Otázka pro fíru

Ikarus280.08

Cestující
Ahojte, neviem kde to smerovať, asi tu to bude najvhodnejšie...
f54cb96fe45a9d78c4e8eb61022fadb1.jpg

Tu na fotke vidno, že na prototypovej gorile "chýbajú" jednak smerová páka ale aj páka kontroléra, a miesto toho sú tam akési tlačídka. Vie mi prosím niekto vysvetliť, ako sa s tým zaobchádzalo, prípadne, kedy sa prešlo na páčky ?
Ďakujem.
 

bob57_cz

Učitel češtiny
Je to takzvané "piáno". Krom 01 a 02 to měla ještě nějaký čas i 03, která se toho zbavila snad dokonce jako poslední až někdy v roce 86 či 87.
Zprava jsou vidět nad sebou 2 modrá tlačítka pro ovládání plnění PE převodníku EDB, pak je černý hříbek potvrzení bdělosti, dále nad sebou dvě hranatá/čtvercová tlačítka, jedno nearetované a druhé aretované pro volbu šuntů.
Podlouhlé utopené je nearetované, při lehkém stisku +1 a hluboký stisk ++ krokování stupňů. Nalevo od něj aretované pro -1 lehkým stiskem a -- zaaretováním hlubokým stiskem. Poslední vlevo je šíbr směru P/0/Z.
Nad pultíkem krokování je pod sešitovým jízdním řádem ještě schovaná barevná prosvětlovací klávesnice ARR a CB, které také přináleží dva displeje DIMM pod tou stříškou nad sešiťákem.
Líp je to vidět na CS200, kde bylo použito stejné/podobné řešení:
01.jpg
02.jpg
 

Luky

Posunovač
Ahoj,

mám prosbu. Nemáte prosím někdo fotografie z trati 196 z let 1994 - 2002? Chtěl bych pouze 10 fotek z doby, kdy tam ještě jezdil diesel na památku do svého rodinného alba, jako vzpomínku. Trať znám velmi dobře a jako kluk jsem jezdil kolem trati na výlety na kole. Děkuji moc.
 

Dan J.

Strojvedoucí
Pánové zdravím.
Něvíte prosím někdo jaká byla povolená traťová rychlost Glucholazy - Mikulovice před rokem 1989? Nyní je tam 30, ale dle jízdního řádu pro vlak 3606 dle GVD 1988/89 nesedí jídzní doba, takže dedukuji, že tam v těch letech musela být povolená rychlost vyšší?
 

Venny

Signalista
To bude zřejmě podobná klasika jako u úseku Hrádek n.N. - Žitava. Pšonci nejsou zainteresováni na nějaké větší údržbě trati a na nabídky na spolufinancování nechtějí slyšet. Zájem na zkvalitnění provozu naopak je z naší a německé strany, jenže když jako na potvoru je tam mezi stanicemi kousek polské nudle.
 

MERIDIAN

Pokladník
Pánové zdravím.
Něvíte prosím někdo jaká byla povolená traťová rychlost Glucholazy - Mikulovice před rokem 1989? Nyní je tam 30, ale dle jízdního řádu pro vlak 3606 dle GVD 1988/89 nesedí jídzní doba, takže dedukuji, že tam v těch letech musela být povolená rychlost vyšší?
Dane, odhadoval bych to na 50km/h podle další části tratě, ale je to jen odhad.
 

MrXo

Skladník
Ahojte, páni,
na trati Břeclav - Znojmo som sa stretol v žst Božice u Znojma s návesťou "Vypnite prúd" a na konci stanice "Zapnite prúd". Keďže ide o neelektrifikovanú trať, som zätený :)
Čo to, prosím, znamená?
 

