CZSK verze 1.5

Dan J.

Strojvedoucí
Naučil jsem AI zvedat 2. pantograf při rozjezdu.
Ahoj, teď jsem se konečně dostal v osazování vozů do Olomouce na trati 310, v aktivitě Sp 267 z roku 1969/70 a potkávám rychlík do Ostravy. Je to úplná bomba a je to přesně ta situace, jakou jsem vídával ve Svinově (Ostrava Poruba) v 80. letech. Nádhera, mašina dojede a před odjezdem zvedne přední smeták a po rozjezdu jej shodí. Jen pro zajímavost, fíroví dělali ještě jednu fintu, kterou jsem tehdy pozoroval na všech mašinách při příjezdu a odjezdu ze svinova. Když dojížděla Bobina a vlak brzdil jela mašina na přední smeták, při úplném, dobřďování (zastavení vlaku) oba smetíky a při rozjezdu stejná situace jak je teď udělaná v OR CZ. Tím ale nechci žíct, ať se to tak dělá v OR, píšu to jen jako zajímavost. Sám nevím, proč tímhle způsobem strojvedoucí do Svinova přijížděli a odjížděli (příjezd na přední, dokezd na oba, rozjezd na oba a pak přední dolů).
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Zdravím,
začal jsem vytahovat kostlivce ze skříně, kteří byli ještě vytvořeni na verzi OR MG a narazil jsem tam na aktivitu kontejnerového vlaku z Bad Schandau do Prahy.
Jede se tam s mašinkou AKIEM 186 364-6, u které mi ve verzi CZSK 1.5 dochází k pádům hlavního vypínače s hláškou "Poškodil jsi zdvihnutým pantografem lokomotivu!".
K této hlášce dochází, jak při stání ve stanici, tak i při jízdě. Mohl by mi, prosím, někdo pomoci/vysvětlit, jak teda mám zdvihnout sběrač, aby nedocházelo k těmto pádům?
Dopoledne jsem ještě testoval aktivitu s 362 naladěnou pro verzi CZSK 1.5 a tam k těmto pádům nedocházelo. Díky za rady :)
Musíš nejdříve nastavit správné provozní napětí lokomotivě.
1. Stáhni všechny pantografy.
2. Vypni HV a počkej až zmizí hláška o poškození lokomotivy.
3. Pomocí Alt + s navol patřičný napěťový systém pro lokomotivu.
4. Zapni HV.
5. Zvedni pantograf.
 

Icik

Pomocník strojvedoucího
Ahoj, v nejnovějším patch se dnes udělalo právě oddělené topení v kabině od topení vlaku přes kličku. Nově bude kabina vytápěna přes Shift + Ctrl + H. Tento spínač bude aktivovat topení pro kabinový prostor. Klička pak ovládá napětí do agragátů topení ve vozech. Je to tak realističtější.
 

B68

Cestující
Ahoj, v nejnovějším patch se dnes udělalo právě oddělené topení v kabině od topení vlaku přes kličku. Nově bude kabina vytápěna přes Shift + Ctrl + H. Tento spínač bude aktivovat topení pro kabinový prostor. Klička pak ovládá napětí do agragátů topení ve vozech. Je to tak realističtější.
A já si říkal, že včera to muselo topit i v kabině, jinak bych si hlášky "Je ti zima" určitě všiml.. :)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Topení v kabině se zapíná jenom při dávání mašiny do provozu. Dál se o regulaci tepla stará termostat. A pokud někde nebyl, vozili jsme si s sebou jako povinnou výbavu svůj s dlouhým kablíkem a krokosvorkami. To se pak připojilo místo pojistky.

Kluci, jestli došly nápady, co na lokomotivě ještě zprovoznit, tak například žabotlama měla nějaké úkony navíc, při zvednutí sběrače. Na pomocné pohony tam byl točivý měnič motorgenerátor. Byl na konci každého motoráku za záchodem.
Postup byl vždy takový. Zdvihne se sběrač, pak se zapne vypínač motorgenerátoru, ale zatím nic nereaguje. Je nutné jej rozběhnout předržením asi na 3 sekundy tlačítkem nad vypínačem motorgenerátoru. Až se rozběhne zhasne červená kontrolka poruchy nad těmito tlačítky a mohu zapnout kompresory. A pod stahovačkou je obrácené pořadí. Vypnu kompresor, motorgenerátor (rozsvítí se opět červená kontrolka "porucha") a nakonec stáhnu sběrač. A tak dokola. Měli jsme to nacvičené i poslepu jako reflex.
Ale stálo by za to tohle v simulátoru pro historii zachovat. Z nové generace tohle už určitě nikdo neví.
 

