dan ohledně aktivit, ale já se v tom všem nějak ztrácím.
Chtělo by to nějakou tabulku porovnání MSTS - OR - MGCZ. Co se konkrétně vychytalo. Tady se vyskytují slova jako fyzika, křivky, poruchy, atd. Ale normální smrtelník nenalézá důvod, proč do toho jít. Kdyby jste dali alespoň vzory ladění a kabin, aby si to každý vyzkoušel.
Já třeba nedávno zkoušel vzorovou soupravu od zde jmenovaných ladičů. Laminátka od Acatuse a 20fallsů s uhlím. Je to i na fotce v mé trati na cestě do Jihlavy. Vypadá to na rozjezd dobře, dokonce i v Letohradě se souprava po odbrzdění sama hne, gravitace funguje. (sběrač jsem nezvedal kvůli nežádoucímu ohňostroji :) ) Ale mám problém s brzdami. Strašně rychle to plní, neadekvátně k připojenému vlaku. Například v MSTS průběhy brzdění byly nastavené mnohem lépe.
Tady píšete, že bude rozlišován i režim brzdění. Máte tedy nějakou vzorovou soupravu na vyzkoušení? Stačily by vzory ladění, kabina a souprava.
A stále ještě blbý dotaz. Už je vyřešená závěrná poloha brzdičů? Abych mohl normálně zavřít brzdu, pšouk pšouk, abych si přibrzdil soupravu a dál byla brzda už v klidu. Tohle je důležitější než nějaké křivky, které rozezná jenom profesionál.
 

Dodo

Průvodčí
vzory ladění a kabin, aby si to každý vyzkoušel
Až na to že vzor je...aj model rušňa, aj vozne aj kabina je tak kde je stále problém? :)
Aký je rozdiel medzi týmto a klasickym OR MG je tiež napísané v manuále. Všetko v ňom je napísané čo je nové takže nevidím dôvod písať ďalší dokument, ktorý aj tak nikto nebude čítať. :)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Je ke stažení Regiojet s peršingem. Ale u těch osobních vlaků a těchto lokomotiv jsem neviděl nějaký zásadní problém. Tedy kromě toho, že mnohé vozy se nechtěly kutálet z kopce a to už mám pro OR opravené. Nebyla by laminátka s dlouhým nákladním vlakem ? Tam je někde chyba i u osobního vlaku za touto lokomotivou. Po odbrzdění velmi rychle povoluje. Já si pamatuji v dobách MSTS, když jsem u své aktivity Topírna noc najel s pešingem na nákladní vlak a pak jen sledoval pod F5 po otevření brzdy jak vůz po vozu postupně povoluje a bylo to velmi reálné. Proto jsem se nehrnul hned do Openrails, protože veškerá ladění už byla mimo.
Nyní fandím, že se do ladění někdo pustil, je vylepšená i grafika, ale já bych opravdu rád nějaké vzory, šablony, podle kterých bych si upravil své vzorové soupravy. Já když si něco stáhnu, tak je tam něco individuálního. Nemám zvuky, tak přepisuji, mašina se mi nechce rozjet "který blbec zatáhl přídavnou,?" Tak zase přepisuji výchozí polohy brzdičů :) Atd. Já už jiný nebudu. Obhospodařuji TBP, tak chci v další fázi mít vše kompatibilní. Jak pro konzervativce tak pro MG CZ/SK. A také jsou nutné soubory do tratí. Tedy musí být v instalátoru volba jestli chci klasické OR nebo tohle MG. Žádný důchodce přece nebude přemýšlet dle seznamu, co musí kde přepsat a když se mu to nebude líbit, protože mu tam nepojede jak má jeho oblíbená souprava, tak jak to vrátí zpět?
Proto mám tady ty hloupé otázky. Ale ani nevíte, jak se těším, až vymyslíte polohy brzdiče i se závěrnou polohou. :) Vlastně i ta vratná poloha do jízdy u BSE. Pak už mne nic nezastaví, abych přepisoval celý TBP. :) Tedy když budou ty vzory ladění.
 

Meda

Provozní technik
Zdravím
a prosím o info :
tato nejnovější verze má přehled doporučených nastavení OR. Podle mne se nastavení automaticky použije i ve všech ostatních verzích OR instalovaných na stejném počítači ( společný profil nastavení ? ). Proto se ptám, zda toto nové nastavení bude vyhovovat i při používání poslední stabilní verze ?
 