Meda

Provozní technik
3405. Návěst Vypněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska
s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“ s přerušenými svislými čara-
mi; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek) přikazuje
strojvedoucímu:
a) elektrického hnacího vozidla ukončit nejpozději v úrovni této návěsti odběr
trakčního proudu, vypnout pomocné pohony a napájení průběžného vedení
centrálního zdroje energie;
b) motorového hnacího vozidla vypnout na neelektrizované trati nejpozději v úrovni této návěsti
napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie. Na elektrizované trati tato návěst pro
strojvedoucího motorového hnacího vozidla neplatí.

3408. Návěst Zapněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska
s bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmene „U“; není-li návěstidlo
z odrazového materiálu, je znak z bílých odrazek):
a) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte proud, dovoluje stroj-
vedoucímu elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, zapnout
pomocné pohony a zapnout napájení průběžného vedení centrálního zdroje
energie, když elektrické hnací vozidlo minulo tuto návěst;
b) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte napájení průběžného vedení, dovoluje
strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení centrálního
zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst;
c) byl-li pokyn k vypnutí proudu návěstěn návěstí Vypněte trakční odběr, dovoluje strojvedoucímu
elektrického hnacího vozidla začít odebírat trakční proud, když elektrické hnací vozidlo minulo tu-
to návěst;
d) dovoluje strojvedoucímu motorového hnacího vozidla zapnout napájení průběžného vedení cen-
trálního zdroje energie, až když celý vlak minul tuto návěst.


Předpis SŽDC D1.
 

Fana Staněk

Hradlař
Tou citací z předpisu D1 jsme si moc nepolepšili. Kdo to nezná, potřeboval by to možná nějak víc vysvětlit, proč nezávislá trakce. Že se může jednat o traťové napájecí a kódovací systémy například s najížděním na koridorové úseky. V Božicích je to na Znojmo, bylo to i před Zábřehem na Moravě z Postřelmova, když nebyla ještě trať elektrifikovaná.
 

MrXo

Skladník
Tou citací z předpisu D1 jsme si moc nepolepšili. Kdo to nezná, potřeboval by to možná nějak víc vysvětlit, proč nezávislá trakce. Že se může jednat o traťové napájecí a kódovací systémy například s najížděním na koridorové úseky. V Božicích je to na Znojmo, bylo to i před Zábřehem na Moravě z Postřelmova, když nebyla ještě trať elektrifikovaná.
Ďakujem, už mi to je jasné :)
 

Josef Vogeltanz

Pomocník strojvedoucího
bob57_cz odpovídá:
Citací předpisu bylo vysvětleno potřebné.
Zdůvodnění je pak již jiná záležitost a smysl dává spíše technicky erudovanější části komunity než těm jednodušším.
S nějakým napojováním na koridory či elektrifikované tratě to opravdu nesouvisí.
V Zábřehu byly železniční přejezdy, které měly automatickou obsluhu závor s jednoduchými a jednostrannými kolejovými obvody.
Vše bylo v pořádku, dokud na trati jezdily páry a Zamračené. Nejmodernější mašina se tam dostala s brněnským rychlíkem Honda T478.3/753.
Čtyřkové Brejlovce tam nejezdily.

Jakmile však byly přesuny v dislokacích a obězích čtyřek, k tomu rekonstrukce starých lokomotiv na topení elektrikou místo nafty, bylo potřeba udělat opatření pro zajištění bezpečnosti přejezdů a jednoduchých kolejových obvodů zabezpečovacích zařízení i na starých vedlejších tratích, kde vlivem zpětných proudů hrozilo nebezpečí poškození ZabZa.
Drahé opatření je komplexní přestavba zařízení s kolejovými obvody, levná varianta je administrativní zákaz průchodu proudu cizích zdrojů. Zodpovědnost je definována jasně.
Vypínačky na neelektrifikovaných tratích jsou, Dane, právě z důvodu ochrany zabezpečovacího zařízení, které nemá obvody uzpůsobeny a odolné proti cizím elektrickým proudům.
Elektrifikované tratě mají obvody zabetpečeny ochranou proti cizím zdrojům vždy.

b57
 
Nahoře