Zlatohorka - horská trať ČSD 1930

Pikku

Pomocník strojvedoucího
Vážení a milí příznivci MsTS. Po půl roce velice intensivní činnosti se podařilo teamu několika přátel vytvořit, troufnu si tvrdit, ojedinělý přídavek pro MsTS. Nejedná se o fenomén díky délce trati ani snad díky maximální shodě se vzorem. Jedná se ovšem o první prvorepublikovou trať, pro kterou byly vytvořeny samostatné objekty, samostatný návěstní systém a poměrně rozsáhlý vozový park železničních vozidel.
Pamětníci jistě pamatují německý freeware addon s tratí Vogelsberger Westbahn. Jednalo se o trať Hungen - Laubach – Freienseen. Tuto trať před pár lety poupravil Ivan Sivák a změnou návěstní soupravy z ní udělal současnou československou horskou trať. Tak se zrodil základ Zlatohorky. Idea byla taková: vytvořit zajímavou trať pro provoz parních vlaků a zároveň připomenout typické rysy starých komerciálek, které známe například z filmu Páni kluci. Navíc posadit trať do období První republiky, která je zajímavá nejen návěstním systémem, ale je zajímavá i provozem prolínajícím staré rakouské Golsdorfovy parní lokomotivy s novými čs.parními lokomotivami případně nasazováním moderní trakce, vedené tehdejší novinkou - motorovými vozy. Mým osobním přáním bylo i připomenout tradiční čs.průmysl, cukrovarnictví a pivovarnictví, kdy oba obory přežily bez úhony všechny režimy - až na ten poslední, současný.
Zlatohorka je cca 30 km dlouhá horská trať ČSD, odbočující ze stanice Dolany. Dolany jsou poměrně rozlehlá stanice s vlastní rozlehlou výtopnou a vlečkou do cukrovaru. Leží na hlavní trati, kde je samozřejmý provoz rychlíků, spěšných vlaků, vlaků osobních i nákladních, všech pochopitelně vedených v parní trakci. Výtopna má dvojkolejné kryté stání, je vybavena vodárnou, odpopelňovací jámou, zauhlovacím jeřábem Vosáhlo a zbrojením motorových vozů – stanici na čerpání Dynalkolu zásobuje firma Fanto.
Cukrovar Dolany je umístěn nedaleko trati, předávací koleje umístěné ve stanici jsou vybaveny kolejovou váhou Weinert. Samotný cukrovar leží na kraji rybníka a je poměrně rozlehlý, protože ve spádové oblasti bývá značná úroda řepy.
Dolany ve dne
ecd611d4f26912fd24a07ff6fdd9e358.jpg
Dolany v noci
8bf277009662b4256a52524d7c9beb2c.jpg
výtopna Dolany se zauhlováním Vosáhlo, vodním jeřábem Oldenburg a zbrojením Fanto
e4f3fd589c2052ad35b2d4f19e2e8b16.jpg
kolejová váha Weinert
cb67f502798104b2dc4d682b25a398de.jpg
První rolnický cukrovar Dolany
f5afe4344b49710fb96b192eedd845c7.jpg

Ze stanice Dolany se dostáváme odbočením podél stavědla vpravo a prudkým stoupáním přes krásný kamenný viadukt do Frantova Dvora, kde je celoroční nákladiště dřeva a saissonní nákladiště ovoce (zejména jablek), které jsou vyhlášené svojí chutí a putují v nákladních vozech až do Velké Britanie.
M120.1 ve Frantově dvoře
b783f3547a9ee70aea370043e31fe7c0.jpg
Za Frantovým Dvorem stoupání pokračuje směrem do Andělské Hory, kde se trať rozvětvuje. Ve stanici je malá pomocná výtopna s vodárnou pro základní ošetření parních lokomotiv.
příjezd vlaku do Andělské Hory - povšimněte si modré výpravky v rukou výpravčího.
97abd336efc84355d420747cc921eda3.jpg
Vpravo pak pokračuje trať mírnějším stoupáním přes vcelku nezajímavou zastávku Lukavice (bohužel se v blízkosti usadili kočovníci se svojí maringotkou a četnictvu tak působí jisté potíže při vykonávání práva) do Kolštýna, kde končí.
Lukavice
1c12e27e16f25af37da875d4d639421b.jpg
kočovníci
bdd5baa7b76345a727896ec97e34e6f3.jpg
V Kolštýně je zauhlování Berger a malá výtopna, určená hlavně pro obsluhu a zbrojení posunovací zálohy, která má na starosti vozy v kamenolomu a drtírně štěrku.
ac58ccfb355e41749099af4c8f967606.jpg