Meda

Provozní technik
Zdravím
a dávám ke zvážení další námět :
Před stažením sběrače za jízdy se musí u loko vypnout veškeré odběry trakčního proudu,t.j. i vypnout napájení topení vlaku (nebo se mýlím ?). Myslím, že by se hodilo to dělat rovněž klávesovou zkratkou místo potažením myší. A když už se zkratkou ovládá topení kabiny ......
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
vypnout veškeré odběry trakčního proudu
Tohle se dělá, ale blokované to není. Pokud bych hned stáhl sběrače a byl odběr topení/klimatizace, asi by to jenom víc zajiskřilo. Tady se spíš jedná o to, když už, tak aby při nedodržení nějaké podmínky by mašina nešla dát do provozu. Ale opět klávesová zkratka, jako mají v TS, kterou se nahození mašiny vybaví automaticky. Bez topení stanoviště mašina pojede a bez topení ve vlaku také.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
bob57_cz reaguje:
Napište tam do fora někdo těm šotoušům, ať nevymýšlí zbytečně blbé komplikace a nesmysly.

Téměř na všech elektrických mašinách je stykač pomocných pohonů, který se sám postará o vypnutí pomocných spotřebičů dříve, než se sběrač odlepí od troleje, jakmile fíra obslouží spínač sběračů.

Na Bobinách a jim odvozených je to relé 400, na x5y je to B20, na x6y je to K116 a tak dále. U střídavek je to fuk, tam stejně vrčí do odtrhu primár trafa.

Není tedy potřeba vypínat jednotlivé spotřebiče.

Dokonce u pantografu se ani topení nedalo samostatně z kabiny vypnout a salony si topily po svém jen v závislosti na napětí TV. Při stahovačce jsem nemusel vypínat ani ten Zbyňkův MG s kompresorem, který se vypnul také přes spínač sběrače. Po zvednutí pak stačilo jen tlačítko start a bylo hotovo - zaplo se topení, kompresor, zářivky, dobíječ,... Po rekonstrukci 471/2 už nebylo potřeba ani to rozběhové tlačítko.
b57
........................................................................................................................................................................................................................................................................................
Jenom doplním, na žabotlamách to tak šlo, ale nepamatuji se, že by někdo tak natvrdo stahoval a zdvihal sběrače s prstem na MG. Jezdil jsem snad se všemi fíry. Mašinky byly dost poruchové a každý chtěl směnu dojezdit a nikoli být odtažen. Tak se obsluhovalo s citem. :)
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
bob57_cz reaguje:
Napište tam do fora někdo těm šotoušům, ať nevymýšlí zbytečně blbé komplikace a nesmysly.

Téměř na všech elektrických mašinách je stykač pomocných pohonů, který se sám postará o vypnutí pomocných spotřebičů dříve, než se sběrač odlepí od troleje, jakmile fíra obslouží spínač sběračů.

Na Bobinách a jim odvozených je to relé 400, na x5y je to B20, na x6y je to K116 a tak dále. U střídavek je to fuk, tam stejně vrčí do odtrhu primár trafa.

Není tedy potřeba vypínat jednotlivé spotřebiče.

Dokonce u pantografu se ani topení nedalo samostatně z kabiny vypnout a salony si topily po svém jen v závislosti na napětí TV. Při stahovačce jsem nemusel vypínat ani ten Zbyňkův MG s kompresorem, který se vypnul také přes spínač sběrače. Po zvednutí pak stačilo jen tlačítko start a bylo hotovo - zaplo se topení, kompresor, zářivky, dobíječ,... Po rekonstrukci 471/2 už nebylo potřeba ani to rozběhové tlačítko.
b57
........................................................................................................................................................................................................................................................................................
Jenom doplním, na žabotlamách to tak šlo, ale nepamatuji se, že by někdo tak natvrdo stahoval a zdvihal sběrače s prstem na MG. Jezdil jsem snad se všemi fíry. Mašinky byly dost poruchové a každý chtěl směnu dojezdit a nikoli být odtažen. Tak se obsluhovalo s citem. :)
bob57_cz píše:
Nedá mi to nezareagovat.

Ač se tentokrát Zbyněk ujal rychle vložení mého ohlasu do fora sám, předpokládám, že to bylo právě proto, aby si tam mohl přihřát polívčičku na můj účet s poznámkou pod čarou.

Bohužel opět napsal nesmysl. Nikde jsem ani slovem nezmínil, že někdo zdvihal sběrač s prstem na MG. (Tlačítko se krom rozběhu MG obsluhovalo také při slabém trolejovém napětí na obejití napěťovky, jinak se nedalo někdy jet.)

Napsal jsem zcela jasně „po zvednutí”. A mimochodem i v tomto případě bez problémů a citlivě. :)

Zatímco já jsem třeba na EOs 9322 jednou svou solo 471 táhnul do Prahy z Přelouče rovnou dvě chcíplé 471/2, které nedojely ani do Pardubic, tak mne na panťáku odtáhnout nikdy nemuseli a dokonce mi ani nikdy nevypadnul démonizovaný a obávaný jistič 800. Pokud jsem jel s žabákem na půl, tak jsem to tak už většinou dostal na ose. Jedinkrát jsem sám půlil na kouslý kontroler.

Zbyňku, určitě jsi nejezdil se všemi fíry. Leda s těmi z ONJ. My na TGM jsme měli svoje pomocníky, dokud ještě byli.

b57
 

Kolík ASP

Začátečník
Pánové, to topení je teď už fakt supr.