Jackal2154

Začátečník
Zdravím
a prosím o info :
tato nejnovější verze má přehled doporučených nastavení OR. Podle mne se nastavení automaticky použije i ve všech ostatních verzích OR instalovaných na stejném počítači ( společný profil nastavení ? ). Proto se ptám, zda toto nové nastavení bude vyhovovat i při používání poslední stabilní verze ?
Ahoj. Ano. Nastavení se přepíše i v jiných OR aplikacích. Na problém s novým nastavením nastavením jsem zatím nenarazil.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Je ke stažení Regiojet s peršingem. Ale u těch osobních vlaků a těchto lokomotiv jsem neviděl nějaký zásadní problém. Tedy kromě toho, že mnohé vozy se nechtěly kutálet z kopce a to už mám pro OR opravené. Nebyla by laminátka s dlouhým nákladním vlakem ? Tam je někde chyba i u osobního vlaku za touto lokomotivou. Po odbrzdění velmi rychle povoluje. Já si pamatuji v dobách MSTS, když jsem u své aktivity Topírna noc najel s pešingem na nákladní vlak a pak jen sledoval pod F5 po otevření brzdy jak vůz po vozu postupně povoluje a bylo to velmi reálné. Proto jsem se nehrnul hned do Openrails, protože veškerá ladění už byla mimo.
Nyní fandím, že se do ladění někdo pustil, je vylepšená i grafika, ale já bych opravdu rád nějaké vzory, šablony, podle kterých bych si upravil své vzorové soupravy. Já když si něco stáhnu, tak je tam něco individuálního. Nemám zvuky, tak přepisuji, mašina se mi nechce rozjet "který blbec zatáhl přídavnou,?" Tak zase přepisuji výchozí polohy brzdičů :) Atd. Já už jiný nebudu. Obhospodařuji TBP, tak chci v další fázi mít vše kompatibilní. Jak pro konzervativce tak pro MG CZ/SK. A také jsou nutné soubory do tratí. Tedy musí být v instalátoru volba jestli chci klasické OR nebo tohle MG. Žádný důchodce přece nebude přemýšlet dle seznamu, co musí kde přepsat a když se mu to nebude líbit, protože mu tam nepojede jak má jeho oblíbená souprava, tak jak to vrátí zpět?
Proto mám tady ty hloupé otázky. Ale ani nevíte, jak se těším, až vymyslíte polohy brzdiče i se závěrnou polohou. :) Vlastně i ta vratná poloha do jízdy u BSE. Pak už mne nic nezastaví, abych přepisoval celý TBP. :) Tedy když budou ty vzory ladění.
Ale to vše rozhodně funguje. Tedy kromě nearetovane polohy bse. Zkontrolujte základní věc a to plnění brzdového potrubí. Nesmí být 1000, ale jen 29psi. V manuálu je to napsáno. Až přijdu domů, pošlete mi Eng a já se podívám kde je zakopaný pes. Ale věřím, že to už nebude potřeba.
 

paashi

Pokladník
Je ke stažení Regiojet s peršingem. Ale u těch osobních vlaků a těchto lokomotiv jsem neviděl nějaký zásadní problém.
Je fakt, že už MSTS se svou představou trakčních charakteristik nebyl daleko od toho, co umí lokomotivy II. generace a novější. Ale ani MSTS, ani ORTS neumělo ARR a ruku na srdce, kolik strojvedoucích jezdí na x6x na ruku (pokud nemusí)? A když už jsme se v tom hrabali, vdechli jsme život ampérmetrům, rozložili síly na 4 trakční motory a zapracovali klopné momenty podvozků, aby mohlo dojít k prokluzu tak, jako v reálu. Má to svoje mouchy, ale základní ORTS jsme předběhli o 4 generace (tzn. očekávejte možná ve verzi 4.0 - teď je venku 1.3.1).
Nebyla by laminátka s dlouhým nákladním vlakem ?
Zrovna laminátku mám zpracovanou tu: Takže pokud bude vůle, tak bude i laminátka - a tam se modelují přímo trakční motory - nezadávají se trakční charakteristiky. Klopné momenty také respektují šikmé tyče.
Spíš bych to viděl tak, že se udělá hlasování a vítězná lokomotiva bude dalším typem do OR CZSK. Ale zatím brzděte své koně - team zatím pracuje na doladění řad x6x, protože nás jízda s ARR baví...
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Ale ani MSTS, ani ORTS neumělo ARR a ruku na srdce, kolik strojvedoucích jezdí na x6x na ruku (pokud nemusí)?
Tak to je pravda. Za mých časů na gorilách se jezdilo na ruku a peršingy teprve přicházely. A MSTS ARR neumělo.
Až přijdu domů, pošlete mi Eng a já se podívám kde je zakopaný pes.

Já jsem zatím v práci a vše jen z povzdálí sleduji. Stáhnu si tu soupravu Reiojetu a nejprve vyzkouším.
Aktualizaci trati jsem konečně vydal, tak teď si mohu víc jezdit. Asi to bude chtít i porovnat.
 

Meda

Provozní technik
Zdravím,
u nových loko RJ nemohu najít, jak zapnout LVZ tak, aby fungoval přenos návěstí. Při jízdě mi stále svítí rychlost 40 a musím praviddelně obsluhovat tlačítko bdělosti. Rovněž mi nefunguje nastavení počtu náprav.
 

lukasj

Začátečník
Nápravy jsou myslím Ctrl + šipka nahoru/dolu a Mirela přepnout do režimu PRE pomoci CTRL + čárka nebo tečka?
 

Jackal2154

Začátečník
Zdravím,
u nových loko RJ nemohu najít, jak zapnout LVZ tak, aby fungoval přenos návěstí. Při jízdě mi stále svítí rychlost 40 a musím praviddelně obsluhovat tlačítko bdělosti. Rovněž mi nefunguje nastavení počtu náprav.
+Musíš mít zabržděno minimálně na dva bary,
\Train Simulator\TRAINS\TRAINSET\common.inc\Ceske_vlakove_zabezpecovace - Ve složce je PDFko/návod k LVZ.
 

Jindřich

Pokladník
Nápravy jsou myslím Ctrl + šipka nahoru/dolu a Mirela přepnout do režimu PRE pomoci CTRL + čárka nebo tečka?
Ctrl+Shift + šipka nahoru/dolu. Ctrl+ tečka. Pokud něco nevíte, najděte si to v nastavení klávesnice, tam jsou úplně všechny (i ty co nemáte vidět ještě :D ).
Co se Mirelu týče, někdy do 14 dnů troufám si tipnout vyjde verze 1.3, která bude mít plnohodnotný Mirel jako měla kdysi "moje" verze 1.4.
 
Nahoře