Drábkova drtírna kamene v Kolštýně
d9f7350f70132070d262848d37ee94dd.jpg
Pokud se vydáme z Andělské Hory tratí vlevo, trať opět přitvrdí ve stoupání a ve vlaku začnete mít pocit, že směřujete přímo do nebe. Za Andělskou Horou, před saissonní zastávkou Holiny, vás opět čeká nádherný kamenný viadukt, druhá monumentální umělá stavba na trati. Stejně jako při rozjezdu z Holin je i na zastávce Malý Bekov potřeba zkušeného strojvůdce. Za Malým Bekovem mineme po pravé ruce měšťanský pivovar a otevře se nám pohled na pohlednou stanici Velký Bekov,odkud vede vlečka do Měšťanského pivovaru, který jakoby vypadl z oka filmovému pivovaru v Postřižinách.
Velký Bekov
27f1176fd02ee128ad7097c467700f05.jpg

6c16af143d728bb34fc798d565158c72.jpg

51a0994aad5983b4cb0075c05b809d0e.jpg

měšťanský pivovar
5345a0050467b58067dca45be29a882a.jpg
Lokomotivy zde naberou sílu pro zdolání posledního úseku do Antonínova.
Antonínov je, stejně jako Lukavice, relativně nevýznamná zastávka, sloužící k nástupu a výstupu místních obyvatel. Oproti Lukavicím je zde i malé nákladiště. Z Antonínova nás čeká poslední kus trati do koncové stanice ve Zlatých Horách.
Antonínov v zimě
4110ac5d6c64b50b8037a833178d468c.jpg
Zlaté Hory jsou jedním z hlavních důvodů pro vznik trati. Zde se totiž nachází proslulé lázně na léčbu revmatismu. Léčil se zde nejen Rakousko-uherský následník trůnu, ale i mnozí světoví umělci a politici. (Například anglický král Edward VII) Stanice Zlaté Hory odpovídá svojí velikostí svému významu.
Zlaté Hory
6f27c6830a1e5de8ab370d41651f1e18.jpg
výtopna Zlaté Hory
24c2e4fb11fb6090afde9086b5d56ee0.jpg
U staniční budovy je rozlehlé parkoviště s taxametry a autokary, sloužícími k převozu lázeňských hostů, samotná budova stanice dosahuje svojí velikostí téměř k budově Dolanské. Ve stanici je opět výtopna, tentokrát se zauhlováním Abert a i zde mohou motorové vozy dojít základního provozního ošetření, byť v jednoduchých podmínkách.​
a nakonec několik zajímavých obrázků z dalších míst:
most nad Andělskou Horou
95894a303c3fde576e675264d376ce53.jpg
čerpací stanice Fanto v Dolanech
e0ba592cc8ea7b16c09a09d10f37bd43.jpg

zrušené návěstidlo před Velkým Bekovem
b91dab49d2e7d9a466fdcf3f9ccda009.jpg
a prvorepubliková předvěst - zde návěst VOLNO
90c53e2910a914caa23d7503239398e1.jpg
a zde návěst POMALU
5b240ba616c1bf7bb7741d6513a895a2.jpg
další návěst - opět dvě varianty
2020dd6d3493980975831521f59b6d5b.jpg

01904f1695283266afee1fb1a8689607.jpg
širá trať
cbd37f407aff15464797588e034ed03b.jpg

e1a4bdbd4ddd41f608633da70dd6c6a2.jpg

Modely budov mají zimní i noční textury, políčka u závorářských stanovišť se mění podle ročního období, cukrovar má na podzim řepné splavy plné cukrové řepy a uhelné skládky naplněné uhlím. (Zbytek ročního období je zde prázdno.)
Vozidla pro Zlatohorku jsou pomalu připravována k downloadu, zatím je zveřejněn jen motorový vůz M120.1 a taxův M130.4. Download trati se plánuje spolu se základním trainsetem, na ukázku zatím jen něco málo (na připravované parní lokomotivy se můžete podívat v patřičném vlákně tohoto fora)

226056fafe11296cbca88cde2f7a766f.jpg

d813e603516c20cd010c6be1bd7e72cc.jpg

A nakonec, kdo má tento addon na svědomí? Je to především JiříkTK, který udělal ze staré německé trati něco naprosto úžasného, Jirka Polák, který vytvořil návěstní soustavu pro prvorepublikové ČSD, Robert Zeman, který připravil všechny noční a zimní textury, a nakonec moje maličkost, kdy jsem přispěl vymodelováním budov, drobných doplňků, lokomotiv a vagonů. Teď už jen stačí čekat a nepropást správnou chvíli, kdy bude trať ke stažení. Trať bez vozidel má cca 150mB, lokomotivní park je přibližně stejně velký.
 
Naposled editoval moderátor:

slanour

Cestující
No já teda historii můžu tak s odstupem, ale tohle je opravdová nostalgická perla..těším se na to až se porjedu je to úžasné práce..
 

nebulus

Pomocník strojvedoucího
Pekné, ale hneď som si na screenoch všimol telefónne vedenie imaginárne prechádzajúce cez budovy a návestidlá. Páčila sa mi nákladná lanovka, to som ešte v MSTS nevidel.
 