Dotaz:
Když jedu se samostatnou mašinou na posunu, tak mi zrychluje i bez výkonu a je jedno, jestli je to na rovině, nebo ve stoupání. Zkoušeno na 35X a 36X do 40km/h. Mám někde něco blbě nastavené, nebo je to chyba v programu?

Těžko říct, jak dlouho to je, ale vypozoroval jsem to někde od 1.5.58 v první půli V 1.5 to nedělalo.

pozn.: mašinky jsou origo z RW, jenom jsem přidával nastavení proudů na topení.
 

Meda

Provozní technik
Zdravím
a ptám se, zda jsem správně pochopil zdejší příspěvky k postupu při stahování a zdvihání sběrače (hlavně příspěvek č. 210 tohoto vlákna).
Před stažením sběrače stačí tedy přejít do režimu jízdy "výběh", aby loko neodebírala proud pro pohon a ostatní spotřebiče proudu mohou zůstat zapnuté ?
 

Šnek

Vlakvedoucí
Zdravím
a ptám se, zda jsem správně pochopil zdejší příspěvky k postupu při stahování a zdvihání sběrače (hlavně příspěvek č. 210 tohoto vlákna).
Před stažením sběrače stačí tedy přejít do režimu jízdy "výběh", aby loko neodebírala proud pro pohon a ostatní spotřebiče proudu mohou zůstat zapnuté ?
Přesně tak, ale při změně napěťové soustavy, ale tam je to asi jasné.
 

dvacka

Průvodčí
Zdravím,
v aktivitě s kontejnerovým vlakem jedu ze směru od Libně a Malešic do stanice Hostivař. Ve stoupání za Malešicemi je pro dvě vedlejší koleje stahovačka, která pro moji kolej neplatí, ale ve verzi CZSK se mi i tak, v tomto úseku, shodí hlavní vypínač z důvodu zásahu podpěťové ochrany.
Mohli byste se na to prosím kouknout? Já jinak nejsem schopný ten těžký vlak vytáhnout do stoupání k Hostivaři a tím pádem je aktivita nehratelná.
Open Rails 2021-11-30 09-57-42.jpg

Pak bych měl ještě jednu menší prosbu. Mohly by se screeny z aktivity ukládat do nějaké podsložky? Např.: Openrails/Pictures? Takto se mi to ukládá přímo do hlavní složky OR a když ty screeny přesouvám jinam, tak se bojím, že si omylem přesunu i nějaký soubor pro OR.

Díky :)
 

Howky

Průvodčí
dvacka:

Ukládání screenu si můžeš nastavit.
1.Shift +F2
2. A pak je tam položka Screenshot a tam je nastavení cesty, kam se ti to má ukládat :)
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
shodí hlavní vypínač z důvodu zásahu podpěťové ochrany
Tak to by v reálu nemělo, protože tady není hluché pole. Stahovačka je tam kvůli rozdílu napětí od sousedících měníren. Když je napětí stejné, tak stahovačka nesvítí. V Hostivaři, už si nepamatuji, jestli tam byla natvrdo. V MSTS je už trochu novější verze. Ale i tak, kdyby to fíra projel se zdviženým sběračem, tak by to maximálně zajiskřilo, ale ne, že by tam nebylo napětí. Kolikrát se sběrač stahoval až za návěstí, když se jelo pomalu do kopce a jen se sledovalo TV, kde se to lomí do napínáků a stahovalo se až tam. Jinak od Malešic je stahovačka opravdu kousek dřív. Možná kvůli těm nákladům, aby se do kopce od vjezdu rozjely. Ale fíra má seznání a když chytne červenou do kopce a za klackem stahovačka, tak se zastavovalo hodně daleko před návěstidlem. A pak pokud se rozjedeš na 40, tak to musíš samotíží projet. Pokud ne, tak ti to od nějakého vozu brzdí. Však to testni z Letohradu směr Ústí, například. Pokud po odbrzdění se vlak nezačne samotíží rozjíždět, tak je něco špatně naladěné.
 

Vojta365

Začátečník
K těm screenům bych měl jednu prosbu. Nešlo by do updatů nevkládat soubory pro reshade (pokud se nemění samozřejmě)? Ono je to dost otravné, stále nahrazovat ten texťák s preferencema, když to má člověk nějak upravené. Díky
 

dvacka

Průvodčí
A pak pokud se rozjedeš na 40, tak to musíš samotíží projet. Pokud ne, tak ti to od nějakého vozu brzdí. Však to testni
Chápu tě Zbyňku, jak to myslíš, ale zrovna v tomto úseku se mi jedná o jiný problém. Tady mi jde o to, že pro kolej, na které jedu, není ani ve skutečnosti stahovačka. Stahovačka je pouze pro dvě koleje vpravo, viz screen nebo video v čase 34:00- 35:00.
V CZSK verzi je v tomto úseku udělaná stahovačka pro všechny tři koleje, ale já potřebuji, aby to bylo i v OR udělané tak, jak ve skutečnosti - moje kolej bez stahovačky, ostatní dvě koleje se stahovačkou.
Bez názvu.jpg
 
Nahoře