Čouda

Pomocník strojvedoucího
Vypadá to pěkně, jen škoda, že je to zase jedna z imaginárních tratí...
 

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
Čouda napsal:
..... škoda, že je to zase jedna z imaginárních tratí...
Mirku, to je proto, že se jen tak pro zábavu hrajeme. Kdybychom měli brát vážně a shánět 80 let staré podklady a další dobové materiály, nebyla by to už hra, ale docela náročná práce. A tu by stejně nikdo neocenil, naopak slízli bychom kritiku za kdejaký křivě umístěný pochcaný patník. A je nám to potřeba??? :D
A na druhé straně: Reálných tratí máme dost, jen bohužel je jich třetina neveřejných a další třetina nedodělaných.
 

Zbyněk Šemora

Strojvedoucí
Čouda napsal:
Vypadá to pěkně, jen škoda, že je to zase jedna z imaginárních tratí...
To by jako svět první republiky vůbec nevadilo. Je vidět na preciznosti, že modeláři se do práce pustili skutečně s láskou.
Jen je asi škoda, že se jedná o předělanou německou trať. Přece jen položit koleje fiktivní trati podle vlastní fantazie nemůže být velký problém. Ale to je jen můj pohled na věc. V tomto případě priorita asi nebudou koleje a jde hlavně o prezentaci prostředí 30.let, kde budou moci jezdit ty nádherné Pikkovy a Taxovy modely.
Spíš by to měla být výzva pro ostatní stavitele tratí, aby postavili v tomto stylu nějaký větší, vlastní projekt.
Jiřík to napsal dobře. Rozlohou kolejiště se drží mezí, aby stavění bylo stále jen koníček a ne náročná práce.
Jinak opravdu pěkné.
 

Jene

Pokladník
To isté ako vo vedľajšom vlákne: Pjekné...pjeknéééé....vy ale viete prekvapkať.....
 
Naposled editoval moderátor:

Čouda

Pomocník strojvedoucího
Zbyňku jedno se ti musí nechat. Konečně je trať, kde budou moct jezdit Pikkovo a Taxovo modely. Možná neodolám a stáhnu si taky, konec konců pár parniček v trainsetu mám taky.
 

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
Ještě doplním, že trať funguje pro Xtracks a vzhledem k nestejným výškám některých silnic v různých verzích Xtrack, je výška silnic vůči kolejím upravena tak, aby při použití Uniglobalu bylo vše OK.

90c53e2910a914caa23d7503239398e1.jpg

A pro jistotu připomínám, že v roce 1930 návěstila červená barva „stůj“, zelená „pomalu“ a bílá „volno“. Oranžová byla zavedena později. Silnic připomínající ty současné bylo pomálu, byly vydlážděné kostkama nebo "kočičíma hlavama" a nacházely se zpravidla ve velkých městech a v jejich okolí. Ostatní cesty pro automobily a povozy byly mírně zpevněné "prašné". Na silnicích a cestách se jezdlo vlevo. Tehdejší frekvenci automobilů a povozů si už dneska těžko představujeme. V trati není definován žádný automobilový provoz, protože takové časy, jako objevení se jednoho auta za 10 minut se mi nedařilo vůbec nastavit a vhodné koně s vozem, které by měly animované nohy i loukoťová kola, jsem nenašel.
 
Naposled editoval moderátor:

JiříkTK

Pomocník strojvedoucího
Pikku v prvním příspěvku tohoto vlákna napsal:
Teď už jen stačí čekat a nepropást správnou chvíli, kdy bude trať ke stažení.
Takže zbystři pozornost, každým dnem to bude.
 

Pikku

Pomocník strojvedoucího
E499_2002 napsal:
nebulus napsal:
Páčila sa mi nákladná lanovka, to som ešte v MSTS nevidel.

Ta by se možná i hodila jako kulisa pro tu naši drážku :)

Zrovna tato drtírna štěrku s lanovkou není můj model, ale nějaký italský.

Ohledně release trati - práce postupují vpřed, datum se neúprosně blíží. Zatím můžete zavítat na moje stránky, je tam nachystaná stránka pro download trati, kde najdete ke stažení zatím jen podrobnější popis v .pdf s dalšími screeny. Download trati a trainsetu je zatím neaktivní, ale můžete vytušit, co se na vás chystá.
 

E499_2002

Pomocník strojvedoucího
Záložka Zlatohorka nahradila Dílnu. Dočkáme se tedy někdy i například krásného modelu Regionovy s interiérem? :D
 

Pikku

Pomocník strojvedoucího
Zlatohorka je venku, můžete stahovat, zatím bez trainsetu. Příjemnou zábavu.
 
Nahoře